Здійснення громадського контролю у сфері державних закупівель передбачено Законом України «Про здійснення державних закупівель». Законотворці не забули включити відповідну статтю до цього закону, адже наявність такого інструменту вимагають принципи демократії.
Чи справді автори Закону хотіли виконання норми щодо громадського контролю в такій корупційно-вразливій сфері, чи просто написали для «замилювання ока»?
Буде помилкою очікувати, що владні структури, які дісталися до суспільних коштів, прагнуть громадського контролю над тим, як вони їх витрачають. Діяльність з громадського контролю ми можемо здійснювати незалежно від їхньої згоди на це. Однак, хочеться жити в державі, де всі структури дотримуються норм законів. А Закон передбачає, що замовники, учасники та Уповноважений орган мають сприяти громадському контролю, забезпечувати вільний доступ до всієї інформації щодо державних закупівель, надавати доступ представникам ЗМІ на процедури розкриття пропозицій.
Та чи можна назвати сприянням, коли, МОЗ не бажає пускати журналістів на процедури розкриття пропозицій торгів, посилаючись на принципи конфіденційності та небажання учасників на присутність ЗМІ? Або ігнорує запити неурядових організацій щодо інформації по суті закупівель, яку «забули» оприлюднити? Або не оприлюднює інформацію щодо ціни за одиницю лікарського засобу, виробника, якості, брендової назви ліків, щодо яких прийнято рішення про закупівлю?
Треба бути оптимістом, щоб сказати, що проведенню громадського контролю сприяє незручний та технічно недосконалий офіційний веб-портал з питань державних закупівель, котрий має забезпечувати доступність та оперативність інформації для зацікавлених кіл і громадськості.
У ході моніторингу ми виявили, що не вся передбачена для оприлюднення інформація розміщується на веб-порталі. Так, не було повідомлення про акцепт пропозицій конкурсних торгів, що провів МОЗ 12.08.2011 та 15.08.2011 р. із закупівлі лікарських засобів для лікування дітей хворих на онкологічні та онкогематологічні захворювання, хоча вже були оголошені результати цих закупівель. Не були оприлюднені протоколи розкриття пропозицій торгів, які відбулись в МОЗ 27.09.2011 р.
За умов закритості керівників та цілих міністерств в арсеналі громадського контролю залишаються лише зовнішні прояви їхньої активності, а багато важливих аспектів залишаються поза межами контролю. Такі, наприклад, як якість, ефективність, безпечність предметів закупівлі. В нашому випадку – ліків, ціна яким часто – життя дітей.
Громадський контроль у сфері державних закупівель лікарських засобів для дітей з онкогематологічними захворюваннями здійснюється Всеукраїнським благодійним фондом «Крона» у співпраці з Опікунською радою Центру дитячої онкогематології і трансплантації кісткового мозку НДСЛ «ОХМАТДИТ» за підтримки програми «Посилення впливу громадянського суспільства» Міжнародного фонду «Відродження».
Коментарі