Останні півроку керівництво МВС України все частіше наголошує на тому, що поряд зі структурним перетворенням міліції (чи поліції) передусім спрямовано на взаємодію та партнерські відносини між правоохоронцями і населенням, на сервісне обслуговування тощо.
Так, потрібно усвідомити, що суспільство змінилось і продовжує змінюватись, і міліція теж повинна встигати за змінами. І для цього необхідно поступово і цілеспрямовано впроваджувати нові методи роботи.
По-перше, необхідно змінити інформаційну політику МВС, яка передусім буде зорієнтована на потреби населення. Тільки за умови, коли суспільство зможе самостійно формувати вимоги, яку інформацію й у якому форматі хоче отримувати від правоохоронних структур, – тільки тоді населення розумітиме, чим насправді займається міліція, зокрема їхній дільничний інспектор. По-друге, необхідно вибудовувати абсолютно нову культуру спілкування й забезпечити реальні механізми взаємодії та комунікації між населенням та правоохоронцями.
Багаторічна практика в європейських державах показала, що одним із найважливіших інструментів правоохоронної діяльності є взаємодія із населенням. Особливої актуальності набуло питання роботи з громадою кожної адміністративної дільниці окремо. Для того, щоб міліція могла ефективно контролювати ситуацію на певній території, вона повинна враховувати потреби мешканців, а отже, обов’язковим має бути індивідуальний підхід.
Такі методи роботи міліції з громадськістю стають усе популярнішими по всьому світу, оскільки тільки за таких умов правоохоронці ясніше зможуть усвідомити протиріччя між тим, що вони роблять, і тим, що згідно з думкою громадськості повинні робити. Навіть якщо в майбутньому міліція працюватиме ефективно і професійно, але комунікація між населенням та правоохоронцями буде неефективною, суспільство все одно буде невдоволене. Тому міліції в роботі слід більше приділяти увагу аспектам, важливим саме у повсякденному житті людей, які перш за все підсилюють відчуття їхньої безпеки саме за місцем проживання. Дільничні інспектори міліції – це службовці, які повинні постійно спілкуватися з мешканцями дільниці і виконувати основний обсяг профілактичних та правоохоронних функцій у взаємодії із населенням.
Отже, доступ до інформації, комунікація та взаємодія – три важливі складові, над якими МВС України потрібно працювати для того, щоб, з одного боку, знизити рівень злочинності, а з другого – забезпечити довіру людей і зміцнити їхню віру в інститут правопорядку. Результат роботи виражатиметься у рівні довіри населення. Люди повинні мати реальну можливість взаємодіяти з міліцією, ділитися своїми ідеями про безпеку суспільства і пріоритети охорони правопорядку.
У зв’язку із цим, ми запропонували впровадити комунікаційну платформу під назвою «Електронний кабінет дільничного інспектора».
Що це таке?
«Електронний кабінет дільничного інспектора» – за нашим проектом це окрема сторінка на офіційному сайті МВС України для служби дільничних інспекторів, розрахована окремо на кожну адміністративну дільницю.
Коротко розглянемо, які розділи повинні бути на таких сторінках та яку інформацію слід там розмістити:
Примітка. У цьому розділі буде міститися вся інформація, яку потрібно знати про дільничного, наприклад: хто ваш дільничний інспектор (або дільничні), його контакти, функції, графік прийому, а також місцезнаходження.
Примітка. Важливо, що такі дані будуть загальнодоступні, систематизовані і в онлайн-режимі, а отже, населення зможе самостійно оцінювати та контролювати ресурси, необхідні для забезпечення порядку на відповідній території, та порівнювати з іншими адміністративними дільницями.
Окрім того, паспорт дільниці повинен не тільки узагальнювати проблеми з безпеки, але й відображати результати їх вирішення. Це полегшило б роботу дільничного при підготовці звітів, а також дозволило б зручно стежити за динамікою виявлення та повторення проблем.
У деяких країнах небезпечні місця на дільниці розглядаються (відображаються) на інтерактивній мапі. Наприклад, у Нідерландах з 2010–2011 року працює система Prominent – відображення на інтерактивній мапі проблемних місць з точки зору громадської безпеки, а також усунення їх поліцією у взаємодії з суспільством.
