Упродовж останніх років українські міста стають зручнішими для велосипедистів. Про останні тенденції розвитку велоінфраструктури у рамках рубрики PRoГОн і Сезону здорового способу життя ГУРТу розповіла координаторка волонтерського напрямку Асоціації велосипедистів Києва Анастасія Макаренко.
Про напрямки діяльності
Асоціація велосипедистів Києва – це членська громадська організація, яка об’єднує київських велосипедистів для створення зручної й безпечної велосипедної інфраструктури. З 2007 року до асоціації приєдналося 500 людей, які прагнуть популяризувати велосипед як вид транспорту в Україні. Місія асоціації – це комфортний Київ, де їздити велосипедом зручно, комфортно та безпечно.
Асоціація велосипедистів Києва постійно займається лобіюванням розвитку інфраструктури міста, співпрацюючи з місцевою владою й просуваючи велоконцепцію. Інший напрямок роботи Асоціації – це популяризація велосипеду як транспорту для міста: зручного, комфортного, економічного й екологічного.
«Якщо ми подивимося на міста Західної Європи, побачимо сотні велосипедистів. Для них це не якісь «покатушки» заради вихідного дня – там велосипед виконує роль повноцінного транспорту», – зауважила Анастасія Макаренко.
Асоціація велосипедистів Києва – локальна організація, але вже два роки працює на національному рівні. Її працівники консультують місцеву владу в різних куточках України щодо розроблення велоконцепції на регіональному рівні. Асоціація велосипедистів Києва щорічно проводить міжнародну конференцію – велофорум, де обговорюються актуальні проблеми розвитку велоінфраструктури та популяризації велотранспорту в Україні.
Крім того, Асоціація проводить моніторинг та аналіз дій органів влади, щоб просувати ідею популяризації велотранспорту, надає міні-гранти на розвиток організаційної спроможності малих організацій в інших містах, допомагаючи розвиватися локальними велоорганізаціям.
Створення велоконцепції Києва
«Чотири роки тому ми вирішили, що можна зробити інфраструктуру в одному із районів, показати це як пілотний проект, а згодом поширити таку практику на інші райони міста. В результаті розробили велоконцепцію для Дарницького району, але вона загубилася у владних кабінетах, тому проект так і залишився без фінансування. Ми зрозуміли, що до розвитку велоінфраструктури міста варто підходити комплексно й не робити велосипедним тільки один із районів. На нашу думку, краще створити веломережу, яка об’єднає крайні точки міста», – розповіла Анастасія.
До створення велоконцепції міста Асоціація велосипедистів Києва залучала іноземних інженерів та київських велоактивістів. Зусиллями організації вело концепція вже розроблена і два роки перебуває на розгляді в КМДА. Однак у 2015 році частину велоконцепції все ж таки реалізували, побудувавши веломаршрут «Троєщина – Європейська площа». Це був перший випадок, коли міська влада Києва виділила таке масштабне фінансування на велоінфраструктуру. В результаті активної та наполегливої діяльності Асоціація велосипедистів Києва домоглася створення посади радника з питань велоінфраструктури при КМДА.
Популяризація велотранспорту
Для популяризації велотранспорту Асоціація велосипедистів Києва проводить цікаві акції. Найвідоміша з них – «Bike to Work» – проходить щосезону та присвячена популяризації велосипеда як транспорту, яким зручно їхати на роботу.
Влітку на «Bike to Work» приїжджає до 500 людей. Акція завжди відбувається зранку в будній. Активісти асоціації формують колони в різних районах Києва, щоб з’їздити в центр міста, випити разом кави та роз’їхатися далі на роботу», – розповіла Анастасія Макаренко.
Мета цієї акції – показати, що велосипед придатний не лише для активного відпочинку у вихідний день, але й зручний, екологічний та сучасний транспортний засіб для поїздок на роботу.
«Також ми намагаємося привернути увагу водіїв до велосипедистів на дорогах. Впродовж останніх років культура водіїв до велосипедистів дуже виросла. Біля кав’ярень з’являються велопарковки. І навіть люди, які не користуються велосипедом, розуміють, що місто поступово перетворюється і стає велосипедним», – зазначила Анастасія.
9 липня 2016 року Асоціація велосипедистів Києва проведе велопарад дівчат, який цього року відбудеться під назвою «Наближай Амстердам» у форматі велошик. Завдання заходу полягає в тому, щоб показати: для велосипеду не потрібно якогось спеціального одягу.
«Ми прагнемо продемонструвати, що велоінфраструктуру в місті необхідно розвивати. Насправді кількості велосипедистів не знає ніхто. Ми вже третій рік поспіль рахуємо велосипедистів, залучаючи близько 50 волонтерів для підрахунку на 20 перехрестях міста. За останній рік кількість велосипедистів зросла на 11%, а у вихідний – на 30%», – розповіла Анастасія Макаренко.
Також Асоціація періодично організовує «велоточку» – облаштовує центр велокультури на різних міських фестивалях. Організація безкоштовно привозить прокатні велосипеди, щоб бажаючі отримали змогу відкрити для себе велосипед як транспорт.
Асоціація велосипедистів Києва намагається пояснювати киянам переваги користування велосипедом. У проекті «Велошкола з безпеки руху» задіяно близько 20 тренерів-волонтерів, які протягом півроку, з квітня по вересень, навчають велосипедистів в семи районах Києва їздити безпечно в динамічному русі. Велошкола має теоретичну та практичну складові. Під час практичної частини учні разом із тренерами проїжджають найскладніші ділянки дороги в своєму районі.
Розвиток велотранспорту в Україні
«Асоціація велосипедистів Києва ініціює зміни в законодавстві, аби велонтраспорт був включений у загальнотранспортну концепцію чи стратегію розвитку. Ми потребуємо змін до правил дорожнього руху, оскільки вони не адаптовані під велосипедистів, хоча велосипедисти визнаються повноцінними учасниками дорожнього руху», – пояснила Анастасія Макаренко.
Варто наголосити, що Асоціація велосипедистів Києва є членською організацією і вступити до неї може кожен: «Вступивши в організацію Ви підтверджуєте, що підтримуєте наші цілі і делегуєте нам свій велоголос, коли ми лобіюємо якісь речі для розвитку велоінфраструктури», – зазначила Анастасія.
Також члени асоціації отримують певні пільги. Асоціація велосипедистів Києва постійно розширює мережу партнерських веломагазинів, які позиціонують себе як соціально відповідальний бізнес, підтримують організацію, надають знижки її членам на велоремонт чи купівлю велосипеду.
Навесні 2016 року Асоціація зібрала коаліцію велосипедних організацій. А вже в червні активісти організації провели Байккемп в Карпатах, де навчали колег із регіонів організаційної спроможності та стратегічного планування, роботі з волонтерами та медіа. Сьогодні вже понад 20 українських міст у співпраці з Асоціацією велосипедистів Києва розробили свої велоконцепції. Половина з них затверджені і почали фінансуватися.
«Якщо українські міста стануть велосипедними, виграють усі: розвантажиться громадський транспорт, зменшиться кількість приватних автівок на дорогах, звільниться публічний простір, стане менше викидів СО2. Велосипед – це найекологічніший транспорт в світі. Кожен сам може обрати причину, заради чого він крутить педалі», – підсумувала Анастасія Макаренко.
Коментарі