ІСАР Єднання уже понад 10 років розвиває «супермаркет» громадянського суспільства -платформу «Маркетплейс». Мова йде про комплекс заходів та інструментів, які покликані посилити організаційний розвиток громадських організацій та благодійних фондів. Серед цих інструментів – онлайн платформа Marketplace. За цей час тисячі українських громадських організацій скористалися цим онлайн ресурсом для власного розвитку та посилення інституційної спроможності. Платформа унікальна, не має аналогів у світі. Вона дає можливість організаціям отримати гроші на різні послуги, щоб посилити свою інституційну спроможність, професійно зростати та ставати впливовішими. На цій же платформі можна знайти надавача послуг – свого провайдера.
Хто такі провайдери, де та як їх шукати, з чого починати та куди йти? На ці та інші питання у прямому ефірі «Як не загубитися в «супермаркеті» і знайти свого провайдера?» відповідає менеджерка організаційного розвитку ІСАР Єднання Наталя Климова. За 15 років своєї професійної роботи у громадському секторі у неї назбиралося чимало практичних інструментів, якими вона ділиться з іншими, аби не пожалкувати при виборі свого того самого провайдера. Ми записали основні із них.
Як не загубитися в “супермаркеті” і знайти свого провайдера?
КРОК 1 - Психологічна підготовка організації
Головна підготовка, яка має бути здійснена організацією – усвідомлення, що провайдер – не чарівник. Він не прилетить на «блакитному вертольоті», і не зробить вам добре. Не чекайте чудес від однієї людини чи однієї організації. Не покладайтеся на провайдера занадто сильно.
Роль провайдера у вашому організаційному розвитку – полегшення, сприяння, підказування, допомога, «прокладання дороги», але цю дорогу маєте пройти ви. Провайдер не змінить організацію за вас і не покращить вашу роботу. Не чекайте дива. Шукайте допомогу. Шукайте підказки. Шукайте людину, яка буде вказівником, але не очікуйте від цієї співпраці надмірно.
КРОК 2 – Визначтеся з типом свого запиту
Запитайте себе, що конкретно ви хочете зробити для того, щоб ваша організація стала кращою. Наприклад, чомусь навчитися чи прийняти рішення, які вплинуть на вашу діяльність.
У такому випадку компетенції та навички роботи провайдерів для цих двох ситуацій будуть різними.
ЯК ОБРАТИ ФАСИЛІТАТОРА ДЛЯ НАВЧАННЯ? НА ЩО ЗВЕРТАТИ УВАГУ?
Навчання передбачає певну методику. Провайдер, якого ви обираєте для навчання вашої громадської організації, має бути спеціалістом у сфері освіти для дорослих.
Перше, що ви маєте перевірити у свого провайдера – кваліфікацію у сфері освіти дорослих, які навчальні курси, тренінги для тренерів він проходив. Звертайте увагу на те, яка інституція сертифікувала вашого провайдера, як тренера. Чи це серйозна інституція, яка має право на таку сертифікацію, чи це інша громадська організація, яка провела триденний тренінг і назвала цю людину тренером. Це дві великі різниці.
Запитайте в провайдера яке навчання, які сесії, тренінги він проводив раніше, кого він вчив, яка була цільова аудиторія. Наявність релевантного досвіду до вашої громадської організації підвищить ймовірність, що це навчання буде успішним.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ПРОВАЙДЕР МАЄ ВІДПОВІДНІ РЕГАЛІЇ, СЕРТИФІКАТИ, АЛЕ НЕ ВІДПОВІДАЄ ОЧІКУВАННЯМ?
Підказка 1. У вашій голові має «дзвеніти великий дзвін», коли ви чуєте від провайдера – «я буду читати тренінг». Це означає, що він не має жодної кваліфікації у сфері освіти дорослих. Кваліфіковані провайдери знають, що тренінги не читають, їх проводять. Це не просто слова, це різниця в підходах.
У хорошого тренера є ціла «валіза» методів, які він використовує для того, щоб включити кожного учасника в те, що буде відбуватися протягом усього навчання.
Підказка 2. Якщо тренер не розробляє програму тренінгу разом з вами, якщо він приходить до вас і каже, що у нього є стандартна програма, – це поганий знак. Гарне навчання починається з того, що провайдер запитує, – куди ви хочете прийти, які навички опанувати, чого вам бракує, щоб досягти поставлених цілей.
