Процес впровадження інклюзивної освіти в Криму уповільнює дефіцит фінансування та недосконалість низки нормативних документів. Про це на круглому столі, присвяченому підсумкам громадського моніторингу інклюзивної освіти в Криму, заявив глава Кримського відділення Комітету виборців України Андрій Крісько.
Також він зазначив, що за підсумками моніторингу, в рамках республіканської програми розвитку освіти і науки, фізичної культури і спорту, підтримки сім’ї в Автономній Республіці Крим на 2012-2016 роки виявлено кілька витратних, але малоефективних інструментів. Серед основних експерти КВ КВУ назвали регулярні публікації в ЗМІ, телепередачу «Школа для всіх», конкурс соціальних проектів та виставки передового педагогічного досвіду.
«Наші експерти неодноразово спілкувалися з працівниками шкіл, задіяними в системі інклюзивної освіти. Передовим досвідом вони обмінюються на семінарах і конференціях, про телепередачу ніхто не чув, а формувати громадську думку через ЗМІ немає необхідності - в основному, в класах з інклюзивним освітою немає противників цієї системи навчання », - підкреслив Андрій Крисько.
Крім того, за його інформацією, не до кінця опрацьованим залишається питання взаємодії з волонтерами, не скрізь завершені роботи по забезпеченню архітектурної доступності закладів освіти, відсутнє передбачене програмою технічне оснащення класів і не налагоджена ефективна система інформування потенційних учнів з обмеженими фізичними можливостями про переваги інклюзії перед навчанням на дому. Однак, найгостріша проблема, виявлена за час моніторингу, на думку експертів Комітету виборців, стосується відсутності фінансування на відкриття додаткової ставки педагога-асистента, необхідність якого не тільки прописана у всіх методичних розробках, а й закладена до бюджету республіканської програми Міністерства освіти і науки, молоді та спорту АРК.
До позитивних тенденцій у КВ КВУ віднесли відкриття постійно діючого республіканського інноваційного майданчика з метою вдосконалення надання освітніх послуг дітям з особливими потребами, а також виділення коштів на завершення будівельних робіт що забезпечують доступність ряду шкіл Автономії для дітей з особливими потребами.
«Починаючи проект громадського моніторингу, ми очікували, що ситуація буде не ідеальною, адже починати завжди не просто. Тому констатацією фактів щодо наявних недоробок і перекосів організація не обмежується. Сьогодні ми передаємо ряд комплексних пропозицій для Міністерства освіти і науки, молоді та спорту, які, будемо сподіватися, допоможуть прискорити процес впровадження інклюзивної освіти в школах Криму », - резюмував Андрій Крисько.
Моніторинг програми впровадження інклюзивної освіти в АРК здійснюється Кримською республіканською організацією захисту прав інвалідів “Надія” в партнерстві з Кримським відділенням Комітету виборців України в рамках проекту «Об’єднуємося заради реформ!» (UNITER), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та виконується Pact в Україні.
Коментарі