21 листопада в рамках заходу «МЕП для сталого розвитку громад» за підтримки Європейського Кліматичного Фонду (ECF) команда аналітичного центру DiXi Group підбила проміжні підсумки роботи проєкту з надання експертної допомогти українським громадам у розробці їхніх муніципальних енергетичних планів.
«Незважаючи на величезні виклики, з якими зіштовхнулась наша команда під час реалізації цього проєкту, він отримав величезну увагу з боку Уряду, інтерес донорів, і, головне, – велику зацікавленість нових громад. Ми регулярно отримуємо запити від громад, які хочуть долучитися до співпраці з DiXi Group. Отже, цим проєктом ми прокладаємо шлях до сталого розвитку нашої країни та інтегруємо бачення громад у творення української енергетичної системи майбутнього», – зазначила Олена Павленко, президент аналітичного центру DiXi Group.
Представники Корюківської, Балтської, Полтавської, Златопільської та Вознесенської громад розповіли про свій шлях та досвід, здобутий під час проєкту. Спеціальним гостем стала запрошена Носівська громада, яка поділилася досвідом впровадженням свого раніше розробленого МЕПу.
«Успішні ті громади, які мають план для впровадження та реалізації заходів в будь яких сферах. За рік роботи проєкту з надання експертної підтримки у розробці Муніципальних енергетичних планів для українських громад ми виявили, що це дуже важливий та необхідний проєкт. Оскільки DiXi Group співпрацює з Урядом, центральними органами виконавчої влади, ми можемо надавати останнім інформацію про виклики та потенціал, яка відбувається на місцях, та сприяти спрощенню вимог до розробки документа та покращенню системи енергоменеджменту», – наголосила Вікторія Коваленко, генеральна менеджерка у сфері сталого розвитку DiXi Group.
Енергетичний перехід, на думку Європейського Кліматичного Фонду, має відбуватися в три етапи: збір та аналіз даних, планування та розробка кошторисно-проєктної документації. Тому у спільному проєкті з DiXi Group було зроблено ставку саме на допомогу громадам у розробленні Муніципальних енергетичних планів, адже цей документ охоплює всі вищезазначені етапи. Успішна реалізація поточного проєкту заклала фундамент для продовження партнерства.
«Ми плануємо продовжувати роботу разом з DiXi Group і наступним етапом нашої співпраці стане розробка конкретних рекомендацій щодо того, яким чином методологія МЕПів має бути поліпшена та краще враховувати питання зеленого енергетичного переходу – використання відновлюваних джерел енергії, енергетичну ефективність, скорочення викидів СO2 і забруднюючих речовин. Ми бачимо велику перспективу і хочемо, щоб громади цього проєкту ставали лідерами та амбасадорами сталого переходу України», – Оксана Алієва, Старша радниця Європейський Кліматичний Фонд (ECF).
За час реалізації проєкту з розробки МЕПів, разом із залученими до проєкту експертами та менторами DiXi Group також проаналізував прогалини та шляхи покращення Методики з розробки документів. А під час заходу команда аналітичного центру DiXi Group представила рекомендації щодо створення в організаційній структурі громад відділів з енергетичного менеджменту, надала інструменти щодо інституційного розвитку громад, а також представила пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правової бази для більш ефективного розроблення і впровадження МЕПів, як-от:
Встановлення цілей сталого енергетичного розвитку
Закон України “Про енергетичну ефективність говорить, що цілі МЕПів узгоджуються з національною ціллю з енергоефективності та національною ціллю із скорочення викидів парникових газів”. Вивчаючи Методику розроблення МЕПів, було виявлено, що цілями сталого енергетичного розвитку є
Разом з тим, у Методиці не врахована вимога щодо скорочення викидів парникових газів. Спираючись на вимоги Закону та Національний план з енергетики та клімату доцільно встановити окрему ціль зі скорочення таких викидів.
Встановлення щорічних індикативних показників
Методика передбачає, що для встановлення щорічних індикативних показників досягнення цілей, спочатку необхідно визначити загальну ціль, а потім встановлювати відповідні показники. Проте згідно з нормативно-правовими документами, рекомендовано спочатку встановити щорічні показники, загальна ж ціль визначається як сума щорічних показників. А щорічний план заходів є основою для щорічних індикативних показників.
