Луганський обласний центр політичних та соціологічних досліджень «Політсоціум» здійснив проект «Оптимізація доходів місцевих бюджетів через усунення корупційних ризиків» при фінансовій підтримці Міжнародного фонду «Відродження». (10.2013р. -04.2014р.)
У рамках проекту був проведений громадський моніторинг і аналіз діяльності 14 органів місцевого самоврядування й 17 районних державних адміністрацій (усього 31 орган місцевої влади). Кожний орган місцевої влади має план заходів щодо наповнення дохідної частини свого бюджету. При цьому необхідно відзначити, що 13 з вищевказаних органів місцевої влади (а це 42%) не розмістили на своїх офіційних сайтах діючі плани по наповненню місцевих бюджетів, що робить їхніми недоступними для відповідних територіальних громад. Ці плани включають заходи щодо управління власними й закріпленими доходами місцевих бюджетів. За 2013 рік в 31 досліджуваному органі місцевої влади план надходження власних і закріплених доходів місцевих бюджетів виконаний на 88%. При цьому присутні стабільні корупційні ризики, особливо при управлінні майном і землею територіальних громад. Також корупційні ризики блокуються через планування заходів щодо оптимального використання комунального майна й землі й контроль над виконанням цих заходів.
Основним джерелом місцевих бюджетів є податок на доходи фізичних осіб, в 2013 році він виконаний на 85%. При цьому, частка податку в структурі доходів загального фонду становить – 84%. Прикладом оптимального планування й реалізації заходів щодо збільшення надходжень податку на доходи фізичних осіб є виконавчий комітет Алчевської міської ради. Розпорядженням Алчевського міського голови № 7 від 18.01.2013 р. передбачається, що місцева влада впливає на збільшення надходжень податку на доходи фізичних осіб через роботу комісії з питань забезпечення своєчасної й у повному обсязі сплати податків і погашення заборгованості по заробітній платі, пенсіям, стипендіям і іншим соціальним виплатам. Прикладом планування взаємодії органів місцевої влади й державної податкової інспекції в частині збільшення надходжень у місцевий бюджет податку на доходи фізичних осіб є Програма спільних дій Сватовської ОДПІ й органів місцевого самоврядування по розширенню бази оподатковування й збільшення надходжень у місцеві бюджети.
Другим за значенням джерелом місцевих бюджетів є плата за землю, частка податку в структурі доходів загального фонду становить 11%.
Затверджені показники по платі за землю виконані на 94%. З 14 міст обласного підпорядкування не виконали затверджені плани по мобілізації плати за землю – 10, з 17 районів – 6. Так, наприклад, показник виконання плати за землю в м. Брянка – 49%, у а м. Лисичанську – 68%. Це свідчить про неефективність заходів органів місцевої влади по збільшенню збору плати за землю. Так, в 2013 році 80% органів місцевого самоврядування міст обласного значення й районних державних адміністрацій не припиняли права користування земельними ділянками внаслідок наявної заборгованості по орендній платі за землю.
За результатами дослідження встановлене, що органі місцевого самоврядування й районні державні адміністрації не ефективно використовують резерви майна територіальних громад.
Так, надходження частини прибутки комунальних підприємств у місцеві бюджети міст обласного значення в 2013 році склало: 43 % місцевих бюджетів – 0 грн.; 36 % місцевих бюджетів - від 5 до 68 тис. грн.; 21 % місцевих бюджетів від 190 до 584 тис. грн.. Відповідно збитковими є такі комунальні підприємства: бюро технічної інвентаризації, ритуальні послуги, торговельні підприємства, вивіз твердих побутових відходів, реалізація медичних препаратів. Це дивно, тому що аналогічні по послугах приватні підприємства працюють у ці ж містах успішно, із прибутком. Цей факт свідчить про відсутність із боку органів місцевого самоврядування контролю над діяльністю комунальних підприємств.
Недостатньо ефективно органами місцевого самоврядування міст обласного значення й районними державними адміністраціями проводиться робота: по наданню в оренду цілісних майнових комплексів, які перебувають у комунальній власності (план виконаний на 39%); із продажу комунального майна (план виконаний на 89%).
Луганський обласний центр політичних та соціологічних досліджень «Політсоціум» разом з Департаментом фінансів Луганської обласної державної адміністрації розробили пропозиції органам місцевого самоврядування й місцевої виконавчої влади по плануванню заходів щодо збільшення надходжень податків і зборів у місцеві бюджети й контролю над їхнім виконанням. Додатками до цих пропозицій є спеціальні таблиці, які дозволяють оперативно контролювати динаміку надходжень доходів у місцевий бюджет. Проблема економії бюджетних коштів є актуальною для органів місцевої влади в умовах виконання Постанови Кабінету Міністрів України № 65 « Про економію бюджетних коштів».
Голова Луганського обласного центру політичних та соціологічних досліджень «Політсоціум» - В. Іванов
Контакти: тел/факс (0642) 93-22-31, e-mail:[email protected]
Коментарі