Наскільки добре розвинений фестивальний рух в Україні і чи взагалі він розвинений – питання доволі дискусійні. Проте низка фестів, які все ж відбуваються, хоч якось натякають на живучість цього процесу. Вже пятий рік поспіль поціновувачі культурно-мистецьких подій мали можливість насолоджуватися Трипільським колом, для якого 2012 рік став переломним. До останнього моменту ніхто не вірив, що ТК все ж відбудеться. ГУРТу вдалося поспілкуватися з директором та генеральним продюсером Міжнародного еко-культурного фестивалю «Трипільське коло» Олесем Журавчиком та дізнатися, чи бути «Трипільському колу-2013».
Концепція фестивалю
Цьогорічне дійство стало завершенням першого кола-спіралі відповідно до концепції. Це був перший фестиваль, присвячений параду стихій. Всі стихії були в гармонії: Вода, Вогонь, Повітря та Земля. В перший день фестивалю було трішки дощу, другого дня було гарне сонце, але не пекуче. Третього дня – гарні хмарки, небо, тепла земля і радісні люди. Погода цього року цілком відповідала нашому задуму.
Фестиваль фестивалів
Фестивальний Парад стихій став одним із наймасштабніших за всі чотири роки існування Трипільського кола: на території фесту діяло більше 35 творчих майданчиків. Цьогорічний ТК став фестивалем фестивалів. На площі 17 га відбувалося одразу п’ять фестивалів. На Archaic Trance Fest кожен бажаючий міг пограти на древніх інструментах, барабанах з різних куточків нашої планети. На Strobos Fire Fest можна було відчути вогняну стихію на дотик, навчитися «спілкуватися» з вогнем. Фестиваль «Добро ти» був для тих, хто прагне робити цей світ кращим. Етнічний фестиваль «Жнива толока» дав можливість відвідувачам відчути себе трипільцями. Літературний фестиваль «Трипільське літературне об’єднання» об’єднав навколо себе поціновувачів слова.
Волонтери
Волонтерів на цьогорічному ТК було понад 130 осіб. Вони стали провідниками фестивалю: зустрічали відвідувачів, допомагали оздоблювати деякі майданчики, займалися технічною та інформаційною підтримками, проводили роз’яснювальну роботу з приводу заборони на вживання алкоголю та тютюнопаління на території фестивалю. Всі волонтери забезпечувалися безкоштовно проїздом і харчуванням, у подарунок отримали ексклюзивну футболку, а також мали можливість відвідувати безкоштовно майстер- класи партнерів.
Вартість проведення та джерела фінансування
Цьогорічний бюджет фестивалю «Трипільске коло» склав півтора мільйона гривень. Щоб якісно проводити фестиваль такого рівня мінімальний бюджет повинен становитиблизько 300 тисяч доларів. Фестиваль самоокупний на 60%. Решта – це підтримка з боку держави, кошти окремих меценатів та спонсорів.
Державна підтримка
«Трипільське коло» завжди проводилось за підтримки державни – організаційної, методичної, інколи навіть фінансової. Перше ТК мало фінансову потужну підтримку від Міністерства культури, тоді нам вдалося зробити гарний старт. У 2009 році ми мали мінімальну підтримку, тому фестиваль дуже складно відбувся. Третя Трипільське коло фактично теж не мало підтримки, але завдяки хорошій організаційній роботі, фестиваль пройшов на досить високому рівні. Минулого року також не було державної підтримки і погодні умови були такими, що ми зазнали серйозних збитків. Цього року нам вдалося заручитися підтримкою Міністерства культури, вони забезпечили роботу майданчика «Україна – діалог культур». Організаційно нас підтримала Державна інспекція техногенної безпеки України, а від голови Київської обласної державної адміністрації Анатолія Присяжнюка ми отримали підтримку та залучення деяких коштів.
Конфлікт серед організаторів фестивалю
Концепція і задум фестивалю - мої. Я завжди вважав, що Україні потрібна така подія, яка б могла збирати однодумців із альтернативного екокультурного середовища. Я зібрав людей, сформував оргкомітет, який генерував основні ідеї, а після першого фестивалю «Трипільське коло» запросив кількох із них до дирекції, щоб постійно працювати над цим проектом. У 2011 році відбулися суперечки з приводу ідеології розвитку і принципів функціонування: у певний момент частина команди вирішила, що мають право змінювати концепцію фестивалю, перетворивши його з громадського руху на комерційний захід. Моя позиція принципова – «Трипільське коло» ніколи не буде бізнес проектом. Можна в рамках фестивалю робити окремі бізнес-сегменти, розвивати їх. Але фестиваль, у першу чергу, є рухом тих людей, які прагнуть змінювати свій світогляд. Я кілька разів йшов на компроміс. Однак після того, як на сайті без моєї згоди з’явилася інформація про список гуртів, який я не затверджував, я відмовився проводити Трипільське коло-2011 і брати на себе фінансові ризики. Проте авторське право залишилося за мною – декілька місяців тому я отримав підтвердження торгової марки на фестиваль «Трипільське коло».
Трипільське коло 2013
Я впевнений, що Трипільське коло буде проходити й надалі. Слід розуміти, що це не проект кількох осіб. Хоч адміністративна група змінилася десь на 70%, проте дуже багато людей зі старої команди залишилися з нами. Для мене командою фестивалю є волонтери, майстри, музичні колективи і, звісно ж, самі відвідувачі.
Матеріал підготували: Євгенія Кравченко, Остап Кучма та Максим Мазипчук
Коментарі
Сказать, что Олесь молодец, значит ничего не сказать. За кадром остается "незамеченная" титаническая работа по подготовке такого масштабного мероприятия. Только сама идея проведения такого мероприятия - сама по себе является перлом. Что говорить о сложности и масштабности подготовки? Это большой и непростой процесс. Сам масштаб подготовки предполагал собрать воедино действия не одного человека и не одной организации. Это- как работа одного большого организма или часового механизма, когда каждая шестеренка работает, толкает другую и в целом получается процесс.Главное тут, что благодаря таким людям, сохраняется культурный пласт народа, его обычаи. Проводится не навязчивая "шароварная" истерия, а воспитывается здоровая генерация.Была бы рада знакомству с таким креативным человеком, как Олесь. Успехов ему и новых творческих идей.