bg-img bg-img bg-img
Увiйти в ГУРТ
Забули пароль?

Ще не з нами? Зареєструйтесь зараз

Рецепт успіху: Громадський контроль через газету
06.08.2012

Історія страви

Мабуть, кожному, хто харчується в одному місці, де готує один кухар, коли-небудь за довгий час приїдався смак однієї і тієї ж страви. А коли намагалися запропонувати щось змінити в рецепті, то наштовхувалися на стіну нерозуміння: адже і так смачно – навіщо щось змінювати?

Комунальна газета Здолбунівського району формувала уявлення у громадян краю так, як це подавалось під кутом зору влади, адже засновник газети – районна влада. Навіть якщо відбувались якісь важливі події в місті чи селах, то вони рідко були донесені до мешканців через дві причини. Перша – цю подію потрібно описати і подати в ЗМІ, а часто це зробити нікому. Друга – формат події міг не влаштовувати газету і стаття могла бути не надрукована. Так з часом формувалась думка про те, що і в місті, і в районі все добре і все спокійно, а ті мешканці, які знали, що це не завжди так, втрачали віру, що можна почути іншу, альтернативну точку зору.

Наша громадська організація «Аналітичний центр розвитку міста «ЗЕОН» існує з 2002 року і, харчуючись весь час у нашому міському ресторанчику і вживаючи лише одну страву, яку нам пропонували у вигляді єдиної комунальної газети, намагалася запропонувати свої зміни у рецепті цієї страви , але марно. Тоді ми вирішили підійти до цієї проблеми з іншого боку: придумати свій рецепт страви. Її запах вже давно крутився навколо нас: дражнив своїм ароматом, спокушав своїм виглядом… Так народжувалася наша громадська газета.

ЗЕОН

Інгредієнти

Отже, щоб приготувати таку страву, як газета, потрібно:

  1. Професійні журналісти, які можуть підказати, як підбирати запахи, щоб не вийшло какофонії, скільки дати у страву солі, різних приправ, щоб не було пересолено чи переперчено, - скільки знайдете. У нашому випадку нам допомагали Віталій Голубєв (головний редактор відомого рівненського медіа-проекту), який провів дводенну школу універсального журналіста; Олег Тищенко (колишній гол.редактор газети, автор краєзнавчого журналу) дав свої рекомендації; Володимир Торбіч (портал журналістських розслідувань) висловив своє бачення розвитку розслідувального напрямку.
  2. Волонтери та члени нашої громадської організації (близько 30 осіб) – безмежна кількість. Це люди, які ніколи не працювали кухарями, але люблять допомагати готувати. У них добре розвинений, як кажуть, нюх, і вони можуть підкинути непогану ідею щодо якогось компоненту страви.
  3. Громадські журналісти, професійні кореспонденти, громадські і благодійні організації, прес-служби відомств та організацій – необмежена кількість. У кожного свій смак, аромат, але разом вони створюють неперевершений акорд. Саме вони надають інформацію, яка,з вичайно, перевіряється на достовірність, а потім друкується.
  4. Власні розслідування – на свій смак. Якщо вони є – нададуть ту «родзинку» вашій страві, якої не знайдете в інших. Оскільки ви самі шукаєте проблему, досліджуєте причини її виникнення, пропонуєте шляхи її вирішення.
  5. Скарги та пропозиції від мешканців – окрема складова нашої страви, якщо хочете – можете не додавати. Але рекомендуємо – не пожалкуєте. Такого присмаку ви ще не відчували. Люди пишуть на ел.пошту, кидають свої листи в скриньки газети. За цими повідомленнями слідують наші громадські журналісти і подають результати перевірки інформації. Часто такі матеріали найбільш резонансні.
  6. Небайдужі, які взялись за розповсюдження газети – скільки знайдете. Наші земляки, здолбунівчани, поки що розповсюджують на території міста, але відгуки вже надходять і з сусідніх сіл.

Коли усі ці інгредієнти змішати і додати трохи везіння – вийде повноцінна газета. Нашу газету «Здолбунів сіті» і портал www.zdolbunivcity.net було зареєтровано.

Спосіб приготування:

Декілька варіантів: Компоненти страви змінюються залежно від замовника – читача, який своїми питаннями, листами замінює одну приправу на іншу: змінюється аромат, смак, але страва від того лише кращає. Отже, наша страва видозмінюється завдяки нашим розслідуванням та дослідженням, адже ми обов’язково відслідковуємо їх результативність. У нас є величезна перевага перед традиційним стравами-ЗМІ. Ми є аналітичною громадською організацією, яка може професійно дослідити і зробити висновки з більшості комунальних питань. Окрім самої публікації, слідують запити до органів влади, листи у різні інстанції, що підсилюють наші публікації і стимулюють відповідальні органи вирішувати озвучені проблеми.

