20-21 квітня у Луганську пройшов підсумковий семінар проекту «Разом до збереження та розвитку освітніх послуг у малих громадах». Чотири шкільні команди з Луганської, Харківської та Донецької областей представили результати та проаналізували проведену роботу у напрямку збереження та розвитку своїх закладів. Менше ніж за чотири місяці освітяни у співпраці із місцевими громадськими активістами змогли добитися владних рішень стосовно збереження статусу шкіл, відкриття на їх базі додаткових освітніх послуг для дошкільнят, дорослих мешканців своїх селищ та міських депресивних шахтарських мікрорайонів.
Дводенний семінар зібрав майже 20 небайдужих до майбутнього своїх навчальних закладів та малих громад директорів шкіл, громадсько-активних вчителів та представників місцевих об’єднань з трьох областей Сходу України. Організатором заходу виступив Східноукраїнський центр громадських ініціатив (далі СЦГІ).
На семінарі керівники чотирьох ініціатив з Луганської, Харківської та Донецької областей познайомили директорів шкіл та науковців Луганської області із напрацюваннями своїх проектів, їх результатами та труднощами. З січня по квітень активісти спрямовували свої дії на запобігання ліквідації школи або пониження її ступеня, а також на розвиток дошкільної освіти в громаді, відкриття нових соціальних послуг для місцевих жителів.
В результаті ними здійснено інформаційні й освітні заходи з мобілізації жителів своєї громади (фестивалі-ярмарки, флеш-моби, зібрання, зустрічі, акції, тренінги для активу громади, заняття для батьківства, поширення газет, флаєрів, буклетів, анкетування). Також командами використовувалися правові методи під час взаємодії із управліннями освіти, сільськими радами, районними радами (колективні листи, звернення, інформаційні запити, переговори, особисті зустрічі) та взаємодія із ЗМІ (створення та поширення прес-анонсів, прес-релізів, статей, організація і проведення прес-турів та прес-конференцій).
Серед озвучених проблем, з якими стикнулися активісти у ході реалізації ініціатив, були такі: затягування вирішення питання з боку місцевих органів влади та їх інертність, організаційні труднощі через віддаленість районів, небажання ЗМІ приїздити на захід у дальнє село області, недостатній досвід у складанні прес-матеріалів для ЗМІ тощо.
Також працівниками СЦГІ були виявлені проблеми: ухилення сільських рад від фінансування груп короткочасного перебування дітей 5-річного віку та на навчально-виховних комплексів (далі НВК); відсутності /недостатня урегульованість нормативного забезпечення та фінансових надходжень для груп короткочасного перебування дітей 5-річного віку на базі шкіл та НВК.
Вагому частину програми дводенного підсумкового заходу зайняв аналіз різних аспектів впровадження ініціатив: залучення партнерів, форми і методи роботи з місцевими жителями, робота зі ЗМІ і новими медіа та ін. Прикладами з практики захисту шкіл Північних областей України поділилася Олена Шешеня, керівник Чернігівської міської молодіжної громадської організації «Маю право».
Директор Центру громадсько-активних шкіл Наталія Киреченкова від партнерської організації СЦГІ з Російської Федерації - Воронезької регіональної громадської дитячою організацією «Іскра» - прочитав для учасників міні-лекцію та провів тренінг на тему «Включення учнів і батьків до створення програми розвитку школи: з досвіду російських шкіл». Освітяни та громадські лідери змогли обмінятися думками та практичним досвідом щодо ролі батьків та дітей у збереженні шкіл.
Нагадаємо, що за результатами конкурсу мікрогрантів, що проводивсяСЦГІ, п’яти командам з числа представників шкіл та ініціативних груп/громадських організацій були надані суми від 10 до 14 тис. гривень на реалізацію ініціативи. Із списком команд-отримувачів мікрогрантів та їх напрацюваннями можна докладніше ознайомитися на сторінках проекту http://totalaction.org.ua/content/konkurs-mikrohrantiv та http://totalaction.org.ua/news/864.
Захід відбувся в рамках проектів Східноукраїнського центру громадських ініціатив «Об’єднання українсько-російського експертного потенціалу при підготовці активу малих спільнот Сходу України до адвокасі-діяльності на збереження шкіл» (мікрогрант від Товариства Лева за фінанси National Endowment for Democracy) та «Разом до збереження та розвитку освітніх послуг в малих громадах» (за фінансової підтримки програми «Громадянське суспільство та належне врядування» Міжнародного Фонду «Відродження»).
Коментарі