Планування роботи дільничного інспектора
На сьогодні найбільший обсяг роботи дільничних інспекторів припадає на кримінальні справи, відповідно, методи роботи міліції з населенням вимагають іншого планування. У зв’язку з цим, потрібно також обміркувати питання про розподіл часу між роботою з населенням та “паперовою”.
Примітка. Чому потрібен план роботи міліції на місцевому рівні?
План не повинен бути дуже довгим і докладним, головне, щоб мешканці дільниці зрозуміли, хто і коли поцікавився їхньою думкою, що саме з’ясували і як це опрацюють. Окрім того, план має містити пріоритетні завдання на певний період, короткострокові і довгострокові цілі, спосіб оцінювання результатів. Також важливо, щоб він був написаний простою мовою і орієнтований на громадян.
Коли населенню будуть зрозумілі цілі й план дій щоденної роботи дільничного, тоді з’явиться можливість висувати пропозиції, тим самим коректувати дії міліціонера відповідно до потреб і проблем мешканців дільниці. А також населення зможе допомагати, долучаючись до роботи правоохоронця.
Звітування дільничного інспектора
Про те, що проблема вирішена, мешканці найчастіше дізнаються, коли вона усунена, наприклад, упорядковано небезпечне місце на дільниці. Але періодично слід надавати громадськості короткий звіт про виконану роботу (можливо, у формі відео- або фотоматеріалів). Безперечно, це зможе підвищити репутацію і зміцнить бажання громадськості співпрацювати, оскільки мешканці дільниці зможуть проаналізувати, що було зроблено міліцією для комфорту, громадського порядку і безпеки за їхнім місцем проживання.
Примітка. Методи роботи міліції з громадськістю вже не повинні обмежуватися тільки прийомом відвідувачів у кабінетах. Потрібно усвідомити, що зараз мало таких людей, які прийдуть до дільниці, щоб надати інформацію або поділитися роздумами про питання безпеки. Тепер сама міліція повинна йти до суспільства! З урахуванням зростаючої кількості користувачів мережі Інтернет, можливість звернутися до дільничного інспектора в онлайн-режимі без прив’язки до місця та часу – це, безперечно, зручна форма комунікації.
Примітка. Розуміння громадськістю місцевих проблем безпеки нерідко відрізняється від офіційної статистики міліції. Якщо міліція справді бажає вирішувати проблеми, що хвилюють місцевих жителів, вона повинна з’ясувати їхню думку. Опитування в онлайн-режимі ефективніше за особисте спілкування, тому що:
Примітка. Окрім того, що у такому форматі МВС України може створити важливий інформаційний майданчик, де населення (відповідної дільниці) буде поінформоване про небезпеку на території, де проживає, ця інформація стає важливим ресурсом для:
Якщо буде успішно працювати система обміну інформацією, усі (міліція, населення, місцева влада, громадські формування) будуть відчувати рівну відповідальність за громадський порядок і безпеку свого місця проживання!
Примітка. Анонімне повідомлення – це можливість поділитись проблемою, про яку, з огляду на багато причин, не будуть заявляти публічно. А в умовах низького рівня довіри населення до міліції – це ще й можливість довести ефективність міліції через професійне реагування на подібні звернення громадян.
Примітка. Необхідно організувати зворотний зв’язок з громадянами, що дозволило б збирати ідеї і пропозиції щодо покращення роботи міліції, зокрема на певній території (адміністративній дільниці). Такий зв’язок має бути реалізований за допомогою мережі Інтернет і включати: обов’язкову публічність усіх пропозицій, можливість голосувати (підтримувати) за пропозиції інших громадян, обов’язкову публічну реакцію відповідальних осіб МВС України на всі пропозиції, які набрали максимальну підтримку громадян.
Це передусім можливість для кожного відчути себе частиною прогресу, позитивних змін у посиленні громадського порядку і безпеки.
І наостанок зауважу, що жоден прогресивний документ (проект), який покликаний сприяти створенню демократичної міліції, домогтися системних змін у її повсякденній роботі, не буде втілено на практиці, якщо викладені у ньому пропозиції не отримають підтримки на рівні керівництва.
Уляна Шадська, керівник програми “Відкритість правоохоронної системи”
Коментарі