Комітет виборців України - всеукраїнська громадська організація, яка от уже 15 років здійснює комплексний моніторинг виборчих кампаній в Україні на предмет дотримання учасниками виборчого процесу українського законодавства й міжнародних стандартів демократичних виборів.
З серпня 2010 року Комітет виборців України почав спостереження за суспільно-політичною ситуацією, що склалися навколо підготовки до виборів у місцеві ради, сільських, селищних, міських голів 31 жовтня 2010 року.
За результатами моніторингу Одеська обласна організація Комітету виборців України констатує:
Законодавство про місцеві вибори
Прийнятий Верховної Радою України Закон України “ПРО вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад і сільських, селищних, міських голів” не відповідає загальноприйнятим міжнародним стандартам і традиції проведення виборчих процесів в Україні. Зміни, внесені в Закон про місцеві вибори 30 серпня, зняли всього кілька суперечливих норм, але не розв’язали ряд інших серйозних проблем:
Фальстарт передвиборної кампанії
Більшість політичних партій фактично почали передвиборну кампанію задовго до її офіційного старту, що в серпні - початку вересня виражалося в наступних паралельних процесах:
Найбільше активно зазначені процеси проходили на рівні обласного центру - Одеси й міст обласного підпорядкування (Білгород-дністровського, Ізмаїла, Котовська й ін.).
Агітаційний фальстарт виразився в активнім розміщенні біг-бордів, як політичних сил (ПР, В “Батькивщины”, “Сильна Україна”, ПППУ, Всеукраїнської партії “Родина”, КПУ, “За Україну”, “Союзу лівих сил”, “Блока Ю. Кармазіна”, “Єдиного центру”), так і окремих місцевих політиків, насамперед тих, хто планує боротися за крісла міських голів.
Другий “агітаційний фронт” - місцеві ЗМІ. Найбільше яскраво ця складова була виражена, мабуть, в Одесі.
Так, наприклад, потенційні кандидати й ряд політичних сил активно намагалися підняти свій рейтинг через ЗМІ. Приймання стандартні: позитивний піар своєї діяльності, досягнень, особистості, плюс спроби дискредитувати опонентів.
Третій компонент - “польовий”, у якім працювали над своїми рейтингами, за нашими спостереженнями, і потенційні кандидати в заходи й, ближче до початку виборчої кампанії, політичні сили.
Так, Олексій Гончаренко в серпні розгорнув по місту намету по збору підписів у свою підтримку як кандидата міського голови. 5 вересня в Одесі на Площі 10 квітня відбулася акція по висуванню молодого політика на посаду міського голови. Правда, сам кандидат, так і не назвав політичну силу, від якої збирається балотуватися.
Інший претендент на посаду одеського міського голови, глава Антимонопольного комітету Олексій Костусєв, у серпні пішов ще далі - розгорнув мережу наметів, у який одеситам безкоштовно пропонувалася питна вода й збиралися накази виборців Олексієві Костусєву за рішенням тих або інших проблем міста. Крім того, Олексій Костусєв зайнявся активним будівництвом дитячих майданчиків у різних районах Одеси.
Спочатку вересня відбулася партійна конференція Одеської міської організації Партії регіонів, на якій Олексій Костусєв був офіційно висунутий кандидатом у мери Одеси від ПР.
Спорудженням дитячих майданчиків зайнявся також і діючий мер, Едуард Гурвіц. Крім цього, активно діяла недавно відкрита “Служба допомоги мера”, і мережа приймалень “Блока Едуарда Гурвіца”, працівники яких у той же час заявляли, що не мають ніякого відношення до однойменної фракції в міській раді, і діють на громадських засадах.
Правда, поки офіційного висування Є. Гурвіца не відбулося й поки невідомо, від якої політичної сили він взагалі на загал буде балотуватися.
10 вересня визначився ще один можливий учасник одеської передвиборної гонки за посаду міського голови. Партійна конференція Одеської міської організації партії “Сильна Україна” рекомендувала в кандидати на посаду міського голови лідера обласної організації цієї політичної сили - Світлану Фабрикант.
Що стосується політичних сил, то наприкінці серпня - початку вересня агітаційні намети розгорнули В “Батькивщина”, КПУ й “Союз лівих сил”.
Не відставала від своїх конкурентів і Партія регіонів, яка з початку вересня розгорнула в області масовану агітаційну кампанію. Так, до біг-бордів і публікаціям у ЗМІ, додалося проведення зустрічей виборців з кандидатами в депутати місцевих рад і поширення комплектів друкованих агітаційних матеріалів. ЗОКРЕМА , ряд таких зустрічей пройшов в Одесі 5 і 11 вересня, а агітаційні матеріали активно поширюються й в інших населених пунктах області.
У деяких населених пунктах області з’явилися агітаційні матеріали й менш відомих політичних сил. Так, в Ізмаїлу по поштових скриньках поширюються агітаційні матеріали партії “Російський блок”.
