10 лютого 2010 року група народних депутатів Володимир Стретович (НУНС), Петро Писарчук (ПР), Степан Курпіль (БЮТ) внесли на розгляд парламенту законопроект №6055 “Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки неприбуткових організацій”. Основним розробником законопроекту є Інститут екуменічних студій (м. Львів).
Головна мета законопроекту - запровадження відсоткової філантропії.
Суть відсоткової субсидії полягає в тому, що платник податку на доходи фізичних осіб (ПДФ) має право переадресувати певний, встановлений законом, відсоток (%) свого податку, який вже є сплачений до відповідного бюджету, на суспільні потреби – безпосередньо до організації, яка займається вирішенням суспільної проблеми. Таким чином, громадяни беруть участь у адмініструванні частини свого податку замість державних структур, впливаючи на прийняття рішень у державі та управління державою (повний текст дивіться на сайті Центру філантропії).
На жаль, текст поданого законопроекту попередньо не був обговорений із громадськістю та експертами, тому ми пропонуємо розробникам законопроекту та народним депутатам, що його внесли провести громадські консультації та значно покращити запропоновані норми.
УНЦПД визнає актуальність цілей законопроекту та важливість запропонованого підходу для підтримки неприбуткових організацій в Україні, але необхідно зазначити, що значна кількість запропонованих норм потребує уточнення або змістовних змін.
“Основна проблема в тому, що проект обмежує стимулювання благодійності громадян переказом лише одній неприбутковій організації на рік і надає податківцям численні можливості відмовити в такому переказі. І йдеться зовсім не про пожертву в 100 тисяч євро, як у Німеччині. Зараз середня офіційна зарплата, з якої платять податок у 15%, становить 2000 грн. на місяць, тому запропонований переказ у 2% сплачених податків становитиме аж 6 грн. на місяць - з урахуванням же соціальної податкової пільги навіть ще менше, 4,8 гривні! Тобто за 50 грн. або 5 євро на рік громадянин має обов’язково заповнити річну декларацію, надати податківцям точні банківські реквізити організації, якій мають переказати ці кошти, а податківці будуть перевіряти в оплачуваний робочий час, чи не має ця організація бодай копійчаної заборгованості перед бюджетом тощо. Треба передбачити більш ефективне використання коштів платників податків, особливо коли автори проекту наголошують, що діючу “пільгу” на пожертви у розмірі 5% сплачених податків майже ніхто не застосовує”, - повідомляє Олександр Вінніков (Мережа розвитку європейського права).
Також у додатку ми надаємо повний висновок щодо проекту закону від пана Олександра, в якому вказані основні недоліки тексту, очікувані наслідки закону, види неприбуткових організацій, які не зможуть одержувати переказ податку тощо.
Коментарі
Дуже корисна справа. Але, повністю згоден з авторами, що законопроект треба доробити. Якщо зробити усе як слід, то завдяки цьому Закону громадський сектор може стати дуже й дуже потужною силою в Україні.
Віталію, а Ви можете навести приклад хоча б одного закону, який працює і виконується в Україні на 100%?
На 100% не скажу, але є практика. Наприклад, Закон "Про звернення громадян".
на моём опыте, закон "про обращения граждан" исполняется на 25% с большой натяжкой, смотря что спрашивать.... статья про информационное обращение готова на 80%, выложу на днях.
дежавю... начебто на цю тему вже починали говорити https://gurt.org.ua/blogs/%D0%A2%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%81%20%D0%91%D0%BE%D1%8F%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA/364/#lastcomment
питання: для чого концентруватись на удосконаленні чергового законопроекту, який нічого хорошого нікому і нічому не принесе в перспективі мінімум 5 років? немає нагальніших пріоритетів для розвитку ІГС? для чого розпорошувати зусилля, якщо доля законопроектів про громадські організації та благодійництво ще далека від райдужної? британські колеги кажуть: грасп ол - луз ол, що нашої мовою звучить приблизно як "очі завидющі, руки загребущі"...
Шановні колеги! Не потрібно демонізувати коментар УНЦПД і тим паче висновок Вінникова. Якщо уважно його прочитати, то там зовсім немає принципових аргументів ПРОТИ даної норми. Олександр якраз володіє вмінням бачити в великому - деталі, тому обов'язково потрібно врахувати його зауваження, тим паче, що цьому закону доведеться пережити висновки фіскальних та податкових структур :(
Що стосується громадських обговорень: неначе мені здалося, що УНЦПД недавно пережив "криваві баталії" навколо його законодавчих ініціатив і саме подібні звинувачення... Як бачимо, "совершенству нет предела". Особливо якщо "колода" в чужому оці.
Продовження
Що стосується роботи Центру філантропії по цій нормі: результати викладені на сайті. Мету "провести" цю норму ми апріорі не ставили, в 2004-2006 роках потрібно було проаналізувати політику та навчитись "робити адвокасі". Що успішно здійснили наши 5 експертів. Сьогодні ж ми спільно з Інститутом екуменічних студій працюємо над можливістю такий закон мати. Заодно розбити міфи про неможливість вдосконалення законодавства для третього сектору, на що було виділено вже стільки коштів грантодавцями, що третьому сектору можна було б зареєструвати свого кандидата в президенти :)
Все ж я кохаю надію, що завдяки нормі % отримати кошти на місцевому рівні зможуть саме ті організації в віддалених місцях, яким не доступне грантове фінансування, а ті, кому воно доступне, допоможуть їм в цьому, як це відбулося в країнах- наших західних сусідах.
Перше: про Вінникова. А хто ставив під сумнів інтелектуальні здібності Саші? Хто казав, що якість його експертизи погана? Мова йшла про "замовників", які замовили роботу, яка була виконана якісно, але це як вода у пісок. Немає значення: чи лити погану хлоровану з київського крану, чи Евіан - пісок все сприймне, а головне - НІЧОГО не лишиться.
Друге: про "колоди" в очах. Надзвичайно болісне сприйняття будь-якої критики будь-яких своїх дій більшістю "священих корів" українського третього сектору дуже нагадує поведінку поточної влади в нашій країні: ми завжди і все робимо правильно, навіть питання до того, що і як ми робимо, не те що критика чи заперечення, не припускаються. Світлано, скажи прямо: що ти мала на увазі, говорячи про "колоду". Народна мудрість говорить, що колоду дійсно можна не помітити, якщо вона у власному оці. А от якщо вона в іншому місці, тоді справді некомфортно. Не стримуй себе, тебе почують :)
Відсоткова філантропія це хороший інструмент в певних економічних умовах. Я за дієву відсоткову філантропію. Переконаний що консультації проводити треба. Поганою реалізацією можна знищити і дуже хорошу ідею. В законопроект №6055 є поганою реалізацією. Тому закликаю авторів законопроекту почати професійний діалог щодо покращення тексту.