26 січня 2023 року у Києві відбулася конференція з нагоди запуску другої фази проєкту IREX «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті. Посилення стійкості до дезінформації та маніпуляцій».
Метою конференції, що була організована спільно IREX та АУП, було презентувати цілі та очікувані результати проєкту, методологію інтеграції медіаграмотності до освітнього процесу, результати попередньої фази та плани щодо подальшого розширення.
Проєкт IREX «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність в освіті» спрямований на зміцнення навичок критичного сприйняття інформації серед освітян та учнівства для боротьби з дезінформацією та пропагандою та формування попиту на якісну інформацію. Ці потреби та виклики стали особливо актуальними у зв’язку із повномасштабним вторгненням Російської Федерації на територію України.
У конференції, що відбулася у змішаному форматі, взяли участь представники партнерів проєкту – Міністерства освіти і науки України та Міністерства культури та інформаційної політики, представник Посольства США в Україні, освітній омбудсмен та активні освітяни – учасники проєкту. До онлайн трансляції долучилося понад 400 учасників.
Експерти та гості говорили про важливість просування медіаграмотності у школі, про те, як вже здобуті знання допомогли убезпечити освітян та учнівство від пропагандистських впливів агресора та про можливі виклики для подальшої діяльності. Модерували захід президент АУП Валерій Іванов та менеджерка з розбудови потенціалу IREX Олена Тараненко.
Методологія «Вивчай та розрізняй» була започаткована ще у 2015 році. Наразі вона вже успішно адаптована для протидії дезінформації та маніпуляціям у більш ніж 20 країнах світу. В Україні проєкт здобув успіх завдяки інтеграції інформаційної грамотності в систему загальної середньої освіти. «Після повномасштабного вторгнення в Україну, просування медіаграмотності стало питанням національної безпеки, — сказала Мехрі Дракман, директорка IREX в Україні. — Надання вчителям та учням можливості розпізнавати дезінформацію, що розколює суспільство, а також безпечно орієнтуватись в онлайн-просторі стало як ніколи важливим».
Перша фаза проєкту охопила понад 80 000 учнів, формуючи покоління лідерів та лідерок, здатних приймати рішення на основі фактів та якісної інформації. Нова фаза спрямована на зміцнення та розширення наявної мережі освітян, щоб задіяти щонайменше 2500 шкіл та понад 5000 вчителів.
Ірина Шумік, генеральний директор директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України відзначила, що: «Ми надзвичайно цінуємо підтримку наших партнерів, донорів, які долучилися до покращення навичок з медіаграмотності серед школярів. Важливо, що великий акцент робиться на навчанні вчителів, на розробленні певних методик. Адже вчителі — це провайдери, які поширюють, формують ці навички у наших учнів і допомагають правильно аналізувати інформацію, і відповідно — правильно ставитися до того шаленого інформаційного потоку».
«Результатів у нас багато, але й роботи попереду не менше, — переконаний Тарас Шевченко, заступник Міністра культури та інформаційної політики України. — Ми з боку Міністерства будемо і далі надійними партнерами для міжнародних і українських організацій, які працюють з важливою темою медіаграмотності. Потрібно об’єднувати зусилля, координувати свою роботу, складати важливі системні зміни в сфері суспільного життя і змінювати нашу державу».
Джеф Анісман, керівник відділу преси та зв’язків із громадськістю Посольства США в Україні відзначив, що проєкт «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність»: дуже важливий для США і що вони з гордістю підтримують програму: «Я пишаюсь тим, що більше 84 000 учнів України беруть участь у проєкті. Освіта є ключовим фактором протидії дезінформації. Найкращий захист від дезінформації — добре освічене громадське населення».
Проєкт «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» — це комплексна програма, спрямована на розвиток та зміцнення навичок критичного мислення та інформаційної гігієни для посилення стійкості до дезінформації, маніпуляцій та пропаганди. Проєкт працює з різними цільовими аудиторіями, такими як школи, ЗВО та ІППО, волонтери ВПО, державні службовці, закордонні університети.
«Наша мета — посилити спроможність освітянської спільноти та молоді ідентифікувати шкідливі інформаційні впливи, вміти протистояти їм та формувати попит на якісну інформацію. За час реалізації першої фази до проєкту було залучено понад 1,500 шкіл, а безпосередніми учасниками/-цями проєкту стали понад 3,600 вчителів/-ок, які охопили понад 84,000 учнів/-ениць», — відзначила Наталія Беца, старша програмна менеджерка проєкту IREX «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність». Також Наталія розказала про методологію програми, принципи роботи та спрямованість другої фази, набір до якої незабаром розпочнеться.
Головна спеціалістка Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН України Раїса Євтушенко: «Ті результати які вже є, вони дійсно вражають. Ніхто не уявляв, що питання, пов’язані з медіаграмотністю будуть настільки актуальними і затребуваними в цей час. МОН завжди й у всьому підтримуватиме цей проєкт, тому що перш за все — це потрібно навчальним закладам України. Завдяки гігантській роботі всіх організацій, питання медіаграмотності стало дуже щільним в стандарті базової середньої освіти, там слово «медіа»» повторюється більше 500 разів».
Під час заходу Освітній омбудсмен України Сергій Горбачов розказав про інформаційну безпеку закладу освіти та учасників освітнього процесу в умовах війни, надав рекомендації для керівників. Експерт також додав: «Мені приємно бачити позитивні результати і те, що ця програма має дійсно реальний вплив на освіту і на інформаційну безпеку країни».
Своїм досвідом взаємодії у програмі поділилися активні вчителі-учасники проєкту минулих років:
Найближчим часом у межах проєкту передбачений новий набір учителів та шкіл. Тож будемо вдячні за поширення інформації про проєкт серед активних та вмотивованих освітян.
ЗАПИС ЗАХОДУ: https://youtu.be/EYdBy7iYtvo
Проєкт «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства США в Україні та Міністерства закордонних справ і міжнародного розвитку Великої Британії у партнерстві з Міністерством освіти і науки України, Міністерством культури та інформаційної політики України та Академією української преси.
Коментарі