17 червня учасники Громадянської Асамблеї Львівщини обговорили проект Постанови КМУ «Про заходи щодо забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» та проект Закону України «Про громадські організації».
Нагадаємо , ці проекти розроблені Міністерством юстиції України та обговорюються до 25 червня на веб-сайті органу влади. Щодо проекту про консультації із громадськістю та діяльність громадських рад, недоліком проектів відзначено відсутність механізмів, які забезпечували обов’язковість таких консультацій. Окремим питанням, щодо якого учасники висловили свої думки, є питання небажання дослуховуватись до думки громадських організацій, зокрема скасовано Управління по зв’язках із громадськістю Секретаріату КМУ, що відповідало за сприяння проведенню громадської експертизи, дотримання порядку консультацій із громадськістю. Відсутність визначення іншого органу у структурі Уряду свідчить про те, що подальша громадська участь у формуванні державної політики не є цікавою та необхідною державі.
Серед позитивних змін для громадських організацій у проекті Закону «Про громадські організації» відзначено такі як зняття обмежень громадських організацій діяти тільки в інтересах своїх членів, скасовано територіальні статуси (тільки можна набути «всеукраїнський») та ряд інших позитивних змін. Водночас вказано, що існує чимала кількість не вирішених проблем, навіть загроз діяльності громадського сектору. Так Віталій Загайний, голова Львівського центру громадських ініціатив, вказав, що «виникають сумніви, що цей проект вирішить проблему із «єдиною реєстрацією» громадських організацій, надалі вона не працює в Україні, оскільки уже сьогодні її можна організувати таким чином, щоб вона працювала швидко та ефективно».
Андрій Бурий, керівник проектів Благодійного фонду «Право і Демократія» зазначив, що як і чинний закон, так і проект не узгоджені із податковим законодавством, органи легалізації застосовують свій «спеціальний» закон, органи податкової – «свій». Експерт Громадянської мережі «Опора» Олександр Неберикут висловив побоювання, що про об’єктивний громадський контроль за органами влади та місцевого самоврядування буде важко говорити, коли за заявою органу влади чи місцевого самоврядування, їх посадової особи, громадянина орган легалізації може перевіряти статутну діяльність організацій, застосовувати санкції. Андріан Фітьо, голова ГО «Спілка консультантів «Експерт-група» відзначив, що повинен бути баланс у правовому регулюванню, межі втручання держави у створення та діяльність організацій через законодавче регулювання.
Віталій Ілик, координатор Громадянської Асамблеї Львівщини, вказав, що потрібно скасувати статтю Кодексу про адміністративні правопорушення, яка передбачає санкції за діяльність не легалізованих об’єднань громадян – такий принцип застосовується до профспілок, хоча держава довго ішла до цього рішення, і тільки через Конституційний Суд. По суті три громадянина, які зібрались і намагаються реалізовувати та захищати спільні інтереси – це уже просте товариство, є чимало неформальних мереж організацій, яким не потрібнs «дозволи» від держави. Керівник програми правової підтримки організацій громадського сектору Центру громадської адвокатури Тетяна Яцків наголосила, що настав час відмовитись від наглядових повноважень органів легалізації за діяльністю організацій, санкцій, прав перевіряти їх діяльність, скасувати обов’язковість реєстрації символіки, подання інформації про склад виконавчих та інших органів управління та інші складові надмірного державного контролю.
Джерело
Коментарі