28-го травня представники коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» провели акцію під Міністерством внутрішніх справ України, де представили результати громадського моніторингу наявності незаконної торгівлі сигаретами в Києві. Громадськість та експерти звернулись до керівництва МВС із вимогою припинити незаконну торгівлю тютюновими виробами.
Акція присвячена Всесвітньому дню без тютюну, який міжнародна спільнота відзначає щорічно31-го травня для актуалізації проблеми згубного впливу споживання тютюну на здоров’я людей. Тютюн визнаний вбивцею номер один у світі із кількістю жертв у 6 мільйонів людей щороку. Цьогоріч ВООЗ закликає уряди та громадськість на міжнародному рівні докласти зусиль задля вирішення питання незаконної торгівлі тютюновими виробами.
Під час акції учасники презентували карту-схему пунктів нелегальної торгівлі, фотодокази і реальні контрабандні сигарети у вигляді інсталяції «торгівка з коробкою». Активісти коаліції протягом квітня-травня перевірили територію та переходи поблизу 52-х станцій метро Києва та 20-ти найбільших ринків. Основні результати:
· виявлено 61 правопорушення щодо незаконної торгівлі тютюновими виробами поблизу 28-ми станцій метро та на 9-х ринках;
· нелегальна торгівля сигаретами здійснюється також поштучно та без перевірки віку покупця;
· щонайменше 30% асортименту – сигарети російського виробництва.
Подібний моніторинг був проведений у ще трьох обласних центрах України. У Житомирі активісти перевірили територію центральних вулиць міста та найбільших ринків і виявили незаконну торгівлю тютюновими виробами у 17 місцях. У Харкові було перевірено 45 точок (станцій метро, зупинок транспорту, ринків та парків) і виявлено 9 точок незаконної торгівлі сигаретами. Натомість в Одесі картина зовсім інша – у 25 точках моніторингу постійних торговців зафіксувати не вдалося. У той же час Одеса – ворота контрабанди. Тільки та двох ринках активісти виявили 36 точок оптової торгівлі контрабандними сигаретами («Привоз» – близько 30 лотків, «Оптовий» – 6 постійних точок оптового продажу сигарет блоками). Активісти зазначають, що у Львові та Вінниці повністю відсутня нелегальна торгівля тютюном. Це означає, що проблема лежить не у площині відсутності повноважень у міліції, а в небажанні керівництва вживати жорстких заходів щодо попередження незаконної торгівлі легальним наркотиком – сигаретами. Велика частина відповідальності також лежить на органах місцевого самоврядування – адміністрації міста Києва та її голови В. Кличка, оскільки не вживається ніяких видимих заходів щодо припинення діяльності мережі нелегального продажу сигарет.
«Контрабанда сигарет завдає серйозної шкоди суспільству, оскільки підриває систему оподаткування тютюнових виробів, знижує середній рівень цін на сигарети і робить куріння доступним для молоді та людей з низьким достатком. Доходи від контрабанди тютюнових виробів йдуть злочинним і терористичним групам. Неприпустимо та дико у період військової агресії Росії дозволяти торгувати в тому числі і сигаретами виробництва РФ, тим самим підтримуючи агресора фінансово. Також через незаконну торгівлю держбюджет втрачає частину доходів», - наголосив Ігор Луценко, народний депутат, співавтор законопроекту про реформування правоохоронних органів. Водночас у суспільстві побутує думка, нав’язана тютюновими корпораціями, що головна причина контрабанди – це різниця в цінах (податкових ставках) на сигарети у сусідніх країнах. Насправді ж, у країнах з високими доходами, де сигарети дорожчі, рівень контрабанди часто нижчий, ніж у країнах з більш низькими доходами. У країнах ЄС тютюнові податки набагато вищі, ніж в Україні і постійно зростають. Проте у звіті Project Sun агентства KPMG, оплаченого тютюновими компаніями, зазначено, що рівень продажу неоподаткованих сигарет в 27 країнах ЄС в 2007-2013 роках зменшився з 91 млрд. сигарет до 87 млрд. сигарет (7% від рівня легального обороту ринку). Причина зменшення обсягів контрабанди сигарет в країнах ЄС полягає у жорсткій системі контролю за торгівлею тютюновими виробами і покаранні тих державних службовців, які сприяють контрабанді.
«Напередодні Всесвітнього дня без тютюну я би закликав уряд України серйозно поставитися до зобов’язань щодо євроінтеграції в частині протидії незаконної торгівлі тютюном! Україні варто вжити таких серйозних заходів: 1) розробити та прийняти програму зростання і гармонізації акцизів (та цін) на тютюнові вироби із сусідніми країнами ЄС згідно директив ЄС, 2) припинити незаконну торгівлю тютюном, в тому числі і злочинну діяльність мереж із незаконної вуличної торгівлі, 3) ратифікувати Протокол про ліквідацію незаконної торгівлі тютюновими виробами, який є частиною Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну у найближчий час», – зазначив Андрій Скіпальський, керівник Центру контролю над тютюном, ГО «Життя».
