10 листопада 2009 року УНЦПД провів круглий стіл "Перспективи нового закону "Про громадські організації": як запровадити європейські стандарти?”.
Відомі громадські діячі, представники органів державної влади та міжнародних організацій наголосили на необхідності вдосконалення українського законодавства для неурядових організацій відповідно до європейських принципів та стандартів.
Учасники обговорення визнали, що чинний Закон України “Про об’єднання громадян” необґрунтовано обмежує реалізацію їх права на свободу об’єднання.
Зокрема, відповідно до вимог законодавства будь-яка організація з захисту природного довкілля, прав людини чи протесту проти незаконної забудови мусить приймати до своїх членів всіх, чиї права захищає, чи отримувати від них довіреності. Обмеження права організацій бути представником своїх членів у суді позбавляє сенсу об’єднуватися заради законного та спільного захисту своїх прав. Фактична заборона громадським організаціям безпосередньо здійснювати підприємницьку діяльність підриває їх фінансову стабільність та породжує звинувачення у „грантоїдстві”.
Учасники круглого столу погодилися, що новий закон про громадські організації має відповідати принципам, викладених у Рекомендації Комітету Міністрів держав-членів Ради Європи стосовно правового статусу неурядових організацій у Європі (№ СМ/Rec(2007)14).
Першочергові зміни в законодавстві мають забезпечити спрощення порядок реєстрації неурядових організацій, надати громадським організаціям право захищати суспільно-значущі інтереси та право займатися господарською діяльністю без створення окремої юридичної особи. Цим вимогам загалом відповідає проект Закону України „Про громадські організації” (реєстраційний номер 3371 від 14.11.2008), розроблений Міністерством юстиції України за участю представників громадськості. Законопроект отримав позитивні висновки від Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, а також від Представництва ООН в Україні та від ОБСЄ.
Значна увага була приділена проблемі забезпечення політичної волі для забезпечення вдосконалення законодавства для неурядових організацій.
Нагадуємо, що Комітет Верховної Раду України з питань правової політики, визначений головним для розгляду законопроекту, не зміг ухвалити рішення щодо нього через політичні причини, проте ініціював розгляд законопроекту на безпосередньо на пленарному засіданні Верховної Ради України. Наразі Верховна Рада України планує розглянути законопроект у першому читанні з 1 по 4 грудня 2009 року. Учасники круглого столу визнали необхідність налагодження конструктивного діалогу із всіма парламентськими фракціями та врахування їх позицій для забезпечення ухвалення законопроекту.
Присутні експерти звернули увагу, що урядовий законопроект про громадські організації (№ 3371) вимагає доопрацювання. Зокрема, необхідно визначити, що обмеження діяльності громадських організацій можуть встановлюватися тільки Конституцією та законами України; встановити, що учасники громадських організацій не несуть відповідальності за зобов’язання цих організацій, а також врегулювати участь громадських організацій без статусу юридичної особи в цивільно-правових відносинах відповідно до Цивільного кодексу.
Крім того, окремі норми потребують редакційних змін відповідно до вимог юридичної техніки. В ході круглого столу двадцять три організації підписали Меморандум на підтримку вдосконалення законодавства про громадські організації України. Підписання меморандуму відкрите.
Український незалежний центр політичних досліджень запрошує всі небайдужі громадські організації приєднатися до нього он-лайн.
Ми також запрошуємо всі організації подати свої пропозиції щодо вдосконалення тексту законопроекту у другому читанні. Ваші пропозиції надсилайте на електронну адресу [email protected] до 1 грудня 2009 року.
В додатках Ви знайдете матеріали круглого столу, текст меморандуму та перелік підписантів.
Коментарі
Колеги, хотів приєднатися до петиції - меморандуму, а не вийшло. Лінк спрямовує ось сюди Доступ к сайту http://www.petition.org.ua/ запрещён по административным причинам.
Access to site http://www.petition.org.ua/ is forbidden due to administrative reason.
Рекомендуем посетить
* DNS.COM.UA - Регистрация доменов, Domain registration
* ColoCall.net - Хостинг и колокейшн провайдер, Hosting & colocation provider
* MyCounter.ua - Рейтинг, счетчик и статистика для сайтов
все перечисленные "недостатки" вполне можно без труда "обойти" с нашим дырявым законодательством... Уж извините, Вам идеальный закон подавай на блюдечке с "голубой каёмочкой" )))) Всё что было перечислено можно реализовать и при нынешнем законодательстве)))
Я завжди думав, шо звкон є передусім інструментом реалізації прав громадян, а не перепоною, для долання якої громадяни мають вигадувати нові інструменти. Це я так заплутано про те, що якщо закон не сприяє реалізації права, то його слід міняти чи скасовувати. І не вигадувати 'рецепти" виживання при такому дурнуватому законі
закон - легітимізація неформального суспільного договору. для того, щоб прийняти закон, який буде виконуватись, передусім треба уважно вивчити як функціонує сфера, яку Закон має зафіксувати у нормах. інколи, Закон може мотивувати до зміни суспільних патернів, але тоді зявляється ризик появи ТІНІ і нелегітимного сектору.
