Лише це зможе забезпечити сталість соціальних послуг для уразливих груп після закінчення грантів Глобального фонду після 2016 року.
Важливим кроком для визначення об’ємів фінансування соціальних послуг є оцінка потреб в соціальних послугах. Наказом Мінсоцполітики № 648 від 15.10.2012 року були затверджені Методичні рекомендації визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці у соціальних послугах, метою якого є «прийняття управлінських рішень щодо розвитку й оптимізації системи соціальних послуг та планування й перерозподілу бюджетних коштів між напрямами діяльності».
22 листопада 2013 року за ініціативи ВБФ «Коаліція ВІЛ-сервісних організацій» та ВБО «Конвіктус Україна» відбувся круглий стіл на тему «Участь неурядових ВІЛ/ТБ сервісних організацій у визначенні потреб у соціальних послугах на рівні м. Києва та Київської області».
В засіданні, яке пройшло в офісі ВБО «Конвіктус Україна», прийняли участь представники Департаменту соціальної політики Київської міської державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, представники ВІЛ/ТБ-сервісних організацій, що надають соціальні послуги уразливим групам населення.
У ході обговорення результатів оцінки потреб в соціальних послугах у 2013 році, фахівці ВБФ «Коаліція ВІЛ-сервісних організацій» розповіли про висновки за результатами аналізу оцінки потреб у всіх регіонах України, який був проведений в серпні-вересні 2013 року. Аналіз висвітлив наступні проблеми застосування Методики визначення потреб:
·Оцінка потреб проведена частково та не визначені пріоритети в області щодо потреб в соціальних послугах.
·Не враховано потенціал недержавних надавачів соціальних послуг
·Некоректне застосування видів соціальних послуг для визначення потреб окремих соціальних груп.
·Не розраховано потенційний попит на соціальні послуги в більшості областей.
·Кількісні показники потреб окремих соціальних груп уразливих до ВІЛ не адекватні у порівнянні до їх загально кількості (за даними офіційної статистики та оціночними даними).
·Орієнтовні обсяги фінансування соціальних послуг для задоволення попиту необґрунтовані.
Ці ж самі проблеми застосування Методики були і у м. Києва та в Київській області. Під час дискусії з представниками Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, було обговорено низку важливих питань, вирішення яких є ключовим у забезпеченні ефективності методики збору потреб у соціальних послугах та подальшого переходу до бюджетного фінансування соціальних послуг, що надають недержавні надавачі.
Відповідно до «Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії ВІЛ-інфекції СНІДу на 2014-2018 роки» передбачається що 2017 року фінансування послуг з догляду та підтримки, що передбачені програмою, будуть надаватися за рахунок коштів Глобального фонду, а починаючи з 2017 року за рахунок коштів місцевих бюджетів. Слід також врахувати, що соціальні послуги з догляду та підтримки надають виключно недержавні надавачі соціальних послуг. Щоб у 2017 році не було «колапсу» з соціальними послугами, необхідно забезпечити розробку та реалізацію перехідного періоду, важливою частиною якого є удосконалення збору потреб в соціальних послугах на рівні адміністративно-територіальної одиниці.
Учасники круглого столу визначили наступні напрямки діяльності, які повинні забезпечити фінансування соціальних послуг, які надають недержавні організації після 2016 року:
1. забезпечення участь громадських та благодійних організацій, які надають послуги для осіб вразливих до ВІЛ, туберкульозу та інших соціально-небезпечних хвороб у визначенні потреб в соціальних послугах на рівні адміністративно-територіальних одиниць;
2. сприяння адвокатуванню з метою врахування соціальних послуг (об’єми, кількість клієнтів, тощо), що надають неурядові організації уразливим групам при визначені пріоритетів в соціальних послугах на рівні адміністративно-територіальних одиниць;
3. удосконалення законодавства в сфері надання соціальних послуг задля забезпечення децентралізації та роздержавлення послуг в сфері протидії епідемії ВІЛ та туберкульозу;
4. забезпечення технічної підтримки ВІЛ/ТБ-сервісних НУО в адаптації процедур надання соціальних послуг, моніторингу та оцінки якості послуг у відповідності до вимог діючого законодавства для отримання бюджетного фінансування;
Така системна діяльність потребує об’єднання зусиль НУО та вироблення спільного бачення щодо того, яким чином повинна розвиватися сфера надання соціальних послуг. Учасники зустрічі обговорили проект «Меморандуму про створення коаліції НУО, задля забезпечення фінансування соціальних послуг для уразливих груп після закінчення грантів Глобального Фонду» який визначає бачення НУО на проблеми переходу від фінансування за рахунок донорів до бюджетного фінансування.
Для вирішення цих проблем, вже з 2014 року необхідно забезпечить активну участь недержавних надавачів соціальних послуг в визначенні потреб на рівні адміністративно-територіальних одиниць.
Власне тому учасники круглого столу вирішили забезпечити інформаційно-технічну підтримку НУО в підготовці та проведенні визначення потреб яка пройде в січні 2014 року. Для того будуть проведені відповідні семінари, надана технічна допомога організаціям. Ця діяльність буде супроводжуватися постійними консультаціями з представниками міських та обласних управлінь соціального захисту.
Це важливі кроки забезпечать подальшу співпрацю НУО та головних розпорядників бюджетних коштів, якими є управління соціального захисту, які в подальшому повинні закуповувати соціальні послуги в рамках «Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії ВІЛ-інфекції СНІДу на 2014-2018 роки».
Коментарі