В сучасному світі, де глобалізація та швидкі технологічні зміни сприяють активному розвитку всіх галузей, питання прозорості та боротьби з корупцією стають дедалі більш актуальними. Одним із ключових елементів цього процесу є встановлення та перевірка інформації про кінцевих бенефіціарних власників компаній, що володіють спеціальними дозволами на користування надрами. Тому Стандарт ІПВГ (Ініціативи щодо забезпечення прозорості видобувних галузей) включає вимогу 2.5, яка має на меті забезпечити громадськості доступ до інформації про тих, хто в кінцевому підсумку володіє та контролює компанії, які діють у видобувних галузях країни.
Варто зазначити, що вимога 2.5 (с) Стандарту ІПВГ передбачає публічне розкриття ідентифікаційних даних бенефіціарів, рівня володіння та детальну інформацію про те, яким чином здійснюється право власності або контроль.
а засіданні Багатосторонньої групи ІПВГ, яке відбулось 27 жовтня 2023 року, було обговорено випадок, коли стало відомо, що одна з компаній компаній могла подати неправдиву інформацію щодо кінцевих бенефіціарних власників, тим самим продемонструвавши недоліки контролю та нагляду за цим питанням в енергетичному секторі України. Виявлені недоліки вказують на необхідність додаткового моніторингу та врахування всього переліку можливих організаційно - правових форм функціонування суб’єктів господарювання, що можуть володіти спеціальними дозволами на видобуток корисних копалин загальнодержавного значення.
Наразі розкриття інформації про бенефіціарних власників при реєстрації чи змінах у їхніх даних регулює Закон України “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”. Така інформація потрапляє до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (скорочено – “ЄДР”) і зазвичай може бути доступна в онлайн режимі на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції та Єдиного державного порталу відкритих даних.
Проте історично існує така проблема, що компанії не завжди повністю або точно розкривають інформацію про своїх бенефіціарів у ЄДР. Наприклад, вони можуть розголошувати лише основні дані чи обмежуватися інформацією про номінальних власників або керуючих трастами. Крім того представництва міжнародних компаній були позбавлені можливості та обов’язку оперативного внесення даних до ЄДР, що створило правову колізію при застосуванні санкцій до цих компаній чи їхніх колишніх бенефіціарних власників.
Враховуючи вищезгадані недопрацювання системи, завдання щодо розкриття бенефіціарних власників відповідно до вимоги 2.5 Стандарту ІПВГ пропонується включити в Робочий план ІПВГ на 2024 рік.
Додатково на засіданні Багатосторонньої групи ІПВГ було прийнято рішення провести оцінку існуючих механізмів забезпечення надійності інформації про бенефіціарне право та визначити спосіб підтвердження точності та достовірності інформації про бенефіціарних власників, яку вони надають.
Також в рамках проєкту «Ефективне державне управління завдяки GovTech і прозорості в Україні», що впроваджується федеральною компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Уряду Німеччини, розглядається можливість реалізації задачі по розширенню набору даних про бенефіціарних власників в процесі звітування ІПВГ. Аналітики команди розробки проаналізували дані, які подаються компаніями, поточні вимоги законодавства України та рекомендації Стандарту ІПВГ. У результаті підготовлено пропозиції щодо внесення змін в один з розділів Звіту про платежі на користь держави “Інформація щодо кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) у звітному періоді”. Для приведення у відповідність до Закону України “Про забезпечення прозорості у видобувних галузях” потрібно значно розширювати наявний набір даних передбачений Постановою від 23 вересня 2020 р. № 858 “Деякі питання забезпечення прозорості у видобувних галузях”. Як мінімум, потрібно збирати інформацію про зв’язки з публічно значущими особами, а як максимум, збирати дані про місце роботи чи проживання кінцевих бенефіціарних власників, контактні дані та структуру власності, як це рекомендує та вимагає Стандарт ІПВГ у редакції 2023 року.
Запропоновані технологічні рішення підкреслюють необхідність узгодження законодавчих актів із Стандартом ІПВГ, сприяючи підвищенню ефективності боротьби з корупцією та достовірності даних у реєстрах.
Коментарі