25 липня у м.Білогірськ пройшла плідна зустріч активістів ІПЦ «Боразан» та декількох громадських діячів - представників нацменшин. До уваги учасників зустрічі та для обговорення було запропоновано “Лундські рекомендації про ефективну участь національних меншин у суспільно-політичному житті”.
Вказані рекомендації були розроблені групою відомих на міжнародному рівні експертів за ініціативою Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин. Основною метою Лундських рекомендацій є надання сприяння державам у вдосконаленні ними національного законодавства з метою передбачення ефективних форм участі національних меншин у суспільно-політичному житті.
Розширення політичної участі етнічних спільнот, їх активне включення в політико-владні відносини з метою посилення впливу на перебіг суспільних процесів, прагнення щонайактивніше долучатися до формування органів місцевої, регіональної та загальнодержавної влади – такими стали теми дискусії.
Етнополітичний аспект зазначеної вище актуалізації акцентований, також, і в статті 15 Рамкової конвенції держав - членів Ради Європи про захист національних меншин. Цей документ ратифікований Верховною Радою України ще в грудні 1997 року. Відтоді він став частиною вітчизняного законодавства. Його чинність зобов’язує українську державу створювати необхідні умови для активної участі громадян, що належать до національних меншин, в економічному, культурному, соціальному житті, а також у владі. Прагнення української влади адаптувати до європейських стандартів вітчизняне законодавство, в тому числі й виборче, а також те, що стосується політичних прав етнічних спільнот, передбачає врахування відповідних рекомендацій міжнародних європейських утворень.
Серед цих рекомендацій – Лундські, підготовлені 1999 року групою експертів ОБСЄ. В них пропонується запроваджувати такі механізми участі етнічних спільнот, зокрема, тих, що належать до національних меншин, в суспільно-політичному житті:
Ці рекомендації не є міжнародним договором. Їх виконання не обов’язкове для України, на них не поширюється частина перша Статті 9 Конституції України, що „чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України”. Разом з тим, Лундські рекомендації являють собою тлумаченням положень міжнародних пактів щодо суспільно-політичної сфери. Їх ігнорування може суттєво підірвати віру міжнародної спільноти в щирість намірів України дотримуватися схвалених на наднаціональному рівні стандартів.
Паризька хартія для нової Європи, ухвалена на Конференції ОБСЄ у листопаді 1990 року, включила права національних меншин у число восьми пріоритетів на майбутнє для континенту. У Документі Копенгагенської наради з питань людського виміру НБСЄ від 29 червня 1990 року правам меншин присвячена окрема глава, чітко сказано, що представники меншин мають право вільно користуватися своєю рідною мовою в приватному житті та публічно. Окремо на зустрічі обговорили Рекомендацію 1455 (2000) Парламентської Асамблеї Ради Європи “Репатріація та інтеграція кримських татар”, ще досить не всі ці рекомендації виконані або виконуються.
У результаті зустрічі сформовано групу по громадському лобіюванню прав нацменшин щодо участі в процесах управління громадами. Захід проводився виконуючи діяльність в рамках проекту по активізації участі нацменшин у керуванні місцевими громадами за підтримки Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні.
Коментарі