У квітні 2014 Верховна Рада України ухвалила Закон про забезпечення прав і свобод громадян на тимчасово окупованій території України.
Цей Закон визначає статус території, тимчасово окупованої в результаті збройної агресії Російської Федерації, встановлює особливий правовий режим на цій території, визначає особливості діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій в умовах такого режиму, додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб.
Спеціально для порталу ГУРТ, Закон коментує Ольга Скрипник, голова Центру громадянської просвіти «Альменда», член робочої групи при Комітеті ВР з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин з доопрацювання законопроекту «Про забезпечення прав і свобод громадян на тимчасово окупованій території України»:
- Закон є важливим, перш за все, тим, що Україна законодавчо затвердила свою позицію щодо подій в Криму та безпосередньо статусу півострову. Крим є невід’ємною частиною території України та був окупований внаслідок збройної агресії Російської Федерації. Кримчани залишаються громадянами України.
Закон чітко говорить про відношення влади до «автоматичного» російського громадянства для кримчан: примусове автоматичне набуття громадянами України, які проживають в Криму та Севастополі, громадянства Російської Федерації не визнається Україною та не є підставою для втрати громадянства України. Громадянам України не потрібно отримувати спеціального дозволу для в’їзду або виїзду з Криму, цей дозвіл повинні отримувати тільки іноземці або особи без громадянства.
У Законі немає норми про колабораціонізм, яким намагаються залякати кримчан російські та проросійські ЗМІ. Мешканцям Криму забезпечують зайнятість, пенсійне забезпечення, загальнообов’язкове державне соціальне страхування та соціальні послуги. Однак, отримати це можна за межами окупованої території, звернувшись, наприклад, до департаментів соціальної політики. Суддям, які виявили бажання залишити Крим, гарантується право на переведення на посаду судді до суду на іншій території України.
Згідно Закону, Кабінет Міністрів України повинен забезпечити продовження здобуття середньої, вищої освіти, отримання документа, що засвідчує здобуття особою відповідної освіти, а також проходження зовнішнього незалежного оцінювання людям, які виїхали з тимчасово окупованої території на іншу територію України.
Однак, Закон майже не вирішує найактуальніших проблем переселенців із півострову: забезпечення житлом, питання реєстрації та працевлаштування.
Деякі норми цього Закону вже діють, наприклад, кримчани за межами окупованої території, отримують пенсії та соціальні виплати. Багато норм потребують подальших нормативних актів, що створюють механізм їх реалізації, тобто умови для того, щоб громадяни могли отримати все, що гарантує Закон.
Тож, Закон вимагає від влади подальшої роботи над питаннями окупованої території, а громадськість повинна контролювати її дії та рішення.
Окремо питань організацій громадянського суспільства Закон не торкається, а на загальних засадах гарантує всі конституційні права (діяльність громадських та благодійних організації на території Криму не заборонена, вони можуть здійснювати свою діяльність, відповідно до українського законодавства; представники кримських організації мають право вільно брати участь у будь-яких громадських/благодійних заходах та програмах, без територіального обмеження - ред.).
Щодо підприємців, питання ведення економічної діяльності будуть закріплені окремо, а у згаданому Законі немає підстав для ФОПів змінювати своє місцезнаходження на материковій Україні. Для вразливих верств населення Закон закріплює подальше отримання відповідних соціальних виплат за умов, якщо таких виплат вони не отримають в РФ. Хоча окремо про таку категорію громадян в Законі не йдеться.
Підготувала: Любов Єремічева
Коментарі