Незаконна вулична торгівля сигаретами – це подвійний злочин, оскільки здійснюється поштучно, що робить сигарети доступними дітям та підліткам. Саме з сигарети, купленої з рук у переході на кишенькові кошти, починаються перші спроби куріння у дітей, що в результаті призводить до тривалої залежності та передчасної смертності. Торговці сигаретами мають однаковий асортимент у тому числі й контрабандних сигарет, що свідчить про одних постачальників. Також торговці – це у більшості жіночки пенсійного віку, які мають справляти враження знедолених, але в той же час вони мають свій графік торгівлі та місце у переході, які ігноруються або погоджуються із міліцією.
Важливо зазначити, що країни ЄС несуть значні втрати через контрабанду сигарет саме з України, обсяги якої багатократно перевищують обсяги контрабанди в Україну. Відповідно до розрахунків Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ (2012) незаконне вивезення сигарет становило 20 млрд. сигарет. Згідно зі звітом Всесвітньої митної організації (ВМО) у 2013 р., Україна як країна походження незаконних сигарет посідала 2 місце у світі за кількістю конфіскованих партій сигарет на кордонах. У 2012 було виявлено 260 випадків конфіскації сигарет з України, а у 2013 ця цифра зросла до 476 випадків. Шляхи подолання масової контрабанди українських сигарет до країн Європейського Союзу чітко визначені в Угоді про асоціацію між Україною та ЄС. Стаття 352 Угоди визначає: «Сторони розвиватимуть співробітництво і гармонізуватимуть політику щодо протидії та боротьби з шахрайством і контрабандою підакцизних товарів. Це співробітництво, зокрема, включатиме поступове наближення акцизних ставок на тютюнові вироби». Наразі в країнах ЄС мінімальний акциз на пачку сигарет становить 1,8 євро (=45 грн.), а в Україні – 6,08 грн., що в 7 разів менше. В сусідніх з Україною країнах ЄС середня ціна сигарет становить 3 євро, а в Україні – 15 грн.
Боротьба із незаконною торгівлею – частина міжнародних зобов’язань України. Стаття 15 Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну передбачає заходи для ліквідації незаконної торгівлі, а саме: 1) зміцнити законодавство відповідними санкціями та виправними заходами, спрямованими проти незаконної торгівлі; 2) удосконалити систему виявлення та відстеження незаконних товарів; 3) співпрацювати з іншими державами для об’єднання зусиль у моніторингу транскордонної торгівлі тютюновими виробами.
Законодавство України покладає контроль за порушення правил торгівлі тютюновими виробами на органи внутрішніх справ (міліцію). «Згідно з частиною 1 статті 156 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо порушення правил торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами роздрібна торгівля тютюновими виробами без наявності ліцензії або без марок акцизного збору чи з підробленими марками цього збору - тягне за собою накладення штрафу від 850 до 3400 гривень з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі. Дії вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу від 2550 до 4250 гривень з конфіскацією предметів торгівлі», - зазначивПетро Король, юрист ГО «Інститут Медіа Права», проект «Київ без тютюнового диму». Протоколи про правопорушення мають право складати: уповноважені на те посадові особи: органів внутрішніх справ; органів у справах захисту прав споживачів (ст.255 п.1); посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад (ст.255 п.2).
Моніторинг місць незаконної торгівлі був проведений представниками Центру громадянського представництва «Життя», Українського центру контролю над тютюном, Інститутом медіа права (проект «Київ без тютюнового диму»), МГО «Сучасний Формат» та ЖОВМГО «Молодь Демократичного Альянсу» (м. Житомир), ГО «Демократичний альянс» (м. Одеса), ГО «Свобода від маніпуляцій» (м. Харків).
Коментарі
Дуже дякую за пророблену роботу!
Дуже прошу допомогти, якщо є готова відповідь на моє питання: потрібні наукові докази того, що міняти цигарки на цукорки і т.д. - шкідливо.
Я маю на увазі саме наукове дослідження, тобто з вибіркою, статистикою, академічно оформлене.
Або, у крайньому разі, посилання на дуже переконливу статтю авторитета на цю тему. Потрібно, щоби переконати декількох людей, які нині блукають у темряві, так як блукав я, поки мені не показав істину Олександр Калмиков з орґанізації "Свобода від маніпуляцій".