Туберкульоз (ТБ) є одним з інфекційних захворювань з найвищим рівнем смертності у світі. ТБ – основна причина смертності серед людей, які живуть з ВІЛ: за оцінками, у 2019 році 208 000 людей з ВІЛ померли від цього недугу.
Україна належить до країн з подвійним тягарем захворюваності на ВІЛ та ТБ. Згідно з даними Центру громадського здоров’я МОЗ України, у 2020 році в країні було виявлено 17 593 випадки захворювання на активний туберкульоз. Найвищі рівні захворюваності зареєстровано в Одеській (2 171 випадок), Дніпропетровській (2 005), Львівській (1 098) областях та підконтрольній Україні частини Донецької (1 065) області.
Права людини і туберкульоз
Туберкульоз за своїми симптомами може позбавити людину змоги повноцінно працювати. Люди, які хворіють на ТБ, можуть потерпати від катастрофічних витрат, пов’язаних з лікуванням туберкульозу, хоча в більшості випадків таке лікування є безоплатним.
Люди з ТБ часто стикаються з проявами стигми та дискримінації. Це може негативно впливати на їх доступ до житла, отримання соціальних послуг, реалізацію права на працевлаштування. В свою чергу, стигма та дискримінація ускладнюють звернення за послугами з діагностики та лікування ТБ, а також отримання таких послуг. Для людей з коінфекцією ВІЛ/ТБ, стигма туберкульозу може ще більше підсилюватись стигмою, що пов’язана з ВІЛ.
Міжнародними інституціями, такими як Всесвітня організація охорони здоров’я, Глобальний фонд для боротьби з ВІЛ/СНІДом, туберкульозом та малярією, визначено, що одним з пріоритетних напрямків для подолання захворювання ТБ, є забезпечення прав людини та боротьба зі стигмою та дискримінацією щодо людей з туберкульозом.
REAct як інструмент для фіксації випадків порушення прав щодо людей з ТБ
Для ідентифікації бар’єрів на шляху до реалізації прав людини, в Україні запроваджено систему REAct (англ. Rights – Evidence – Action / Права – Докази – Дія).
REAct – система з моніторингу та реагування на випадки порушень прав представників ключових спільнот, що вразливі до ВІЛ та ТБ. Система впроваджується з 2019 року МБФ «Альянс громадського здоров’я».
REAct дозволяє документувати докази для подальшого планування, впровадження та розширення ефективних програм, спрямованих на усунення пов’язаних з правами людини бар’єрів на шляху доступу до послуг в сфері ВІЛ і ТБ.
Згідно з результатами роботи REAct у 2020 році, у 62% зафіксованих випадків порушення прав людей з туберкульозом, порушником виступав медичний працівник державних закладів охорони здоров’я. При цьому, майже в третині випадків, фігурували в якості порушників інші державні органи, з яких 72% – державні органи з надання соціальних послуг/допомоги.
У 44% випадках права клієнтів з туберкульозом були порушені через відмову у наданні послуг чи допомоги, здебільшого у наданні медичної допомоги. Найчастіше така відмова стосувалася госпіталізації пацієнта та надання стаціонарної допомоги – 32% випадків.
«Причинами відмови в наданні медичної допомоги з боку медичних працівників виступали посилання на реформу системи тубдиспансерів, реорганізацію медичного закладу, відсутність необхідних ліків на базі закладу та інші формальні підстави. У ряді випадків клієнти не могли отримати необхідного лікування через відсутність у них документів, що засвідчують їх особу», – розповів Андрій Толопіло, регіональний координатор проекту REAct в Одеській області.
Також, мали місце випадки порушення прав, які стосувалися стигматизуючого ставлення з боку медичного персоналу, відмови у наданні консультації клієнту щодо методів його лікування, комбінації лікування ТБ з прийомом АРТ, відмові звернути увагу на стан здоров’я клієнта:
Клієнтка з ВІЛ-позитивним статусом, під час проходження лікування в протитуберкульозному диспансері, звернулася з питанням щодо порушення її права на лікування. Від призначених ліків жінка погано почувалася. Звернувшись до лікарів з проханням пояснити, чи призначені їй препарати сумісні з АРТ, отримала, у грубій формі, відмову. Один з медиків відповів їй – не подобається – не приймай, та додав, що права будеш качати в іншому місці та відмінив їй лікування не надавши препарати.
В рамках кожного звернення, клієнтам проекту REAct була надана безкоштовна допомога в інтересах клієнта, спрямована на захист та відновлення його прав. Серед видів допомоги, яка надавалась, були: психосоціальна допомога (психологічне консультування, супровід клієнта при оформленні документів тощо) та юридична підтримка (консультація, супровід клієнта при зверненні за медичними, чи соціальними послугами, або представлення інтересів клієнта у суді).
Система моніторингу і реагування REAct працює в 12 регіонах України. Повідомити про випадок порушення прав можна через: REACT_APH_bot (Telegram), Reactaph (Viber), https://react-aph.org/ – (веб-сайт REAct).
Коментарі