ЗЕОН

Так, наша дорожня історія почалась із заяви до ДАЇ зі скаргою на незадовільне утримання 10 доріг міста Здолбунова (дуже гостра на смак приправа, схожа на червоний перець, давати у невеликих кількостях, поступово, оскільки шлунок може збунтуватись). Одночасно у страву було кинуто фото усіх цих доріг. І не тільки доріг, а й придорожніх люків, бордюр, тощо (чим більше таких приправ, тим краще – смак страви не зіпсується). За місяць часу були видані приписи власникам доріг і відремонтовано 8 з них, на суму близько 1 млн.грн. Отримані відповіді ДАЇ і фото відремонтованих доріг стали підтвердженням дієвості наших публікацій (як бачите, червоний перець дав свій присмак гіркоти та пекучість, тому страва від цього тільки виграла).

ЗЕОН

Ще в одному варіанті нашого рецепту - заяви простих мешканців (додавання певних компонентів, які ростуть у вас на городі, такі як цибуля, часник, морква і т.д.), що надходять до нас і супроводжуються відповідними схемами, фото, листуванням із чиновниками. Так, завдяки нашому втручанню вдалося відновити водозливну трубу мешканцям багатоповерхівки, на черзі вирішення сміттєвого питання.

Ми не лише надрукували заяву мешканців, а й надали свій варіант реконструкції майданчика для сміття, а також навели приклади декількох країн у яких сміттєве питання більш врегульовано ( о, додавання турецьких смаколиків або празького пива лише додало пікантності нашій страві). Наші кухарі практикуються у різних жанрах куховарства, хоч і працюють всі на волонтерських засадах. Проте здобувають необхідну практику і їх рецепти вже з’являються в обласних виданнях. А професійні шеф-кухарі, пишучи нам, не лише допомагають молодій газеті, якій всього півроку, а й мають змогу сповна висловити свою думку без будь-якої цензури.

Що не варто додавати:

  • Декілька рецептів експериментували в якості безкоштовних, незареєстрованих як ЗМІ, страви-вісника нашої НГО, але обставини дуже швидко підштовхнули до повноцінної реєстрації і вільного розповсюдження газети (без деяких інгредієнтів, таких як лавровий лист та перець-горошок, страва просто не «грала», тому довелося їх ввести).
  • Стосунки із владою прохолодні. Не звикла влада, що її контролюють і щось їй пропонують робити, крім того, що вони собі запланували. Варто планомірно і дружелюбно транслювати владі думку, що громадський контроль – це добре, сучасно, і реакція на пропозиції НГО і ЗМІ – це вияв сили і компетенції влади, а не прояв слабкості (тобто ці інгредієнти вводяться поступово один за одним – це обов’язкова умова рецепту, інакше страва отримає ще той запашок.

Коментар дегустатора

Володимир Матвійчук: «Ми звернулись до хлопців з газети, щоб вони допомогли розібратись з будівництвом, що ведеться поруч із нашою вулицею. Із пліток, мали будувати небезпечне виробництво. Газета надрукувала замітку, дала нам роз’яснення від головного архітектора району, що дозволів на небезпечне виробництво ніхто нікому не давав, і наші хвилювання вляглись, а будівництво, до речі, призупинилось (можливо, приводять у відповідність необхідну документацію)».

Катерина Мазур: «Вперше познайомилась із НГО і газетою у Школі універсального журналіста. Планую вступати на факультет журналістики, тому така дієва практика в реальній газеті, яка робиться всіма гуртом мені тільки на користь. Редакція залучає мене до інтерв’ю і я відчуваю, що мені це подобається. Особливо запам’яталось інтерв’ю-розслідування по сміттю між багатоповерхівками. Одні за це мене критикували, інші навпаки. Стала відчувати себе більш вагомою і корисною для міста».

Контакти шеф-кухаря: Микола Орлов, керівник НГО «Аналітичний центр розвитку міста «ЗЕОН», скайп: Analitik_Rivne e-mail : [email protected], тел.097-668-14-70, сайт: www.zdolbunivcity.net, блог: www.mykolaorlov.name

Для читачів: Публікація бере участь у конкурсі «Кулінарна книга громадського активіста: рецепти успіху». Переможця буде визначено за двома критеріями, один із них - кількість коментарів під публікацією. Якщо Ви вважаєте корисним або навпаки рецепт успіху від Аналітичного центру розвитку міста «ЗЕОН», - лишайте свої відгуки в коментарях до цього повідомлення.

Читайте також:

Рецепт успіху від “Півострова змін”
Рецепт успіху: Євроінтеграція по-кролевецьки
Рецепт успіху: від храму до кооперативу
Рецепт успіху: Екологія по-донецьки

Контакти

Коментарі

Тимчук Тарас    4524 дні тому   #  

Миколо, дуже дякую за рецепт! Написано дуже смачно і, сподіваюсь, цей рецепт візьме не один читач порталу ГУРТ собі на замітку:)

  •   Пiдписатися на новi
Орлов Микола    4524 дні тому   #  

Дякую, Тарасе! Твір колективний. Начинка моя, приправи літредактора, ілюстрації техредактора)) їх звичайно значно більше на самому сайті газети.

