Постанова Кабінету Міністрів № 996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» стала інструментом, який дозволив максимально демократично формувати консультативно-дорадчі органи при органах виконавчої влади.
Але, як показала практика, навіть чітко налагоджений механізм час від часу дає збій.
Саме тому понад 60 представників органів виконавчої влади та інститутів громадянського суспільства зібралися за круглим столом «Створення та налагодження роботи громадських рад при органах виконавчої влади» проаналізувати процес формування та поділитися позитивним і негативним досвідом створення ГР, обговорити перші кроки та дізнатися, як налагодити ефективну роботу новостворених ГР.
Захід відбувся в Києві 14 квітня 2011 року за ініціативи Українського незалежного центру політичних досліджень.
Зауважимо, що із запровадженням постанови № 996 неурядові організації за власною ініціативою почали активно делегувати своїх представників до ГР, хоча раніше, за словами Максима Лациби, керівника програм УНЦПД, часто доводилося обдзвонювати та запрошувати в ГР.
Як повідомив Тарас Гаталяк, активіст Громадської мережі ОПОРА, станом на квітень 2011р. громадські ради створені при 5 міністерствах, 15 центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністраціях (ОДА), Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях. Відповідно до постанови № 996, громадські ради при органах виконавчої влади мали бути сформовані протягом 3 місяців, тобто до 11 лютого 2011 року. Фактично, цю умову виконано, за винятком, Київської міської державної адміністрації, Державного комітету ядерного регулювання України та Державної митної служби.
Аналіз процесу формування створених ГР було проведено у трьох зрізах:
Позитивним досвідом створення ГР при Міністерстві оборони України поділилася Тетяна Баранська – головний спеціаліст відділу зв’язків з громадськими та релігійними організаціями Департаменту гуманітарної та соціальної політики МОУ.
На що, в свою чергу, Іван Слободянюк, начальник відділу зв’язків з громадськістю та міжнародної координації НКРЕ, зробив зауваження: «Зверніть увагу на те, що формування ГР при МОУ відбувалося нелегітимно. Адже в постанові записані дві схеми формування ІГ: за умови, коли існує ГР і коли її ще не було в цьому органі. При МОУ існувала ГР, тому створення ІГ повинно було покладатися на цю ГР, а не на центральний орган виконавчої влади (як у випадку цього міністерства – ред.). Отже, в основі лежить нелегітимне рішення. А на його підставі й формувалася ГР».
Олексій Літвінов, голова «Дніпропетровського координаційно-експертного центру з питань регуляторної політики», акцентував увагу учасників на проблемах, які вплинули на формування ГР:
Під час обговорення кожен з учасників мав змогу внести пропозиції та зауваження.
«Абсолютно не прописано в постанові № 996 пункт прийому та вибуття з громадської ради – це величезний недолік», - підмітив Володимир Голуб, голова громадської ради при Полтавській ОДА. Взявши слово, Юлія Тищенко, член ГР при МЗС України, висловила підтримку щодо введення критеріїв відбору інститутів громадянського суспільства у відповідності до їхнього професіоналізму. Адже це фундамент для успішності ГР.
«В постанове КМ не хватает одного пункта – контроль. Нет никакого контроля. По этому и происходят нарушения при ГР», – зауважив Андрій Крупник, директор Одеського суспільного інституту соціальних технологій.
«Щодо І. Лисицького (секретар ГР при Міністерстві фінансів України – ред.) та О. Гука (перший заступник голови ГР при Міністерстві оборони України – ред.), вони «кинули» інформацію – за сумку і пішли через хвилину. Вибачте, але це не коректно. Треба хоча б вислухати відгуки на свої коментарі», – обурився Ігор Марієн, голова ВГО «Комітет конституційно-правового контролю України».
«Якщо є ідилія у відносинах між громадською радою і облдержадміністрацією, то потрібно міняти або ГР, або ОДА. Інститут громадянського суспільства має бути певною мірою опонентом влади. А, отже, шукати проблемні зони та вирішення цих проблемних питань», – вніс свою лепту Володимир Кіпень, голова ГР при Донецькій ОДА.
Формулу успіху громадської ради вивів Олексій Хмара, президент творчого об’єднання «ТОРО»:
Що є «продуктами» ГР і що потрібно для їхньої підготовки?
Як організувати роботу ефективної ГР?
В напрямку визначення структури ГР:
В напрямку планування роботи ГР:
В напрямку посилення інституційної спроможності ГР:
Не обійшлося на круглому столі без жартів та подарунків. Максим Лациба висловив підтримку щодо впровадження конкурсу «Краща громадська рада», у результаті якого представників ГР можна було б нагородити призами. «Можливо, це буде якась навчальна подорож…», – запропонував він. «До Лівії!», – підтримав пропозицію один з учасників.
Коментарі
А особо відзначившимся керівникам ГР, скандалами та іншими... особливостями... навчальна поїздка... відправити в Лівію ... з квитком в один кінець. :)))
Загалом, було окреслено проблеми в процесі формування ГР та початку роботи в них (наскільки розумію, в усіх створених ГР до, власне, роботи ще не перейшли).
У статті немає відомостей, які рішення були прийняті. Випустили з поля зору, чи формат круглого столу цього не передбачає?
На цьому круглому столі ділилися досвідом створення ГР, акцентували увагу на недоліках постанови №996, прагнули знайти відповідь на запитання, як організувати дієву роботу ГР(відповідь знайшли у виступі Олексія Хмари)... В основі - лежали дискусія та обговорення, а не прийняття кардинальних рішень.