На сьогоднішній день право на пільги має більше третини населення України. Загальний обсяг пільг потребує щороку все більше і більше коштів, які є значним навантаженням на та не дозволяє задовольнити інші потреби.
Варто визнати, що держава не спроможна забезпечити кошти на всі передбачені та задекларовані пільги. В Україні є понад 600 видів пільг, які передбачені більш ніж 50 законодавчими та іншими нормативними актами, і цей перелік постійно поповнюється новими без передбачення їх належного фінансування.
Крім того, не визначені норми споживання або вони є значно завищеними, а також є проблеми обліку наданих пільгових послуг, контролю за їх якістю та обсягом споживання. Проблема полягає у відсутності зв’язку пільг з фактичними потребами осіб, їхньої адресності.
Пільги надаються за належність до певної категорії без врахування потреб та рівня доходів, інших обставин. В такому випадку важко говорити про реалізацію принципу соціальної справедливості у забезпеченні соціальних прав людини. (Більше інформації у дослідженні Центру «Реформування пільг та привілеїв в Україні – наближення до європейських стандартів»)
Попередні стратегії, концепції, які стосувалися упорядкування системи надання пільг, врахування адресних підходів так і не були втілені в життя або були частковими в силу різних обставин. Нова Стратегія упорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян до 2012 року була затверджена Розпорядженням КМУ від 03.06.2009 року № 596-р., також на її виконання було затверджено план заходів з реалізації Стратегії, строки реалізації заходів яких минають. Громадська організація «Центр громадської адвокатури» звернулась із запитом про проведення громадської експертизи діяльності Міністерства праці та соціальної політики. Мета проведення громадської експертизи – на основі громадського аналізу проведення оцінки діяльності Міністерства праці та соціальної політики України у сфері упорядкування системи надання пільг, ефективності прийняття і виконання рішень, підготовка пропозицій щодо шляхів вирішення проблем реформування та застосування пільг в Україні.
В предмет експертизи входить упорядкування системи надання пільг, в тому числі:
- стан реалізації Стратегії упорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян до 2012 року;
- стан виконання плану заходів з реалізації Стратегії упорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян до 2012 року;
- діяльність Міжвідомчої комісії з упорядкування системи надання пільг; проведення публічних обговорень та залучення організацій громадського сектору, проведення громадських консультації до розробки та реалізації заходів щодо упорядкування та реформування системи надання пільг;
- розробка шляхів вирішення питання щодо посилення адресності надання пільг, реалізації принципу соціальної справедливості у забезпеченні соціальних прав людини.
Інформація, яка зацікавила громадськість, та яка запитується для громадської експертизи:
- інформація про кількість, дати засідань Міжвідомчої комісії з упорядкування системи надання пільг з часу її створення, контактна інформація комісії;
- копії протоколів засідань Міжвідомчої комісії з упорядкування системи надання пільг та інших документів фіксування результатів її діяльності,
- дані про джерела інформування громадськості через засоби масової інформації про хід і результати здійснення заходів щодо реалізації Стратегії упорядкування системи надання пільг окремим категоріям громадян до 2012 року (п.13 Розпорядження КМУ від 07.10.2009р. № 1192-р),
- інформація про кількість, предмет та результати проведених публічних обговорень за участю громадськості щодо упорядкування та реформування системи пільг,
- а також перелік організацій громадського сектору, які були залучені до обговорень,
- інформація про заходи, результати роботи комісії та міністерства щодо шляхів вирішення питання реформування системи пільг через адресність їхнього надання,
- інформація про проекти Законів, інших правових актів, спрямованих на удосконалення системи надання пільг, посилення їх адресності, які розроблені Міністерством праці та соціальної політики на виконання Стратегії,
- копії (або джерела опублікування) проектів Законів, інших правових актів, спрямованих на удосконалення системи надання пільг, посилення їх адресності, які розроблені Міністерством праці та соціальної політики на виконання Стратегії,
- копія довідки (іншого документу) про стан виконання плану заходів з реалізації Стратегії упорядкування системи надання пільг Міністерством (у відповідності до ч.2 Розпорядження КМУ від 07.10.2009 року № 1192-р),
- інформація про результати інвентаризації системи пільг, визначення категорій громадян, які мають право на пільги та види належних їм пільг (ч.1 Плану заходів реалізації Стратегії),
- інформація про результати проведення аналізу вартості пільг, передбачених законодавством для кожної категорії громадян, які мають право на пільги в розрізі видів послуг та фактичного обсягу їх споживання (ч.2 Плану заходів реалізації Стратегії),
- інформація про результати проведення соціального та економічного моніторингу видів пільг, які фінансуються за рахунок державного та місцевих бюджетів (ч.3 Плану заходів реалізації Стратегії),
- інформація про персональний склад робочої групи, копії протоколів її засідань, результати роботи групи з розроблення законопроектів щодо упорядкування системи надання пільг громадянам, які мають право на пільги за соціальною та професійною ознаками (ч.4 Плану заходів реалізації Стратегії),
- інформація про результати підготовки пропозицій, а також їх розгляду які стосуються внесення змін до законів, які регулюють питання надання пільг найменш захищеним верствам населення та особам що мають особливі заслуги перед батьківщиною «виходячи з єдиних принципів і критеріїв за встановленими законодавством нормами та нормативами споживання» (ч.8 Плану заходів реалізації Стратегії).
Очевидно, що така інформація щодо реалізації Стратегії мала б бути доступною для громадськості, в тому числі на веб-сайті органу державної влади. Водночас аналіз оприлюдненої інформації (пасивний доступ до інформації) не дав результатів.
Водночас організація протестує, яким чином виконується механізм громадської експертизи, передбачений Постановою Кабінету Міністрів України №976 від 05.11.2008 року «Про затвердження Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади».
У рамках проекту «Залучення громадськості до впровадження принципу соціальної справедливості у державній політиці в соціальній сфері» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» передбачається проведення Центром громадської адвокатури також аналізу державної політики в сфері пенсійного забезпечення.
Коментарі