  •   Пiдписатися на новi
Катерина Кондратюк    4524 дні тому   #  

я теж вважаю, що рецепт непоганий) Сам процес приготування навіює прекрасний апетит:)

  •   Пiдписатися на новi
Кларк Кент   4524 дні тому   #  

Захоплююча історія!
Але як на мене, забагато кулінарних домішок, як говориться чим менше компонентів, тим елегантніше виходить блюдо...
в один момент навіть починаєш путатись у тій безмежній кількості компонентів у рецепті, але певно воно того варте!!! молодці!

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   4523 дні тому   #  

вопрос - откуда финансирование?

  •   Пiдписатися на новi
Орлов Микола    4522 дні тому   #  

власні кошти засновників та надходження благодійних внесків від громадян, що беруть газету.

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   4522 дні тому   #  

понятно)))) я это делал бесплатно... тут много вкусных тем, если не лень будет скачивать конечно ;) http://gosokil.at.ua/load/1 сейчас не выпускаю, финансовый кризис....

  •   Пiдписатися на новi
Кравчук Егор   4521 день тому   #  

ребята, у Вас уже есть куча "пробоев" по газете, достаточно неприятных.

  •   Пiдписатися на новi
Орлов Микола    4521 день тому   #  

будемо вдячні за коментарі і поради на пошту газети. На сайт ваш заходили - 25 чоловік за тиждень відвідуваність. Гляньте на наші показники порталу газети. Ми не страждаємо тим щоб зробити все на відмінно,ми доносимо інформацію, вона є дієвою і очікуваною. За неї готові платити гроші. Нею користуються щотижня комунальні служби міста, веде архів випусків міліція. Випускали і будемо випускати регулярно,бо ретельно все спланували. Успіхів і вам.

  •   Пiдписатися на новi
Леся Ярошeнко   4521 день тому   #  

"Зроби собі добре сам" - так невтомно повторюють у Польщі учасникам стажування про співпрацю ЗМІ та НУО, в якій я зараз беру участь. Цей приклад - саме з розряду "зроби собі добре". Водночас хотілося б більше деталей про наклад і періодичність вашої газети. В інгредієнтах нічого не написано про фінансовий компонент. Гроші засновників і покупців це добре, але чи є стратегія подальшої фінансової стабільності видання? Перепрошую за прозу, але це дуже важливо ля тих, хотів би ідею у своєму регіоні втілити

  •   Пiдписатися на новi
Петренко Елла   4521 день тому   #  

дуже гарний рецепт!

  •   Пiдписатися на новi
Орлов Микола    4520 днів тому   #  

Основна ідея - це сам факт існування газети що має право донести ту інформацію яку не можливо зробити регулярно через ЗМІ комунальні. Виходимо ЩОТИЖНЯ, наклад від 200 до 1000 прим. Регіон розповсюдження поки що місто,але вже ведемо підготовку до збору інфо і розповсюдження газети в найближчих 3х селах і смт. Стратегія є. І фінансових труднощів не маємо. Маємо багато відгуків і пропозицій по маркетингу газети і збільшенні території розповсюдження і впливу. В газету щотижня пишуть більше ніж в комунальну за рік.Бо люди вірять і саме головне бачать дієвість наших дій. Проблема-розслідування-публікація-дія-публікація про зміну ситуації. Це однозначно не комерційний проект. Напевне нажаль. Але дієвий однозначно.

  •   Пiдписатися на новi
Ситченко Діна   4457 днів тому   #  

Да, я тоже пришла к тому, что надо выпускать "боевой листок", жаль только у нас не общественная организация,а фракция единомышленников в сельском совете...может кто-нибудь посоветует, на какую норму сослаться при выпуске

  •   Пiдписатися на новi
Галина Бабич   4443 дні тому   #  

Дякую, цікаво))))

  •   Пiдписатися на новi
Михайло Шмігельський    4440 днів тому   #  

Мій знайомий випускає листок газета Подорожнього. що тижня а4. читаю попре те що це газета для того села де він живе. зараз він там сільський голова. вважаю що такі листки потрібні. що робить громада , що пече вірші це важливіше ніж що там в гондурасі

  •   Пiдписатися на новi
Микола Орлов   4440 днів тому   #  

Так, тут багато ньюансів. Реально якщо листок більше ніж 1 раз вийшов із тією ж назвою тиражем 1 прим і більше за укр.законодавством це газета і вона потребує юр.реєстрації. Місцеві новини-це дійсно класно. Проте більшість людей схильні лише читати, а ми ж хочемо розвинути здібності і писати у тих хто це може робити. Найважче робити це регулярно. Ось завтра вже верстаємо 32й номер газети, це означає що 321 тиждень раз у раз виходимо і друком і в інтернеті. Як по мені то кожне село має мати свій бойовий листок,кожне місто газету, кожен район десяток газет. Їх форма може бути різною Головне донести новину людині. Свій погляд. свою думку.

  •   Пiдписатися на новi
  •   Пiдписатися на новi



Щоб розмістити свою новину, відкоментувати чи скопіювати потрібний текст, зареєструйтеся та на портал.