Органі місцевої влади зобов’язано забезпечити ефективне наповнення місцевих бюджетів фінансовими ресурсами відповідно до показників, затверджених місцевими радами. Результати виконання дохідної частини місцевих бюджетів Луганської області за 2013 рік такі: усього по 14 містах обласного значення виконання дохідної частини бюджетів – 87,9%; усього по 17 районах області виконання дохідної частини бюджетів – 90,1%.
Луганський обласний центр політичних та соціологічних досліджень «Політсоціум» провів громадський моніторинг і аналіз діяльності органів місцевої влади Луганської області по забезпеченню дохідної частини місцевих бюджетів. Моніторинг був проведений у рамках проекту: «Оптимізація доходів місцевих бюджетів через усунення корупційних ризиків». Фінансову підтримку проекту здійснює Міжнародний фонд «Відродження». При проведенні моніторингу аналізувалося діяльність органів місцевого самоврядування міст і районних державних адміністрацій по збільшенню доходів місцевих бюджетів у частині податкових і неподаткових платежів. Особлива увага була приділена аналізу діяльності місцевої влади по збільшенню платежів у місцеві бюджети за рахунок таких податків, зборів і платежів: податок на доходи фізичних осіб; земельний податок на юридичних і фізичних осіб; єдиний податок; кошти від продажу землі; орендна плата за користування комунальним майном; кошти від продажу комунального майна; платежі за послуги, які надаються бюджетними установами; плата за майно бюджетних установ; частина чистого прибутку (доходу) комунальних підприємств. Результати дослідження показують, що обсяг платежів у місцеві бюджети Луганської області по цих фінансових джерелах недовиконаний. Так, наприклад, за 2013 рік обсяг виконання плану платежів у бюджети міст і районів від податку на доходи фізичних осіб склав 84%, а від земельного податку – 89%. Базовими територіями дослідження були: м. Луганськ (обласний центр), м. Стаханов (місто обласного значення), Краснодонська районна державна адміністрація. Основою моніторингу були власні рішення органів місцевої влади про проведення заходів щодо збільшення платежів у місцеві бюджети. Відповідно, робоча група в повному обсязі проаналізувала рішення місцевих влади досліджуваних територіально-адміністративних одиниць по виконанню ними власних рішень у частині заходів щодо збільшення платежів у місцеві бюджети коштів від податків (податок на доходи фізичних осіб, єдиний податок, земельний податок), а також від використання комунального майна. Громадський моніторинг показав наявність корупційних ризиків для податкових і неподаткових платежів у місцеві бюджети. Відповідно, під цим кутом зору аналізувалися податкові й неподаткові платежі в місцевий бюджет. По такому принципу аналізувалося платежі частини чистому прибутку доходу комунальних підприємств у місцевий бюджет м. Стаханова. За весь 2013 рік по цій статті доходів було перераховано всього 7 тисяч гривень. При проведенні дослідження було встановлено, що провідним корупційним ризиком для податкових і неподаткових платежів у місцеві бюджети є відсутність аналізу виконання власних рішень органами місцевої влади по збільшенню дохідної частини бюджету. Немає фактів, що в 2013 році в 14 містах обласного значення й 17 районах яка-небудь місцева влада проаналізувала виконання власних рішень по збільшенню дохідної частини бюджету й прийняла відповідне рішення. При цьому, обсяг виконання власних і закріплених доходів у місцеві бюджети всіх міст обласного значення й районів Луганської області склав в 2013 році 88%. За результатами моніторингу робоча група проекту підготувала рекомендації для органів місцевої влади по оптимізації доходів місцевих бюджетів через усунення корупційних ризиків.
Голова Луганського обласного центру політичних та соціологічних досліджень Політсоціум» В. Іванов
Коментарі