Реалізація Планів відновлення та розвитку (скорочено ПВР), моніторинг і оцінка ПВР та їхнє узгодження з іншими нормативно-правовими актами у десяти пілотних громад Півдня і Півночі демонструють в середньому задовільний рівень доброврядності. Про це свідчать попередні результати моніторингу рівня доброврядності відновлення у громадах Миколаївської, Одеської, Чернігівської та Херсонської областей, що проводиться експертною командою проєкту «Сприяння підвищенню стандартів планування та реалізації відновлення на муніципальному рівні», який реалізується Partnership for Transparency Europe в партнерстві з громадською організацією «4U» та Одеською обласною організацією ВГО КВУ в рамках ініціативи «REPAIR Ukraine».
На етапі “Реалізація Планів відновлення та розвитку” рівень доброврядності коливається від 14% до 64% (або в середньому складає 35%). В першу чергу такі оцінки обумовлені тим, що сам процес затвердження, а відповідно, і подальшої реалізації ПВР в громадах формально не може початися через правову невизначеність, тож громади застосовують різні підходи до розвʼязання цього питання: деякі громади затвердили ПВР рішеннями сесій місцевих рад, деякі - рішеннями виконавчих комітетів, а десь процес реалізації взагалі не стартував. Експертна команда проєкту також оцінювала на цьому етапі наявність спеціального утвореного комітету із впровадження ПВР та визначення його повноважень, забезпечення місцевою радою фінансування запланованих обʼєктів відновлення в розрізі років. Важливими аспектами при реалізації ПВР також є виконання антикорупційного законодавства та впровадження в громадах антикорупційних механізмів, а ще - врахування потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
На етапі “Моніторинг та оцінювання ПВР” рівень доброврядності коливається від 0% до 57% (або в середньому 21%). У деяких громадах відсутня оцінка за цим етапом, що означає не лише відсутність старту реалізації ПВР, а й те, що його проєктом узагалі не передбачено моніторинг та оцінку (скорочено МіО) у процесі реалізації Плану. З огляду на це експертна команда проєкту вважає, що громадам варто звернути увагу на розробку окремої системи МіО, що може включати цілі та показники, методи збору даних, інструменти моніторингу, оцінку запланованих та виконаних заходів. Також до проведення оцінки і моніторингу рекомендовано залучати представників громадськості та всіх зацікавлених сторін. Результати таких щорічних моніторингів повинні бути підставою для коригування ПВР, також згідно з ними варто готувати звіти та оприлюднювати їх на сайтах рад.
На етапі “Узгодження ПВР з іншими НПА” рівень доброврядності коливається від 17% до 83% (або в середньому складає 37%). На цьому етапі оцінюється узгодження ПВР зі стратегічними документами громади: стратегією розвитку, програмою комплексного відновлення території територіальної громади (її частини), комплексними програмами просторового планування території громади тощо. Майже в усіх громадах, де проводиться моніторинг, наразі відбувається робота над оновленням стратегій розвитку, де враховуються пріоритети, визначені в ПВР. А ось рівень спроможності щодо розробки програм комплексного відновлення територій або програм просторового планування у громадах дещо нижчий.
“Загалом наразі відчувається відсутність координації та належної регуляції процесу відновлення з боку органів державної влади. Адже, з одного боку, кількість документів, які громади повинні мати або зобовʼязані розробити у процесі відновлення, дуже велика, а з іншого боку, в громадах існує велика потреба в спеціальних знаннях,фахівцях і часі для такої діяльності. І наразі громади з усіма цими викликами залишаються наодинці”, - зауважив керівник проєкту Анатолій Бойко.
Нагадаємо, що у межах проєкту пілотні громади пройшли експертне оцінювання місцевої політики планування відновлення та розвитку на її відповідність шести принципам відновлення, що, у свою чергу, ґрунтуються на 12 принципах належного демократичного врядування Ради Європи. Оцінювання відбувалося на основі розробленій в межах проєкту Методології, що передбачає вимірювання, оцінку та порівняння рівня впровадження органом місцевого самоврядування принципів доброго врядування та їхніх складових за чітко визначеними критеріями. У межах дослідження оцінювалися шість етапів процесу формування та реалізації Плану відновлення та розвитку громади:
Метою цього дослідження є поліпшення функціонування органів місцевого самоврядування через запровадження коригуючих заходів, зокрема із залученням найкращих досвідів інших муніципалітетів.
Після оцінювання експерти сформують Індекс доброврядності процесу відновлення у громадах. Він дасть змогу порівняти між собою рівень дотримання принципів доброго врядування у процесах відновлення громад.
У проєкті беруть участь Бериславська, Високопільська, Кароліно-Бугазька, Коблівська, Куяльницька, Миколаївська, Михайло-Коцюбинська, Новобілоуська, Новобузька та Очаківська територіальні громади.
Проєкт «Сприяння підвищенню стандартів планування та реалізації відновлення на муніципальному рівні» реалізується Partnership for Transparency Europe в партнерстві з громадською організацією «4U» та Одеською обласною організацією ВГО КВУ в рамках Ініціативи «REPAIR Ukraine» за фінансування Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) та Czech Development Cooperation.
Коментарі