Експерти УНЦПД проаналізували Закон через призму громадської участі. Запропоновані норми несуть позитивні зміни та збільшують роль жителів в процесі прийняття рішень місцевою радою. Відповідно до приписів законопроєкту пропонується затвердження радою старости за пропозицією голови лише за результатами громадського обговорення (громадських слухань, зборів громадян, інших форм консультацій з громадськістю), проведених з жителями у межах відповідного старостинського округу. Тобто голова ради визначається з персоною старости враховуючи думку жителів, таким чином жителі старостинського округу включаються в процес обрання старости.
Також до позитивних норм проєкту відносяться:
- сприяння старости в утворенні та діяльності органів самоорганізації населення, організації та проведенню загальних зборів, громадських слухань та інших форм безпосередньої участі громадян на рівні старостинського округу;
- звітуванні старости не рідше одного разу на рік перед жителями старостинського округу, у порядку, визначеному Положенням про старосту.
В той же час, експерти УНЦПД вважають, що Закон та взаємодія між жителями в старостинському окрузі й старостою може бути покращена. Види громадських обговорень відповідно до яких голова громади визначається з особою старости має бути обмежена двома чіткими формами: громадськими слуханнями та публічними консультаціями. Практика використання цих інструменти в країні вже напрацьована і це дозволить не перетворити консультації з громадськістю в фарс.
А в частині звітування норму необхідно доповнити періодом, протягом якого староста обов’язково має прозвітувати, наприклад протягом першого кварталу року. Процес звітування має відбуватись під час публічного заходу, на якому жителі можуть поставити запитання, висловити зауваження та подати пропозиції.
Чіткий порядок звітування старости має бути визначено у положенні про старосту або статуті територіальної громади.
Коментарі