Формування територіальних виборчих комісій
По оцінках КВУ, згідно положень нового Закону про місцеві вибори, діяльність ТИК, на жаль, буде більш суб’єктивною.
Обласні й районні ТИК формує ЦВК, до їхнього складу включаються особи, подані зареєстрованими в цих областях (районах, містах) організаціями партій. Причому 15 членів ТИК формуються з вистав організацій партій, які мають у Верховній Раді (по три кандидатури від фракції).
Однак, на сьогодні, у парламенті три фракції представляють блоки партій, а взагалі на загал у Верховній Раді представлено 16 політичних партій, чиї гнізда можу подати в ТИК до 48 претендентів на 15 місць. У законі не передбачений механізм відбору членів ТИК від партій, що сформували блоки. ЦВК вирішує кого включати, а кого немає власному розсуду, керуючись лише суб’єктивним критерієм “з урахуванням досвіду роботи в комісіях”.
Тому безпроблемним буде твердження членів ТИК від Партії регіонів і КПУ, у той час як Блок Литвина, Батьківщина- Бют і НУНС можуть зіштовхнутися із проблемами в узгодженні кандидатур між своїми партійними гніздами.
Також у новій редакції закону відсутній принцип пропорційності розподілу керівних посад у комісії. Тому представники однієї партії можуть зайняти посади більшості (або навіть усіх) територіальних виборчих комісій.
У цілому, такий принцип формування ТИК дає переваги тем партіям, які мають більшість у ЦВК.
Потенційні “гарячі точки” виборчої кампанії
НА жаль, уже зараз у регіоні визначився ряд населених пунктів, у яких виборча кампанія може пройти особливо гостро й проблемно. У першу чергу, через гостре політичне протистояння між різними групами й центрами впливу в них, яке часом по змісту й методам виходить за рамки простого політичного змагання.
НА жаль, головною “гарячою точкою” області, ризикує стати місто Одеса, де останні три роки не вщухає протистояння між діючої міською владою й різними опозиційними групами й політиками, яке вже одержало потенційне продовження й у виборчій кампанії.
Так, про свою участь у виборах заявили опозиційні до діючого міського голови Олексій Гончаренко, Олексій Костусєв, партія “Родина”, інші опозиційні політичні сили й політики.
Улітку намітилася нова лінія “одеського” протистояння. Цього разу , між обласною адміністрацією, в особі насамперед її голови Едуарда Матвійчука, і Партією регіонів, з одного боку, і одеською мерією, з іншої. Губернатор у публічних виступах критикував стан справ в Одесі й заявляв, що “місто утомилося від подібного керівництва”, а в агітаційних матеріалах ПР прямо зазначене, що одеська міська влада - “останній оплот жовтогарячих в Одесі”. Крім цього, губернатор заявив про свій намір очолити список Партії регіонів в Одеську міську раду, що може дати додатковий поштовх розвитку цього протистояння.
Другою крапкою по розжаренню емоцій передвиборної гонки може стати місто Ізмаїл. Головна причина - зрив через втручання адміністративного ресурсу позачергових виборів Ізмаїльського міського голови влітку цього року й надзвичайне загострення суспільно-політичної ситуації в місті навколо цього.
Не виключене, що третю позицію в цьому списку займе виборча кампанія в Білгороду-Дністровсому. Уже зараз про свій намір поборотися за крісло міського голови заявило трохи потенційно сильних кандидатів у мери. Крім цього, зараз у районі триває скандал навколо діючого голови РДА, Володимира
Зінченко, якого обвинувачують у корупції й зловживанням службовим становищем. За словами губернатора Одеської області, Володимира Зінченко вже виключили із ПР, а в місті не вщухають суперечки про його можливу відставку.
Одеська обласна організація “Комітету виборців України” звертається до активних учасників вищезгаданих політичних протистоянь із закликом відмовитися від подальшої ескалації існуючих конфліктів і не виходити за рамки загальноприйнятих міжнародних стандартів ведення виборчих кампаній.
Суспільний контроль над місцевими виборами
Новий закон надає право всеукраїнським громадським організаціям делегувати своїх представників для спостереження за виборчим процесом. Однак і в цій сфері існує цілий ряд протиріч.
Так, для реєстрації таких спостерігачів крім інших документів організації необхідна копія статуту самої громадської організації, завірена міністерством юстиції України. КВУ звернувся в Міністерство з таким проханням, однак там повідомили, що строк виконання цієї процедури нічим не регламентований. Тому КВУ звертається до Міністерства юстиції України із проханням у найближчий термін завірити копії статутів громадських організацій, які до нього із цим звернулися, щоб вони змогли взяти участь у суспільному контролі над виборами.
КВУ також призиває найбільша кількість іноземних і міжнародних організацій, дипломатичних представництв в Україні взяти участь у спостереженні за місцевими виборами в Україні.
Разом з тим, КВУ обурений тем фактом, що Міністерство закордонних справ України дотепер не направило офіційне запрошення місії спостерігачів від ОБСЄ / БДІПЧ для роботи на місцевих виборах в Україні.
Коментарі