Після цього він має запропонувати вам програму навчання або скласти її разом з вами. Потім усі учасники навчання мають пройти вхідне анкетування. Щоб навчання відбулося ведучий має поміряти вхідний зріз ваших знань, ставлень і навичок, аби оцінити результат на виході. Ви самі зможете в цьому пересвідчитися, коли побачите різницю між вхідним і вихідним анкетуванням. Такому провайдеру можна довіряти і в такого провайдера можна вчитися.
НА ЩО ЗВЕРТАТИ УВАГУ У ВІДГУКАХ?
Не всі відгуки однаково корисні.
- Відгуки про те, як з ведучим було цікаво, яскраво, насичено – маячок про те, що процес навчання з цим ведучим може бути яскравим, насиченим і привабливим, але не факт, що принесе вам користь на виході.
- Друге, на що слід звернути увагу, – на яку саме конкретну послугу надається відгук. Наприклад, людина, яка є хорошим тренером, – не факт, що буде гарним фасилітатором.
- Третій пункт, – хто дав цей відгук. Це не про упередження, це про досвід. Провайдер, який працював з громадською організацією на рівні громади може не влаштувати загальнонаціональну організацію за рівнем своєї експертизи.
НА ЩО ЗВЕРТАТИ УВАГУ, ОБИРАЮЧИ ТРЕНЕРА ДЛЯ ФАСИЛІТАЦІЙНИХ ПОСЛУГ?
Фасилітатор має бути спроможний втримати динаміку, включеність команди та привести вас до прийняття певного рішення. Обираючи фасилітатора, запитайте де і в кого він навчався.
Фасилітатор, який розроблятиме стратегічний план повинен щонайменше поговорити з вищим керівництвом: директором, правлінням, представниками наглядової ради і з тими людьми, які приймають ключові рішення, щоб побачити їхній погляд на ту ситуація, в якій перебуває організація.
Також важливо провести інтерв’ю з клієнтами, бенефіціарами, з тими, заради кого організація працює, хто має сказати на скільки ваша робота приносить результат.
Серед рекомендацій і інтерв’ю зі співробітниками організації та партнерами. Якщо ваша організація працює у сфері адвокації необхідні бесіди з представниками органів місцевого самоврядування, державної влади та бізнесу.
Подивитися на роботу організації зсередини та зовні – є критично необхідним, щоб почати процес стратегування. Якщо ця робота не зроблена, вся подальша робота буде позбавлена сенсу.
Хороше планування починається з того, що ми робимо хороший погляд назад і на ту ситуацію, в якій ми знаходимося зараз. Без цього будь-яке планування буде фантазією, яка позбавлена зв’язку з реальністю. Хороший фасилітатор не піде в процес прийняття рішень, поки ви не зробите цю підготовчу роботу.
Усі ці пункти необхідно прописати і закласти в тендерне оголошення чи в інший спосіб, за допомогою якого ви шукаєте собі провайдера.
Усі ці моменти мають стати пунктами ваших перемовин на першій установчій сесії з провайдером, а провайдер на цьому інтерв’ю має уточнити ваш запит. Це професійна і етична заповідь №1 – працювати від запиту, іти від запиту, танцювати від запиту.
Також задача хорошого провайдера – показати вам сліпу пляму, якщо вона у вас є і перенаправити ваш запит до іншого провайдера, якщо він не відповідає сфері його компетенцій. Це питання етики – чесно сказати організації, що це не те, що їй зараз потрібно.
НАЙГОЛОВНІШЕ У РОБОТІ З ПРОВАЙДЕРОМ
У вас має скластися людський контакт. Це вершинка піраміди.
Організаційний розвиток – це процес, який передбачає велику відкритість організації. Людина, яка приходить допомогти глибоко занурюється у вашу роботу і людей, у вашу логіку і цінності.
Якщо ви не відчуваєте, що можете довіритись, відкритись цій людині, – не треба йти з нею в процес організаційного розвитку. Обирайте провайдера до душі, з яким вам хочеться пройти цей шлях.
Запис прямого ефіру доступний тут: https://www.youtube.com/watch?v=Eq1z3wDWwD4
Обирайте свого провайдера відповідально і свідомо. Адже від вашого вибору сьогодні залежить те, якими ви будете завтра.
Коментарі