Електронні медіа все більше й щільніше заповнюють платформу інформаційних видань в Україні, використовуючи для цього максимум можливостей, які може запропонувати наше електронне століття. ГУРТ у форматі PRоГОну поспілкувався з Романом Кульчинським – редактором порталу Texty.org.ua та дізнався в чому особливості діяльності сучасного електронного медіа-видання та про перспективні сторони журналістики в Україні.
Фото: http://osvita.mediasapiens.ua/
ГУРТ: Як з’явилась ідея створення вашого проекту?
- Сьогодні в Україні досить важко тримати повноцінне друковане видання. Для цього потрібні серйозні інвестиції, яких наразі ми не маємо. Натомість, інтернет-видання можуть почати декілька людей самостійно, без жодної інвестиції, а надалі шукати гроші.
Портал існує вже приблизно два з половиною роки. Історія досить довга – ми з колегами працювали в "Українському тижні". І в один момент людям, які фактично стояли біля витоків УТ довелося піти звідти і відкрити своє видання. Так з’явився сайт ZaUa.org, який проіснував рік. Потім у інвестора закінчилися гроші, і він вирішив закрити сайт. Ми ж закриватися не хотіли, тому взяли цей сайт собі, перейменувалися на texty.org.ua і почали вже розвивати його без інвесторів, власними силами.
Запропонували людям – знайомим та просто тим, чию думку вважаємо авторитетною та експертною, друкуватися на нашому порталі. Деякі погодилися, деякі вирішили допомагати нам пожертвами, внесками. І в такому форматі проіснували десь рік, а потім вирішили звертатися до грантодавців, читати лекції, запустили проект візуалізації даних, що і стало основними джерелами наших доходів.
ГУРТ: Чи є у вашого видання річний бюджет?
- На жаль, ми не можемо собі дозволити складати річний бюджет. 50% отримуємо з грантів, ще 50% - заробляємо самі на виконанні візуалізації даних на замовлення. Тобто бюджет наш не є сталим, і ми не можемо передбачити скільки цього року у видання буде коштів – сьогодні є замовлення, завтра немає і це ускладнює життєздатність нашого проекту. Але поки що завдяки коштам, отриманим від лекцій та замовлень, нам вдається тримати видання у тому форматі, в якому можна побачити його зараз.
ГУРТ: Які наразі є активні проекти у порталу Texty.org.ua?
- З останніх і найцікавіших, як на мене, це «Шукаю тебе, школо», де ми зробили рейтинг шкіл України на основі результатів ЗНО випускників. Ці дані були у відкритому доступі, але у вигляді таблиць і люди не могли їх використовувати за призначенням. Ми вирішили створити новий формат подачі даних, таким чином створивши візуальне представлення шкіл по регіонам для того, щоб батьки і діти могли вибрати варіант, що їм підходить. Ще ми пишаємось нашою Базою державних закупівель, де показано угоди, пов’язані з будь-якою галуззю, що вас цікавить, у яких державні гроші пройшли через Держпідприємство/установу та потрапили до Отримувача коштів. Ці два проекти ми здійснили за підтримки фонду "Відродження". Також серед цікавих проектів - «Соціальна мережа для депутатів», де ми провели дослідження зв’язків між депутатами-співавторами законопроектів, Спільний проект з Forbes.ua - рейтинг переможців у держзакупівлях, рейтинг депутатів-прогульників та голосувань чужими картками.
Ще був цікавий проект – ми перекладали книжки українською. Переклали книгу Ганді, підручник ненасильницького спротиву, а також книгу «Як організувати онлайн-активістів» Ріхарда Фальквінге, активіста піратської партії Швеції.
ГУРТ: Який формат новин вас цікавить та які напрямки є більш пріоритетними?
- Ми починали як видання, що пише ґрунтовні серйозні тексти. Але це задоволення не з дешевих, адже вимагає великої затрати часу й сил. Ми стараємось писати ґрунтовні тексти і писати про ті проблеми, які інші видання не хочуть зачіпати, через те, що це не принесе їм достатньої кількості трафіку. Ми намагаємось десь три-чотири таких аналітичних статті на тиждень виставляти. Це один момент. Другий – це те, що ми спеціалізуємося на журналістиці даних - береться великий масив інформації та створюється веб-інтерфейс. Окрім цього ми робимо інфографіку на різну поточну інформацію, на поточні новини. Якась цікава цифра випливла, ми знайшли цікаве порівняння і зробили інфографіку. Звісно, ми ставимо на сайт і поточні новини, щоб сайт був на плаву і люди на нього заходили. Але основною нашою специфікою є саме візуальне представлення даних.
ГУРТ: Що таке журналістика даних? Чим вона може бути корисною для людей, котрі хочуть бути в курсі подій, що відбуваються в Україні та світі?
- Це спосіб подачі цифрових даних у вигляді не нудних цифр і таблиць, а через переконливу історію чи взаємозв’язки між різними даними у вигляді інфографіки, тобто інтерактивних картинок чи презентацій. Усі взаємозв’язки, тисячі документів, корупція політиків та результати виборів можуть бути представлені за допомогою двох цифр – одиниці та нуля. Це нагода використовувати максимально ефективно можливості програмування для аналізу та представлення даних.
ГУРТ: Окрім вашого порталу, ви десь представляєте ці візуальні дані?
- Ми разом із НаУКМА вирішили зробити школу журналістики даних. Запропонували такий формат навчання, і нас радо підтримали, адже наразі в Україні тільки починає з’являтися такий формат даних і навчання візуалізації, як на мене, є досить перспективним з огляду на розвиток інформаційних технологій.
