Електронна петиція є одним з інструментів електронної демократії. Е-петиції створюють можливість створення позитивного діалогу між громадянами та владою. Наразі інститут е-петицій набирає популярності в Україні в рамках розвитку е-демократії.
Електронна петиція є одним з інструментів електронної демократії. Відповідно до Закону України «Про звернення громадян», петиція – це особлива форма колективного звернення громадян, викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Е-петиції створюють можливість створення позитивного діалогу між громадянами та владою. Вони дають громадянам можливість висловити власні ідеї, об’єднатись з однодумцями та забов’язати владу оперативно розглянути пропозиції населення. В той самий час дає владі можливість дізнатись в онлайн режимі про потреби громадян та першочергово виконувати пріоритетні задачі.
Наразі громадяни можуть подати е-петиції на офіційних веб-сайтах: Президента України - https://petition.president.gov.ua/; Верховної Ради України - https://itd.rada.gov.ua/services/Petitions/; Кабінету Міністрів України https://petition.kmu.gov.ua/ та органів місцевого самоврядування. А також – через онлайн-платформи такі як: «Єдина система місцевих петицій» (152 громади) - http://e-dem.in.ua; Розумне місто (101 громада) - https://rozumnemisto.org/project; веб-сайти об’єднаних громад України (247 громад) - https://gromada.org.ua/; Мій Голос (до будь-якого органу влади чи ОМС) - https://miygolos.org.ua/.
Таким чином, станом на початок листопаду 2017 року сервіс е-петицій запровадили принаймні 500 громад. Середні темпи запровадження е-петицій – 75 громад на рік, що складає 38% щорічного приросту кількості нових сервісів е-петицій.
Ефективність е-петицій залежить від двох факторів: користування громадянами та реагування з боку влади. Статистика з веб-сайтів е-петицій демонструє, що станом на 15 листопада 2017 року до центральних органів влади було подано таку кількість е-петицій:
Для порівняння, органи місцевого самоврядування отримали стільки е-петицій:
На національному рівні найактуальнішими є три групи тем е-петицій: 1) правопорядок, соціальний захист, охорона здоров’я; 2) інфраструктурні та комунальні питання; 3) реформування влади і контроль за нею.
Щоб зробити е-петицію успішною, потрібно виконати ряд вимог.
Існування інструменту е-петицій ставить десятки викликів не тільки перед державою, але й перед громадянами. По-перше, населення недостатньо обізнане про існування сервісу е-петицій і користування ним, через це деякі петиції хибно сформульовані і спрямовані до хибних адресатів. По-друге, існує ризик зловживання петиціями у політичних цілях, зокрема через постановку в порядок денний, подання фальшивих голосів, інформаційну кампанію, також, є ризик адміністративних зловживань під час премодерації і підрахунку підписів. По-третє, можливі формальні відписки або використання петицій на користь влади, що пов’язано з непрозорістю розгляду і реалізації петицій. І найголовніше громадянам бракує механізмів моніторингу розгляду та контролю виконання е-петицій.
Статтю підготовлено в рамках реалізації проекту «Громадянська освіта та електронна демократія», який реалізується Академією навичок (http://skillsacademy.com.ua/), Асоціацією інноваційної та цифрової освіти, Українською Студентською Спілкою, за підтримки партнерів: Швейцарська Конфедерація, Міністерство освіти і науки України, Інститут модернізації змісту освіти МОН.
Коментарі