Навички фінансового планування, безпека та боротьба з лінощами – теми, на які сьогодні вказує молодь. А що ще мотивує майбутніх фахівців робітних спеціальностей? Ми спробували дізнатись у ході опитування, яке провели у 2023 році в рамках роботи Німецько-українського проєкту “Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні” в 6 училищах Волинської, Івано-Франківської та Львівської областей.
Опитуванню в кожному з училищ передував тренінг на тему “Пізнай себе або як досягти успіху в житті”, завданням якого було пояснити учням як краще зрозуміти свої прагнення, чого ти хочеш, які шляхи до досягнення успіху існують, а також розглянуто ключові поняття, які були частиною опитувань (цінність, мотивація, soft skills та ін). Одразу після цього учні пройшли анонімне онлайн-опитування.
Також, для порівняння мотиваційно-ціннісних орієнтирів сучасного учня аналогічне опитування було запропоновано пройти викладачам / майстрам виробничого навчання училищ.
333 – загальна кількість опитаних: 269 учнів та 64 викладачі, майстри. Кожен бажаючий/-а могли вибрати декілька відповідей до запитань, а також запропонувати власні відповіді.
ЦІННОСТІ ЗДОБУВАЧІВ РОБІТНИЧИХ ПРОФЕСІЙ:
На це запитання кожен з учнів міг зазначити до 5 цінностей, які для нього є найбільш важливими. Отримано 1065 запропонованих учнями цінностей. 16 учасників опитування не відповіли на це запитання. У графіку представлено ті з цінностей, які згадувались 25 і більше разів, решту об’єднано у графу Інше.
При створенні запитань було враховано ключові аспекти, які можуть сприяти соціальному розвитку молоді:
Проведене опитування показало відкритість учнів, їх позитивну налаштованість щодо сприйняття світу, свого місця та професійного та особистісного розвитку. 99% відповідей анкет учнів – заповнені більш ніж на 80%. Відповіді є вичерпними, 9,8% опитаних учнів профтехучилищ дали уточнюючі відповіді або інші відповіді до тих запитань, які мали певний їх набір.
Ціннісні орієнтири учня профтехучилища варіюються залежно від конкретних особистих переконань та цінностей кожного учня профтехучилища. Однак загальні ціннісні орієнтири, які, як показало опитування, є важливими для учнів профтехучилища, включають наступні орієнтири:
Професійна компетентність: учні профтехучилищ часто цінують розвиток практичних навичок та здібностей у конкретній професії. Вони прагнуть стати експертами у своїй галузі та досягти високого рівня професійної майстерності. Шляхом здобуття нових / додаткових навичок, дотичних спеціальностей та вмінь, гнучкості тощо.
Практична корисність: учні профтехучилища цінують практичну застосовність своїх знань та навичок у реальному житті. Вони прагнуть отримати конкретні навички та здібності, які можна використовувати на робочому місці та які мають практичну цінність для них і для суспільства в цілому.
Кар’єрний розвиток: учні профтехучилища цінують можливості / інструменти для кар’єрного розвитку та просування у своїй обраній професійній сфері. Вони зацікавлені в отриманні практичних навичок та кваліфікації, які допоможуть їм знайти стабільну роботу та розвиватися професійно.
Самореалізація: Учні прагнуть займатися роботою, яка задовольняє їхні особисті потреби та цінності. Вони шукають можливостей для творчого виразу, особистого розвитку та задоволення від своєї професійної діяльності.
Соціальна відповідальність: Учні профтехучилищ цінують можливість допомогти іншим та внести позитивний внесок у суспільство через свою професійну діяльність зокрема. Вони можуть бути зацікавлені в професіях, що сприяють благоустрою та добробуту спільноти.
Звісно ці орієнтири є лише підґрунтям / допоміжним матеріалом для конкретних навчально-методичних та дидактичних напрацювань. Вони також є основою для планування роботи центрів кар’єри.
До узагальнених рис учня / учениці профтехучилища можна віднести позитивне налаштування щодо власного розвитку, прагматизм, бажання сприймати нову інформацію і розвиватись, оптимізм, доповнену (віртуальну) реальність. Серед негативних подразників – психологічна втома (пандемія, війна), брак мотивації, лінощі.
Також слід зазначити, що метою опитування не було виокремлення найбільш характерних стереотипних рис сучасного учня профтехосвіти. Навпаки, варто акцентувати увагу на різноманітності кожного учня, його індивідуальності, вмінню допомогти бути унікальним. Зрештою, як і унікальності училищ (професій, підходів до навчання, особливостей роботи центрів кар’єри та інших ініціатив зокрема) в цілому.
Проведене дослідження показало, що сучасний учень профтехучилища відрізняється від традиційного стереотипу про учня цього типу навчального закладу. Він хоче / може / повинен бути:
Ці характеристики не є вичерпним списком, але відображають основні риси сучасного учня профтехучилища, який володіє необхідними навичками та менталітетом для успішної адаптації до сучасного ринку праці.
Кожна група відповідей проведеного опитування покликана слугувати реалізації вищенаведених характеристик сучасного учня профтехосвіти.
Їх слід обов’язково враховувати у поточній роботі: планування, навчання, взаємодії з усіма групами стейкхолдерів, спільноти училища у широкому розумінні цього слова.
Кожен учень профтехосвіти уже має перші власні уявлення про свої цінності та мету, яку він прагне досягти у своїй професійній кар’єрі. І завдання навчального закладу розширити, доповнити їх, надихнути / всіляко сприяти.
Опитування та презентацію результатів проведено в рамках Німецько-українського проєкту “Партнерство у сфері професійно-технічної освіти в Україні”
Тарас Дзюбанський
Коментарі