Нещодавно Кабінет Міністрів затвердив нову редакцію Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень.
Цей реєстр з відкритим доступом до нього через Інтернет створено і ведеться на підставі Закону України „Про доступ до судових рішень”. До останнього часу реєстр не наповнювався усіма судовими рішеннями, як цього вимагає закон. Нова редакція покликана спростити механізм включення судових рішень до реєстру і забезпечити повне виконання закону.
Згідно з новим Порядком, всі судові рішення направлятимуться судами до адміністратора реєстру виключно в електронній формі. Раніше допускалася можливість направлення паперових копій рішень, що вимагало їх подальшого сканування, переведення в електронну форму. Це був дуже затратний і громіздкий процес.
Встановлено короткі строки для направлення судами рішень до адміністратора реєстру – зазвичай не пізніше наступного дня після їх ухвалення і проголошення. Щоправда, не встановлено термінів для включення рішень до реєстру. Очевидно, поміщення рішення у реєстр буде залежати від людських ресурсів адміністратора реєстру через те, що рішення треба ще опрацьовувати, зокрема знеособлювати.
При надсиланні рішення судом до адміністратора реєстру воно має супроводжуватися електронною карткою, у тому числі із датою набрання ним законної сили. Це дуже важлива інформація і її слід обов‘язково надавати, щоб знати про чинність або нечинність рішення. Але, на жаль, не встановлено обов‘язку адміністратора реєстру оприлюднювати цю картку. А крім того, на практиці інформацію про дату набрання законної сили не можливо буде направити одночасно з рішенням, оскільки ця дата залежить від оскарження рішення учасниками процесу, а про це стає відомо значно пізніше.
У новому Порядку краще відпрацьовано технологію направлення рішень реєстру, визначено відповідальних осіб.
Крім позитивних моментів, є й низка негативів. На жаль, як і раніше, не передбачено можливості пошуку судового рішення за контекстом і тематичним класифікатором. Пошук судового рішення можна буде здійснювати, зокрема, за ключовим словом. Але це передбачала й попередня редакція, хоча на практиці зазначену вимогу адміністратором реєстру так і не було виконано. Також тяжко зрозуміти, чи буде можливість легко відшукати рішення різних інстанцій в одній справі (хоча судячи зі змісту електронної супровідної картки, мабуть, спроба реалізувати таку можливість буде). Сьогодні ж це зробити дуже складно, оскільки у кожній інстанції одній і тій самій справі присвоюють свій номер.
Деякі положення нового Порядку не відповідають Закону „Про доступ до судових рішень”. Згідно з Порядком, гарантуватиметься доступ до судових рішень, ухвалених лише за останні 5 років. Водночас Закон не містить такого обмеження, а вимагає доступу до всіх судових рішень, що були включені до реєстру. Порядок забороняє включати до реєстру рішення, що містять державну таємницю, тоді як Закон вимагає їх оприлюднення через реєстр з вилученням з тексту лише інформації, що містить державну таємницю.
Через відсутність процедури введення в дію нової постанови є небезпека, що частина її позитивних новел принаймні найближчим часом не буде виконуватися, оскільки їх впровадження вимагає певного часу.
Коментарі