Новий проект закону «Про громадські організації» - це відповідь на численні випадки перешкоджання реєстрації та нормальній роботі громадських організацій. Факти суворі: сьогоденні перешкоди прямо закладені в чинному законодавстві про об’єднання громадян.
Нижче наведено лише частину законодавчих обмежень та прикладів дискримінації:
Саме тому громадяни не поспішають реєструвати громадські організації, а переважна більшість з 40 тисяч зареєстрованих в Україні ГО навіть не подає звіти про свою діяльність.
Європейський суд з прав людини в 2008 році оштрафував Україну на 7 600 € за обмеження свободи об’єднання з боку уряду. Це буде повторюватися, бо закон, що суперечить Конвенції про основоположні свободи і права людини, не зазнав змін.
Понад 3 роки Український незалежний центр політичних досліджень, Мережа розвитку європейського права, Інститут місцевої демократії, Міжнародний центр некомерційного права (США) активно працюють над створенням та просуванням нового закону «Про громадські організації». Чому так довго? Цей закон не має політичних та соціальних ризиків, не вимагає додаткових коштів з державного бюджету. Парадоксально, але саме тому він не є пріоритетним ані для народних депутатів, ані для урядів, кожен з яких з 2005 року брав на себе міжнародні зобов’язання внести зміни до закону «Про об’єднання громадян». Останній законопроект, поданий урядом Тимошенко (№ 3371), більше року чекав на розгляд у Верховній Раді України, доки не був відкликаний у зв’язку з відставкою уряду.
«Ми розуміємо стратегічну важливість цього закону. Без нього жодна громадська організація не може діяти в повній мірі ефективно», - повідомив Максим Лациба, керівник програм УНЦПД.
Нещодавно УНЦПД провів робочий семінар з основних питань нового закону «Про громадські організації», на якому зібралися провідні експерти цієї галузі, як громадські, так і державні, зокрема представники Департаменту конституційного та адміністративного права Міністерства юстиції України та Управління у зв’язках із громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів України. Основна задача семінару полягала в обговоренні першочергових питань, які має вирішити законопроект, на основі вимог Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європі стосовно правового статусу неурядових організацій в Європі.
сі присутні погодилися з тим, що необхідно скасувати територіальні статуси громадських організацій; надати дозвіл юридичним особам виступати засновниками ГО; дозволити ГО займатися будь-якими видами господарської діяльності, що не заборонені законом, тощо.
Наступний крок – підготовка тексту законопроекту групою громадських експертів із врахуванням пропозиції громадськості та його подання до Верховної Ради України через народних депутатів.
Громадські організації мають шанс зробити особистий вклад у створення нового закону просто повідомивши експертам про необхідні, на їх погляд, зміни до тексту або випадки гальмування їх діяльності спричинені чинним законом.
Коментарі