Оприлюднені результати всеукраїнського моніторингу виконання Закону України № 3778 – IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів».
19 вересня, в прес-центрі Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю ОДА відбулась прес-конференція Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну», під час якої були оприлюднені результати всеукраїнського моніторингу виконання Закону України № 3778 – IV «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства і стимулювання продажу тютюнових виробів».
Участь у прес-конференції взяли завідувач відділом контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України Костянтин Красовський та координатор вiд Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну» у м. Вiнницi Сергiй Мар’янчук.
Розпочинаючи прес-конференцію Костянтин Красовський зазначив, що вищезазначений Закон повністю забороняє всі види реклами тютюнової продукції. Головною метою моніторингу було оцінити рівень присутності реклами та можливих форм стимулювання продажу тютюнових виробів в пунктах торгівлі через два роки з моменту набуття чинності закону.
У місті Вінниця було перевірено 80 пунктів торгівлі тютюновими виробами, а саме: 38- кіоски, 28- супермаркетів та 18- магазинів/мінімаркетів.
Моніторинг у Вінниці засвідчив, що тютюнові компанії активно використовують різні методи стимулювання продажу сигарет, які не чітко регулюються законом, зокрема, спеціальну викладку пачок сигарет - «привабливе» оформлення вітрин та при касових зон. Такі форми стимулювання найчастіше використовують кіоски та магазини/мінімаркети, менше – супермаркети.
Найбільше порушення виявлені в кіосках з продажу тютюнової продукції. Біля кіосків стоять консультанти від кампанії JTI, тощо.
В касовій зоні в монетницях розташовані пачки сигарет різних фірм. Коли питали продавців або орендарів, чому такі порушення в торгових закладах? Відповідали, що це все роблять / розставляють представники тютюнових компаній. Консультанти від кампанії JTI повідомили, що консультації проводяться через дозвіл / погодження їх начальства з власниками / орендарями, - проінформував Сергій Мар’янчук.
Органом влади, що здійснює державний контроль за дотриманням ЗУ № 3778-IV є Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів. Порушників закону спочатку будуть попереджувати та інформувати про недоліки, а потім при повторному виявлені порушення оштрафують на суму від 30 тисяч гривень до 50 тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів.
Також Мар’янчук наголосив, що весь ринок дистрибуції тютюнових виробів контролює компанія “Мегаполіс-Україна”, яка належить російським бізнесменам Касаєву і Кацієву. - Вони однією рукою продають українцям сигарети, а другою - озброюють російську армію, готову воювати з Україною, - сказав Сергій.
Заборону видимого розміщення тютюнових пачок вже запроваджено в багатьох країнах, зокрема, в Австралії, Канаді, Фінляндії, Ірландії, Таїланді, Великій Британії та Росії. «Однією з ключових підстав для заборони видимого розміщення тютюнових пачок в пунктах продажу є те, що ці місця відвідують діти, для яких тютюнова продукція перетворюються на звичайний, навіть спокусливий товар. Тому, прибирання сигарет з вітрин суттєво зменшує приток нових курців серед дітей. Ісландія запровадила заборону видимого розміщення тютюнових пачок у 2001 р.: у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, а в 2011р. – 10%. Норвегія заборонила видиме розміщення тютюнових пачок в магазинах у 2010 р. і рівень куріння підлітків там зменшився з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р. Є всі підстави вважати, що аналогічний ефект матиме заборона викладки тютюнових пачок і в Україні», - підсумував завідувач відділом контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України.
ДОВІДКА:
Третій всеукраїнський моніторинг рівня присутності реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів проводився завдяки Центру громадянського представництва «Життя» та Коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну». Загалом, протягом серпня 2014 р. у 15-ти обласних центрах України, представники Коаліції здійснили моніторинг 1024 пунктів торгівлі тютюновими виробами, із них було перевірено: 542 кіоски, 180 супермаркетів, 302 магазини та міні – маркети».
Основні результати всеукраїнського моніторингу:
•Пряма реклама тютюну повністю зникла з вітрин та прикасових зон;
•77% торгових точок (785 закладів) використовують спеціальні обладнання, дисплеї у вітринах та біля кас, що привертають увагу до певної марки сигарет, спеціальну викладку пачок, розміщення сигарет на яскравому/кольоровому фоні в рамках, боксах та панно;
•31% (318) точок продажу мали, зокрема, яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі, тощо;
•у 5% (51 випадок) учасники моніторингу виявили присутність біля місць продажу промоутерів, торгових представників, консультантів, які інформували покупців про нові види сигарет та брендів;
•у 51% торгових точок цінники розміщені безпосередньо на пачках та закривають попереджувальні надписи.
Щорічно в Україні помирають близько 700 тисяч людей, більше половини з них – від серцево-судинних захворювань. Головні причини невисокої тривалості життя українців — нездоровий спосіб життя, куріння й зловживання алкоголем.
Коментарі