11 жовтня 2012 року Центр «Розвиток корпоративної соціальної відповідальності» у партнерстві з Міністерством екології й природних ресурсів України провели круглий стіл „Підприємство 2020: довкілля” в рамках стратегічної ініціативи «Підприємство 2020: роль бізнесу в суспільстві». Генеральний партнер Ініціативи 2020 - компанія «Метінвест».
На Конференції міністрів навколишнього середовища Європи (2004 р., м. Будапешт) Україну було названо серед країн екологічної депопуляції населення. Це означає, що екологічний стан країни є катастрофічним і призводить до погіршення здоров’я населення (наприклад, в результаті забруднення атмосферного повітря канцерогенний ризик у 2009 році досяг 6,4-13,7 випадку онкологічних захворювань на 1 тисячу осіб, що значно перевищує міжнародні показники ризику) та є однією з причин демографічної кризи.
Бізнес тісно пов’язаний із суспільством і багато в чому від нього залежить. Які виклики чекають на країну у 2020 році та як з ними боротися з’ясовували учасники круглого столу «Підприємство 2020: довкілля» - представники бізнесу, громадських організацій, державних органів влади, університетів.
Марина Саприкіна, голова правління Центру „Розвиток корпоративної соціальної відповідальності”, презентувала ініціативу „Підприємство 2020: роль бізнесу в суспільстві”, та представила мапу ризиків у сфері охорони навколишнього середовища та бізнес-рішеня для їх протидії. «Наша ініціатива має на меті показати майбутні соціальні та екологічні ризики, налагодити співпрацю бізнес-держава у їх подоланні та, головне, стимулювати компанії планувати свої дії з урахуванням викликів на термін 5 і більше років».
Наталія Бухтіярова з відділу координації екологічних фондів Міністерства екології та природних ресурсів, акцентувала увагу на тому факті, що ставки екологічного податку постійно підвищуються і компанії мають здійснити реальні кроки з модернізації об’єктів, які забруднюють навколишнє середовище, задля уникнення значних додаткових витрат.
У результаті спільного обговорення були визначені такі головні виклики, які бізнес, держава і суспільство мають враховувати у своїх стратегіях розвитку:
Ці ризики для організацій означають: ресурсоємне виробництво, погіршення здоров’я працівників та зростання професійних захворювань, дефіцит лісових, водних, енергетичних ресурсів
Ще однією важливою проблемою, на яку звернули увагу фактично всі учасники круглого столу є низька індивідуальна культура екологічної поведінки. Українці не розуміють, що таке екологічно безпечний продукт як для свого здоров’я, так і для навколишнього середовище.
Важливо, що передовий український бізнес не лише усвідомлює важливість екологічних проблем, а й активно впроваджує ефективні проекти. Яскравий приклад – компанія Метінвест.
Владислав Білоус, керівник управління з охорони навколишнього середовища «Метінвест», розповів: «Для Метінвеста, міжнародної вертикально інтегрованої гірничо-металургійної групи компаній, екологія є важливим питанням, яке на рівні з економікою та суспільством, входить до комплексної стратегії стійкого розвитку 2020. Гарним прикладом комплексного підходу стала «Програма охорони та оздоровлення навколишнього середовища м. Маріуполя 2012-2020 р.р.», у якій нам вдалося поєднати 2 ключових аспекти – технологічну стратегію, і ті очікування, стандарти, які нам встановлює суспільство, держава. Також, для ефективної співпраці з громадськістю був відкритий Центр Регіонального Екологічного Взаємодії».
Про свої проекти у сфері екології розповіли компанії Тетра Пак (програми з переробки упаковки, освітній проект для школярів «Упаковка здавайся», громадсько-екологічний кодекс та інші ініціативи ) та Фокстрот (практики «зеленого офісу» та «зеленої» благодійності). Представники компанії Amway розповіли про проведене серед жінок дослідження, результати якого показали, що купуючи побутову хімію, українки не звертають уваги на питання безпеки власного здоров’я та здоров’я дітей, а також вплив на навколишнє середовище. Головна мотивація – ціна та ефективність засобу. Це знову ж таки підкреслює тезу про низьку екологічну свідомість українців.
Важливою частиною дискусії стало визначення подальших кроків, які мають покращити екологічний стан в Україні. Так, учасники дискусії зійшлися на тому, що необхідно:
Ще одним важливим зауваженням стало те, що ми маємо не лише фокусуватися на окремих ініціативах, а дивитися комплексно і пов’язати навколишнє середовище, освіту та здоров’я нації.
Крім того, компанії мають не просто декларувати свою екологічну відповідальність, а й підтверджувати її шляхом сертифікації та стандартизації.
Спільні пілотні проекти між Міністерством та бізнесом у 2013 році, які обговорювалися під час круглого столу та концепція Довкілля - 2020 будуть представлені на Міжнародній Конференції у грудні 2012 року.
Про Ініціативу «Підприємство 2020»
Захід відбувається в рамках проекту «Підприємство 2020: роль бізнесу в суспільстві», мета якого - розвиток українських компаній відповідно до потреб суспільства й викликів в перспективі 2020, налагодження взаємодії між бізнесом та владою. До робочої групи Ініціативи входять: Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В.Птухи; Глобальний Договір ООН; Міжнародна торгова палата України; Асоціація «Фондове партнерство», Європейський банк реконструкції та розвитку, Український Інститут публічної політики, Міністерство екології та природних ресурсів, Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами, Фонд якісної політики. Детальніше: www.csr-ukraine.org
Коментарі