За останні місяці з’явилося декілька команд, які цим займаються. Добре, що такий формат даних стає все популярнішим
ГУРТ: Яким чином відбувається пошук матеріалів, тем для публікацій?
- Теми ми визначаємо на нарадах, якщо ми не встигаємо порадитись – я теми визначаю. Дивлюсь, що актуально, про що не пишуть інші ЗМІ, про що було б цікаво почитати нашим потенційним читачам, нашій аудиторії. Наша головна мета – дивитися трошки ширше, ніж інші аналітичні видання, які переживають за кількість читачів та рекламодавців. Ми ж готові писати про те, про що не пишуть інші, на ті теми, які, можливо, є не настільки популярними, проте не менш важливими для певних категорій громадян. За час існування порталу ми зрозуміли, що не прогадали з таким форматом і саме ці «нечитабельні» на погляд інших ЗМІ матеріали і збирають найбільшу аудиторію у нашому виданні.
ГУРТ: Як ви плануєте редакційний процес? Які у вашого видання плани на найближче майбутнє?
- Я великий противник планів. Особливо коли мова йде про журналістику в Україні. У мене був один знайомий хороший журналіст та редактор, який підтримував ось цю ідею «перспективних планів». І всю політику свого видання він тримав на цій концепції. Але ці ж самі «перспективні плани» ніколи не виконувалися, тому що коли надходив час того чи іншого кроку, плани змінювалися, у суспільстві відбувалося щось більш важливе, більш значиме, читачам хотілося читати про щось зовсім інше, ніж про наші «плани». Тому складання планів, як на мене, в журналістиці того формату, який ми підтримуємо – це витрачання часу. Ми підтримуємо ідею того, що видання має бути живим і відгукуватися саме на те, що відбувається зараз. Звісно, на зборах ми визначаємо декілька найважливіших тем, над якими ми працюватимемо і які не згорять через тиждень чи через два.
Більш детально ми плануємо підготовку та випуск візуалізацій, адже це потребує часу й людських ресурсів – одна людина формує запити, інша створює дизайн, третя пише програму, щоб все це показати і, власне, оформити в наш формат.
З глобальних планів – це хоча б мати власний офіс, постійне джерело фінансування, а не щомісяця сподіватися, що прибуток буде не меншим за попередній, а також розширити нашу команду, адже наразі у виданні працює дві людини і ще одна частково зайнята.
ГУРТ: Хто ваші читачі, який портрет вашої аудиторії?
- Це, напевно, загадка для всіх медіа та всіх, хто намагається донести щось до аудиторії. Нас читають журналісти, деякі політики, експертне середовище. Багато людей читають нас через фейсбук. Наскільки я можу судити, основна маса наших читачів – це чоловіки 30-40 років з вищою освітою, які є політично активними та україноорієнтованими. Я часто зустрічаюсь за студентами Могилянки, адже ми ведемо там школу, виявилося, що нас читають і студенти. Якщо чесно, я дуже здивувався, причому здивування це було приємним. Загалом, портрет аудиторії, їх смаки та вподобання, зазвичай, вгадуються інтуїтивно – деколи більш, деколи менш успішно.
ГУРТ: Чи підтримуєте зворотній зв’язок з користувачами порталу та з читачами?
- Звісно. Ми активно ведемо коментування статей на сайті, також спілкуємось з читачами через редакційну пошту. З багатьма ми знайомі особисто, тому і в не-інтернет режимі продовжуємо обговорювати наболілі питання.
ГУРТ: Останнім часом, все частіше постає питання професіоналізму журналістів. Скажіть, хто працює у вашій команді та як ви відбираєте персонал?
- В нашому випадку говорити про команду, певно, сенсу немає - сайт наповнюють дві людини плюс одна працює на півставки, також є залучені фрілансери. Штатні працівники - це Анатолій Бондаренко, який створює складні, інтерактивні візуалізації і загалом курує напрямок інфографіки та я. Але я, в основному, займаюсь пошуком грантів та інфографікою. Ось і весь штат.
Щодо професіоналізму…Оскільки я давно в журналістиці, то намагаюсь залучати тих людей, думку яких вважаю авторитетною і впевнений в якості поданих матеріалів. По суті, я впевнений у людях, з якими працюю. Тому питання професіоналізму , точніше непрофесіоналізму, в нашому виданні не стоїть. Загалом, професійність журналіста багато в чому, мені здається, залежить від професійності головного редактора та, в більшій мірі, фінансових можливостей редакції – якщо є багато часу, багато журналістів та гроші – то є можливість розвивати ті чи інші навички.
ГУРТ: З якими труднощами зіштовхується видання?
- Труднощі в нас – стандартний набір: відсутність офісу, нормальної кількості штатних працівників, фінансування. Наша направленість – це ріст та потенціал. Але важко щось робити, коли редакція можете зібратися раз на тиждень чи й того рідше. Із владою труднощів не маємо – ми не ведемо розслідувань. Критикуємо, але є видання, які роблять це більш яскраво та потужно. У нас, знову ж таки, немає на це ресурсів. Ми фокусуємось на тому, що потенційно небезпечного робить влада, які закони приймає, на питаннях самоорганізації, благодійності, громади, гендеру.
ГУРТ: У чому ваш секрет успіху?
- Рутинна старанність та уникання провалів. До глобального успіху ми ще не дійшли, але віримо, що вода все ж точить камінь.
ГУРТ: 5 слів, які характеризують ваше видання
- Україноцентризм, незалежність, інфографіка, свідомість, журналістика даних.
Спілкувалась Аліна Кобенко
Читайте та коментуйте також із останніх PRоГОнів:
Коментарі