Як дуальна освіта допомагає молоді інтегруватися в робоче середовище ще під час навчання? Чому саме така система дозволяє краще застосовувати отримані знання на практиці, коли студенти можуть і вчитися, і заробляти, не прогулюючи пари, а занурюючись у фахові знання? Аби на власні очі побачити, як «працює» дуальна освіта в Німеччині, українська делегація побувала з кількаденним візитом у Дрездені.
Організатор навчальної поїздки — проєкт «Партнерство у сфері професійної освіти між Дрезденською ремісничою палатою (HWK) та професійно-технічними навчальними закладами заходу України».
Протягом кількох днів викладачі професійно-технічних закладів із Львова, Рівного, Тернополя, майстри й працівники підприємств-партнерів, представники Міністерства освіти і науки України та партнери Ремісничої палати Дрездена обмінювалися досвідом та обговорювали нові підходи до професійного навчання.
Основним фокусом навчальної поїздки стало вивчення ключових принципів дуальної освіти та найкращих практик її впровадження на підприємствах.
«Українська делегація у Дрездені на власні очі побачила принципи дуальної освіти та кращі практики її впровадження на підприємствах. Також особливу увагу було приділено підвищенню кваліфікації викладачів і майстрів, адже Німеччина є прикладом для багатьох країн у розвитку професійно-технічної освіти», — каже Юлія Красновид, координатор проєкту. — «Дуальна освіта «народилася» в Німеччині ще у минулому сторіччі, саме там запровадили навчання у пропорції 30% теорії, 70% практики. Далі цей підхід запозичили в Європі, Канаді, Південній Кореї та Китаї. Він вже давно показав свою ефективність».
Візит української делегації складався з теоретичної та практичної частин. Під час першої учасники були на лекціях та дискусіях від провідних експертів у сфері впровадження дуальної освіти, а от у рамках практичної частини відвідали майстерні Ремісничої палати. Учасники були вражені їх рівнем оснащеності:
«Просторі, світлі майстерні, обладнані сучасними інструментами, стендами та витратними матеріалами, створюють комфортні умови для навчання. Особливо сподобалося, що майстерні обладнані мультимедійними засобами навчання, що сприяє розвитку цифрових та інформаційних компетентностей учнів. У своєму навчальному закладі ми прагнемо покращити забезпечення уроків виробничого навчання та профорієнтаційних заходів витратними матеріалами», — каже Ігор Собчак, майстер виробничого навчання з професій монтажника санітарно-технічних систем та устаткування, електрогазозварник Тернопільського вищого професійного училища ресторанного сервісу та торгівлі.
Його колега, Василь Романів, майстер виробничого навчання, також високо оцінив рівень підготовки німецьких майстерень: «Майстерні обладнані стендами для водопостачання, водовідведення, теплопостачання, газопостачання, а також стендами теплових насосів та витратними матеріалами. Учні забезпечені спецодягом і отримують стипендію понад 1000 євро. На запитання, що ми хотіли б застосувати в Україні, моя відповідь — усе».
Під час навчального візиту до Німеччини учасники делегації змогли на власні очі побачити результативність дуальної освіти та її значення для підготовки молодих спеціалістів.
«Мені дуже імпонує підхід німецьких компаній до навчання молодих спеціалістів у рамках дуальної системи професійної освіти. Компанії не лише навчають студентів технічним навичкам, а й виховують їх у дусі корпоративної культури, що дає студентам можливість після завершення навчання бути вже адаптованими до місця праці. Дуальна система надає студентам змогу працювати в компанії на реальних проєктах, з новітніми технологіями, отримувати досвід від провідних спеціалістів галузі, що забезпечує їм конкурентоспроможність після завершення навчання», — каже Соломія Вигнанська, project manager «Школи майстрів», компанія Kapitel. — «Ремонтно-будівельна компанія Kapitel вже впроваджує подібний підхід — ми співпрацюємо з професійно-технічними закладами у напрямку дуальної освіти. Популяризація дуальної освіти в Україні сприяла б покращенню якості підготовки кваліфікованих спеціалістів і підтримці економіки країни. Тож ми віримо, що все більше компаній в Україні будуть застосовувати такий підхід».
Дуальна форма навчання в Україні лише набирає популярності, тому такі поїздки допоможуть швидше та ефективніше її впровадити, отримавши досвід найкращих світових практик.
Сергій Коваленко, державний експерт експертної групи з питань управління та державно-приватного партнерства директорату професійної освіти МОН України, підкреслив: такі візити сприяють обміну досвідом та налагодженню партнерських зв’язків.
«Поїздка складалася з двох частин. Першою була теоретична частина, яка базувалася на практичному досвіді впровадження дуальної освіти на конкретному підприємстві, де представник компанії детально пояснив свій досвід. Другою частиною стало відвідування підприємства — Очисних споруд Дрездена, де ми ознайомилися з виробничими процесами. Після цього керівник маркетингу та збуту Віллі Леонгард поділився власним практичним досвідом — про підбір кадрів, особливості навчання та його реалізацію в умовах конкретного підприємства. Таким чином, ми побачили, як дуальна освіта працює на практиці».
Представник Міністерства освіти та науки України звернув увагу на відмінностях між українською та німецькою системами:
«В Україні студенти вступають до закладу освіти, отримують знання і навички, а вже потім закріплюють і вдосконалюють їх на підприємстві, де після завершення навчання мають можливість працевлаштуватися. У Німеччині ж дуальна освіта передбачає, що студент є працівником підприємства з самого початку. Саме підприємство направляє його на навчання, забезпечує оплату праці, а студент бачить своє майбутнє робоче місце, розуміє свої функції і обов’язки, які виконує під час і після навчання. При такому підході студент уже має конкретне підприємство, де планує працювати. Це не означає, що він обов’язково залишиться на цьому підприємстві після навчання, але певний відсоток випускників все ж таки залишається, адже вони вже знайомі з роботою та адаптовані до вимог цього місця роботи».
Варто зазначити, що в Україні дуальне навчання вперше почало запроваджуватися у 2014-2018 роках. Тоді здійснювався експеримент з організації навчально-виробничого процесу з елементами дуальної форми навчання, зокрема на базі професійних училищ.
На думку Юлії Красновид, те, що українські профтехзаклади беруть курс на дуальну освіту, — це правильне рішення, яке матиме свої результати вже незабаром.
Довідка: проєкт «Партнерство у сфері професійної освіти між Дрезденською ремісничою палатою (HWK) та професійно-технічними навчальними закладами заходу України». Стартував у 2021 році. Фінансується Федеральним Міністерством з економічної співпраці та розвитку Німеччини, а виконавцем є Реміснича палата Дрездена. Саме вона тісно співпрацює зі своїми партнерами - професійними школами з Рівного, Тернополя та Львову.
Ціль проєкту - покращити підготовку фахівців-монтажників санітарно-технічних систем та устаткування. Адже саме вони виконують встановлення та ремонт систем центрального опалення, водопостачання, каналізації та водостоків. Також ці фахівці піклуються про енергоефективність та використання відновлювальних джерел енергії в житлових та офісних приміщеннях.
Основні напрямки проєкту:
• Посилення співпраці між професійними школами та підприємствами-партнерами
• Підвищення рівня освіти у професійних школах (підвищення кваліфікації викладачів, модернізація навчальних програм тощо)
• Популяризація професії, підвищення її іміджу серед молоді
• Створення навчальних майстерень для практичних занять та модернізація їх обладнання
• Професійні поїздки задля обміну досвідом
• Впровадження елементів німецької дуальної освіти в українських профтехшколах.
Коментарі