Саме тому наша команда сформувала б порядок цілепокладання таким чином:
Пропозиція нашої команди дозволить встановити амбітні цілі узгоджені із національними документами, які спиратимуться на розроблений план заходів, будуть реалістичні для досягнення. Тобто такими, що відповідатимуть фінансовим, організаційним та технічним можливостям громад.
Моніторинг досягнення цілей
Проаналізувавши законодавчу базу, команда проєкту також виявила відсутність національної системи моніторингу енергоефективності та короткі терміни для звітування щодо виконання плану, в тому числі, неузгодженість у термінах звітування між залученими сторонами.
У закладені строки для звітування громади повинні не тільки зібрати, верифікувати дані та підготувати звіт у відповідності з вимогами Методики, а й затвердити річний звіт рішенням відповідної ради. Водночас, для ухвалення радою, рішення повинно бути оприлюднене щонайменше за 30 днів до засідання ради, яке не завжди відбувається щомісяця.
Одна з найбільш вагомих проблем при розробці МЕПів, як і при моніторингу досягнення цілей, є збір та верифікація даних. Джерелами даних є структурні підрозділи виконавчих органів влади; комунальні підприємства (не завжди підпорядковані міській раді); приватні підприємства, зокрема енергопостачальні підприємства.
Очевидно, що збір даних зі структурних підрозділів міської ради може і повинен бути налагоджений відповідальним структурним підрозділом. Натомість приватні підприємства не завжди надають необхідні дані. Окремо доцільно звернути увагу на енергопостачальні підприємства. Вони відмовляються надавати дані посилаючись на Постанову НКРЕКП щодо захисту інформації (№349 від 26.03.2022) та конфіденційністю комерційної інформації, а також обмеженнями військового часу. Це створює труднощі при розробці МЕПів та створить труднощі при моніторингу досягнення цілей. Це питання необхідно врегулювати на законодавчому рівні.
Рекомендації аналітичного центру DiXi Group у вирішенні цих питань наступні:
Серед іншого під час заходу ментори проєкту представили методологічні проблеми у питаннях узгодження використання секторів енергетичного планування та кінцевих споживачів, бенчмаркінгу, поговорили про перевідні коефіцієнти, прогнозування змін цін і тарифів на енергію та комунальні послуги.
З боку центральних органів влади у заході взяли участь начальник відділу методологічного забезпечення та регулювання енергетичної ефективності Управління енергоефективності Міністерства розвитку громад та територій України Артур Обідник та начальник Управління розвитку енергоефективності Держенергоефективності Андрій Шиян.
За словами Артура Обідника, робота над механізмом Місцевих енергетичних планів стартувала ще у 2021 році, а затвердження Методики відбувалася вже після початку повномасштабної війни, коли перед країною постали виклики, пов’язані з енергетичною безпекою, енергопостачанням тощо. У зв’язку з цим актуальність і важливість механізму зросла ще більше.
«Ми розуміємо, що не всі громади мають спроможність і необхідні дані для якісної розробки енергетичних планів. Поки в нас недостатньо досвіду, але дуже важливо, що ми почали. І проєкт, який реалізовує DiXi Group за підтримки партнерів – це перша допомога громадам, як написати та реалізувати власний енергетичний план, аби вже завтра зрозуміти, в якому напрямку рухатися, щоб зробити наші енергетичні системи безпечними й сталими, будівлі – енергоефективними, громадський транспорт – зручним і екологічним, як покращити систему теплопостачання та водопостачання, підвищуючи якість надання послуг та забезпечуючи безперебійність роботи. Водночас, потрібно враховувати виклики, які стоять перед нами сьогодні і можуть виникнути в майбутньому», – підсумував Артур Обідник.
Переглянути відеозапис заходу можна за посиланням.
*Муніципальний енергетичний план – вид місцевого енергетичного плану, що спрямований на сталий енергетичний розвиток території територіальної громади, охоплює об’єкти (системи), які розташовані на території територіальної громади, та затверджується відповідною сільською, селищною, міськими радами, Київською, Севастопольською міськими радами (відповідно до Методики розроблення місцевих енергетичних планів).
*******
Детальніше про проєкт з підтримки розробки муніципальних енергетичних планів (МЕП) для 10 українських громад: http://bit.ly/3O77Fvk
Коментарі