Тренінг "Громадське лобіювання антитютюнових рішень на місцевому рівні" за такою тематикою проведено днями для представників коаліції НДО “За вільну від тютюнового диму Сумщину” в рамках виконання проекту «Формування політики контролю над тютюновим димом в Україні».
В ньому взяли участь активісти партнерських організацій з міст Суми, Тростянець, Охтирка, Конотоп, Глухів, Ромни, Шостка: СОГО «Сумська ініціатива», СМОГ «Громадське бюро «Правозахист», прес-центр «Воля громади», «Твоя перемога», обласний медичний Центр здоров’я, обласна організація Національної спілки журналістів України, «Сучасній формат», «Світло», «Ініціатива», «Квітучий Тростянець».
Власним досвідом з колегами з громадського лобіювання антитютюнових рішень на місцевому рівні поділився голова ЧОБФ «Паритет» Сергій Гончар, який вже кілька років працює в цій темі. До речі, Черкаси є першим містом, де було вперше прийняте антитютюнове рішення: ще у 2003 році черкаська міська рада прийняла поправку до рішення міської ради “Про правила утримання території міста ”, яким заборонялося палити в громадських місцях. Тим рішенням рада визнала, що забруднення повітря є грубим порушенням благоустрою.
- Ми вважаємо неприйнятними забруднення води, їжі чи підлоги, і в той же час не звертаємо увагу на забруднення повітря, - пояснив свою позицію Сергій Гончар. – Адже через брудне повітря ми споживаємо шкідливих речовин більше ніж через воду чи їжу. Тому і добре, що вже й на юридичному і законодавчому рівні вирішується ця проблема. Згідно національного законодавства, юридичні особи, за порушення закону по контролю над тютюном можуть притягнути до відповідальності управління захисту прав споживачів, в разі, якщо вони - установи громадського харчування, або готелі. Але в разі включення положення про заборону паління в громадських місцях до положення “ Про правила утримання території міста ”, юридичні особи можуть бути оштрафовані також згідно ст. 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
В ході співпраці на тренінгу його учасники в подальшій роботі працювали над етапами прийняття рішення про заборону куріння в громадських місцях, що включає в себе співпрацю з депутатськими групами та фракціями, позиціонування проблеми, розміщення статей по контролю над тютюном в ЗМІ, проведення круглих столів з громадськістю та спеціалістами, переговори з групами впливу. Коаліціянти також обговорили проходження процедури регуляторного акту та механізми контролю над тютюном на місцевому рівні, організації рейдів по виявленню правопорушень, складання та направлення протоколів про адміністративні порушення в суд, на адміністративну комісію міськвиконкому, управління захисту прав споживачів, стягнення штрафних санкцій, направлення постанови про адмінпорушення до державної виконавчої служби.
В наступній частині учасники тренінгу обговорювали ще одну нагальну проблему. Адже не так важко рішення пролобіювати, як примусити його виконувати. Причини лежать на поверхні: в зв’язку з дуже високою поширеністю куріння протоколи про адмінпорушення складати просто нікому, майже весь міліцейський склад тютюнозалежний, всі начальники управлінь вважають протидію тютюну справою необхідною, але не профільною тощо.
Вихід – необхідне створення механізму співпраці міліції, міськвиконкому, судів, податкової та управління захисту прав споживачів. Ще один висновок, якого дійшли того дня активісти НУО: найефективніший метод боротьби з курінням в громадських місцях – висвітлення штафування у ЗМІ та широке і активне залучення громадян до антитютюнових заходів - заборона паління в громадських місцях буде реалізована лише тоді, коли люди будуть постійно робити зауваження курцям.
Тому заключний акорд представників коаліції НДО “За вільну від тютюнового диму Сумщину” звучав як заклик до співпраці до всіх небайдужих співвітчизників: «Кожне місто має шанс стати містом людей, позбавлених тютюнової залежності, де діти матимуть перспективу жити довго та щасливо – приєднуйтесь!»
Коментарі