Тарасе, трохи заплутано для вечора п'ятниці :) Звісно, закони потрібно міняти, але тільки знаючи для чого. Грант на зміну законодавства - це тільки інструмент, а не причина :) Мої іноземні колеги, які займаються орг розвитком та змінами в організаціях, говорять: треба дуже добре подумати, перш ніж міняти працюючі механізми. Нехай в законодавстві є обмеження щодо "території, на яку поширюється діяльність ГО", але хтось знає про ПРАКТИКУ застосування цього обмеження? Нехай продавати книжки ГО на Петрівці легально не можна (точніше - складно), але хтось запитував себе наскільки ПОПУЛЯРНОЮ та ПРОДАЖНОЮ є "поліграфія" ГО?
Богдане, про книги на Петрівці не знаю, а от територіальний статус нам заважає вже останні роки чотири. Спочатку в далекому 2006 нас не хотіли бачити серед аплікантів Конкурсу соціальних проектів від Мінсім'ямолодь, бо ми бач місцева організація, а конкурс для всеукраїнських. І це при тому що створені за нашою моделлю тато-школи географічно працювали вже по всій Україні. А от в 2009 році нас не хотіли брати до Громадської ради при Урядовому уповноваженому з антикорупційної політики. Бо знову ж ми зі статусом обласної організації. Хоча ми й були тоді вже Контактною групою в Україні Трансперенсі Інтернешнл - найбільшої антикорупційної неурядової організації світу. Звісно ж ми змогли вирішити питання по всіх згаданих випадках. Але питання, чому ми мали сушити голову над тим, що мало би бути в НУО по праву? Я можу цілу книжку при потребі написати, що і як не працює в законодавстві для НУО. І думаю, що в співавторах буде досить багато людей :-)
Олексію, я одразу сказав - я ЗА свідомі зміни законодавства, але я ПРОТИ того, щоб подавати поодинокий законопроект як панацею або під соусом: "нам, танцорам, щось заважає, а от коли ми це приберемо..." Запускаючи ланцюг законодавчих змін, ми маємо бути свідомі того, що випадково можна опинитись в умовах білоруських чи російських ГОдрузів. Тоді навіть такі продвинуті організації як Твоя, можуть мати реальні питання та перешкоди, які не вирішуються...
Богдане, цілком підтримую Твою позицію. У будь якій справі треба думати головою. Думаю, що законодавство - не виключення :-)
как дети маленькие, ей Богу.... да кто Вас ограничивал территориально???? закон???? пишите пункт в статуте - НГО пользуется всеми правами юридического лица.... еще что-то не понятно? открывайте гражданский (цивільний) кодекс - юр.лицо имеет право действовать на ВСЕЙ территории Украины. Вот и решение Вашей проблемки, сразу тыкаем в кодекс и статут, пусть потом играются в суде что Вы не имели права, ни один судья такого решения не даст.. или Вам еще полный расклад положить как организовать бизнес НГО и прочие заморочки... слишком просто для Вас, нуна пробовать думать))))
а если какой-то сраный комитет не согласен с вашим статусом - и им нужен всеукраинский - пусть пишут письменную отговорку и вы с полным правом имеете право их "натянуть" за дискриминацию юр.лица)))) вот вам и будет серьезный судебный прецедент изменить этот пункт в законе)))
Олексію Хмарі: А чи не можна перереєструватися й змінити статус на Всеукраїнський? Реально є якісь перепони, обмеження? Буду вдячна за відповідь.
Для Лілії - місцеву організацію доволі складно. Простіше одразу створювати нову Всеукраїнську.
Для Єгора - запропонований Вами 'інструмент' дійсно дієвий і ми вже ним користувалися. А що робити тим, хто по судах ходити не буде, бо це довго? Коли затримка в часі рівноцінна падінню в кому? Наче й живий, і зробити нічого не можеш
Мені цікавив сам принцип, дякую.
Для Лілії - місцеву організацію доволі складно. Простіше одразу створювати нову Всеукраїнську.
Для Єгора - запропонований Вами 'інструмент' дійсно дієвий і ми вже ним користувалися. А що робити тим, хто по судах ходити не буде, бо це довго? Коли затримка в часі рівноцінна падінню в кому? Наче й живий, і зробити нічого не можеш
Если нужен грант - пишите в заявке юр.особь и будет действовать там, где нужно невзирая от статуса ибо это прописано в кодексе. Если отказ - имеете право обжаловать и натянуть конторку на материальный и моральный ущерб за дискриминацию, если умно подойти -то дадут грант) При нормальном юридическом подходе, термин "юр.лицо" вполне перечеркивает статус НГО. нуна грамотно заявку составить просто и всё
если не хватает юр.лица, пропишите в статуте, что НГО в случае необходимости имеет ПРАВО действовать в любой точке Украины (защита членов НГО, отстаивание интересов членов НГО, выездная деятельность НГО, да много чего придумать можно, нуна просто грамотно расписать)
для примера - в статуте прописываете что члены НГО могут выезжать в походы, экскурсии прочие мероприятия за пределы территории деятельности НГО и популяризировать ваше НГО или проводить там деятельность НГО, вот вам правовой аспект работать вне "зоны"))