Спостережна комісія виконавчого комітету Кіровоградської міської ради, звітуючи перед громадою, оприлюднила те, що було зроблено для повернення звільнених до нормального життя. Аналізуючи звіт роботи спостережної комісії за 2009 рік, громадські експерти знайшли багато цікавого.
Прямуючи до втілення європейських стандартів забезпечення прав людини при виконанні покарань, Уряд країни передбачив створення спостережних комісій, одним із завдань функціонування яких є здійснення громадського контролю за дотриманням прав і законних інтересів засуджених. Робота цієї інституції визначається відповідним Положенням, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України. Дія Урядової постанови не обійшла стороною і Кіровоград. Місцева влада 12 травня 2008 року рішенням виконавчого комітету Кіровоградської міської влади № 665, створила свою спостережну комісію. Наявність такої інституції в Кіровограді можна вважати великим позитивом, адже на території міста розташовано дві пенітенціарні установи, а обсяг проблем, які спроможна вирішувати спостережна комісія, дуже великий.
Для деяких засуджених та звільнених спостережна комісія може бути останнім «рятівним кругом». Який порятунок та яку допомогу надавала Кіровоградська спостережна комісія протягом 2009 року визначали громадські експерти Творчого об’єднання «ТОРО». До уваги було взято офіційний звіт спостережної комісії виконавчого комітету Кіровоградської міської ради за 2009 рік, опублікований 18 грудня 2009 року у віснику Кіровоградської міської ради «Вечірня газета».
Звіт доволі змістовно окреслює роботу, проведену протягом 2009 року, документ містить як кількісні, так і якісні показники. У своїй роботі спостережна комісія намагалась виконувати всі завдання і функції, передбачені Положенням. Разом з тим, ефективність реалізації деяких завдань викликає певні сумніви. Зокрема, в звіті зазначено, що протягом січня – грудня 2009 року було проведено 17 засідань спостережної комісії, на яких було розглянуто 71 питання відносно 370 осіб.
Тобто на одне засідання в середньому припадав розгляд різних питань стосовно щонайменше 22-ох осіб. Складно зрозуміти, яким чином за короткий час одного засідання можна приймати об’єктивні рішення щодо кожної конкретної особи. Адже на засіданнях також розглядались різні адміністративні та організаційні питання, такі, як розгляд результатів громадського контролю за поведінкою осіб звільнених умовно-достроково, «заслуховування інформації адміністрації установи про стан роботи в Кіровоградській ВК №6 щодо відбору кандидатів на умовно-дострокове звільнення» тощо.
Певним позитивом слід визнати здійснення заходів щодо організації громадського контролю за дотриманням прав і законних інтересів засуджених. Серед яких: проведення виїзних засідань, прийом з особистих питань та вивчення стану матеріально–побутового та медико-санітарного забезпечення засуджених, які відбувають покарання в Кіровоградській ВК №6. Між іншим у звіті зазначено, що «у травні та жовтні 2009 року» були здійснені виїзні засідання та було проведено вивчення стану матеріально–побутового та медико-санітарного забезпечення засуджених у КВК №6. Однак чи був оприлюднений звіт про проведене інспектування та стан дотримання прав засуджених - не зрозуміло.
Зокрема, в офіційному виданні Кіровоградської міської ради «Вечірня газета» за цей період немає жодної згадки про роботу пенітенціарних установ. Окрім статі «На свободу з чистою совістю та сертифікатом», що вийшла 08 травня 2009 в №19. Зазначена стаття за авторством О. Верстюк розповідала про проведення в Кіровоградській ВК №6 зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників загальноосвітніх шкіл.
Заслуговує на увагу останнє речення звіту, що засвідчує роботу спостережної комісії з особами, які звільнились з місць позбавлення волі. Зокрема, звіт зазначає, що «протягом 2009 року до спостережної комісії виконавчого комітету Кіровоградської міської ради звернень звільнених осіб щодо застосування до них заходів соціального патронажу не надходило». Виходячи зі змісту, можна не помилитися, якщо визнати, що ніякої роботи в напрямку надання допомоги у соціальній адаптації особам, звільненим від відбування покарання, протягом 2009 року не проводилось. Швидше за все, відсутність роботи спостережної комісії в цьому напрямку відповідає дійсності. Оскільки в 2009 році Кіровоградське обласне відділення Всеукраїнської благодійної організації «Всеукраїнська мережа ЛЖВ», представляючи законні інтереси звільненої особи, звернулось до спостережної комісії з проханням здійснити заходи соціального патронажу, зокрема в сприянні відновлення права на житло. Незважаючи на звернення громадської організації та самого звільненого людина так і залишилась без власного законного житла. Можливо, недостатня робота спостережної комісії у сфері соціального супроводу та патронажу призвела до того, що у звіті не зазначено кількості звільнених, яким було надано допомогу в отриманні паспортів, відновленні документів, працевлаштуванні тощо.
Разом з тим, виникають побоювання, чи взагалі спроможна сама комісія діяти
ефективно. Згідно зі звітними даними спостережна комісія виконавчого комітету
Кіровоградської міської ради була утворена в складі голови, секретаря та восьми
членів, серед яких представники лише трьох громадських організацій. Якщо до
складу комісії входить лише три представника від громадських організацій, це не
відповідає вимогам законодавства. Зокрема у Положенні про спостережні комісії
пунктом 7 передбачено, що «представники громадських організацій становлять, як
правило, не менш як половину складу комісії».
Тому нескладно передбачити і якість громадського контролю, який, виходячи із назви, повинна здійснювати саме громадськість. Разом з тим, по переду 2010 рік, і у членів спостережної комісії роботи не зменшиться, тому Творче об’єднання «ТОРО», маючи великий досвід організації та здійснення громадського моніторингу, готове надати спостережній комісії необхідні рекомендації та методично–консультативну підтримку.
Коментарі