Лише інноваційні моделі можуть врятувати пенсійні системи від колапсу, спричиненого старінням населення.
Літні люди з простягнутою рукою – це картина, знайома жителям навіть найбагатших країн світу. До сьогодні людство не винайшло жодної пенсійної моделі, яка стовідсотково виключала б феномен бідності серед літніх людей.
Кризове втручання
Старіння населення є головним викликом для реформування пенсійних систем не лише в розвиненому світі, а й у країнах так званого третього світу. Додала проблем національним пенсійним системам і глобальна економічна криза. У першу чергу внаслідок неї постраждали пенсійні фонди, що інвестували свої кошти в акції приватних підприємств. За оцінками консалтингової фірми McKinsey, з початку кризи приватні пенсійні фонди у всьому світі втратили близько 18% своїх капіталів.
Зіткнувшись із патовими ситуаціями в національній економіці, деякі країни були змушені вжити невідкладних заходів. Так, уряд Ірландії використав на гасіння короткострокових фінансових зобов’язань майже половину активів Національного пенсійного резервного фонду. Уряд Аргентини взагалі націоналізував приватні пенсійні фонди, а британський парламент прийняв рішення про поступове підняття пенсійного віку. Сьогодні у Великій Британії чоловіки виходять на пенсію у 65, а жінки – у 60 років. У 2020-му пенсійний вік зрівняється для обох статей, а в 2046-му підніметься до 68 років.
Економічні катаклізми спонукають реформаторів пенсійних систем переосмислювати набутий досвід і рухатися далі. Ще до початку кризи експерти Світового банку вказували країнам з нереформованими пенсійними системами на перспективність так званої нефінансової пенсійної моделі з визначеним внеском (notional defined contribution model). У поєднанні з персональними накопичувальними рахунками ця система може бути вдалою відповіддю на обидва нинішні виклики: і старіння населення, і періодичні кризи на фінансових ринках, що ставлять під удар приватні пенсійні фонди. Польща, Німеччина, Латвія, Італія, Чехія – усі ці країни встигли запровадити різні варіанти цієї моделі ще до кризи, на початку 2000-х.
Плюралізм і безпека
Нефінансова модель із визначеним внеском є модернізованим варіантом традиційної солідарної державної системи пенсійного забезпечення, що фінансується з податку на фонд заробітної плати. Цей податковий тягар ділять між собою працедавці, наймані працівники та державні службовці. Але, на відміну від традиційної системи, модель із визначеним внеском передбачає персоналізований підхід до встановлення пенсій. Останні прив’язані до розміру сукупних внесків працівника на свій персональний рахунок, які він робив упродовж усієї кар’єри. Що більше років працюватиме і що кращу заробітну плату отримуватиме людина, то вищою буде її пенсія. У такій формулі неодмінно враховується тривалість життя після виходу на пенсію, тобто пізніший вихід на пенсію гарантуватиме вищу виплату. Пенсії пенсіонерам при цьому виплачують їхні сучасники, які працюють.
У 1999 році в Польщі уряд Єжи Бузека провів реформу під назвою «Безпека через плюралізм». Її результатом стала трирівнева пенсійна система, що складалася з трьох стовпів: нефінансових персональних рахунків, фінансових персональних рахунків та добровільних накопичувальних рахунків. Усі три стовпи взаємно доповнюють і перестраховують один одного. Визначений внесок працівників на перший персональний рахунок у Польщі становить 12,22% заробітної плати, внесок на другий персональний рахунок – 7,3%. За прогнозами польських демографів, у період з 2002 по 2050 рік співвідношення між кількістю працівників та пенсіонерів у країні може зменшитися з 4 до 1,5. За таких змін державна система пенсійного забезпечення навіть у її інноваційній персоналізованій формі не зможе убезпечити літніх людей від бідності. Тому з кожним наступним поколінням все більшої ваги набуватимуть другий і третій стовпи пенсійної системи.
Боротьба зі старінням
Німецька багатокомпонентна пенсійна система, як і польська, пропонує працівникам, крім державного пенсійного забезпечення, ще й можливість відкрити власний накопичувальний рахунок. Та якщо в Польщі відкриття таких рахунків є обов’язковим для всіх, хто народився після 31 грудня 1968 року, то в Німеччині це справа добровільна. Наразі вони все ще не вельми популярні поміж німців, які звикли покладатися на свою найдавнішу в світі державну пенсійну систему. Однак вона почала помітно розладнуватися. Ще наприкінці 1980-х років німецькі економісти підрахували, що в разі збереження тодішніх темпів старіння населення у 2035-му внески до пенсійного фонду мають сягнути 40% зарплати (якщо уряд не знижуватиме гарантованих пенсійних виплат).
Німецькі фахівці почали бити на сполох, як наслідок – 1990-ті й початок 2000-х пройшли в цій країні під знаком пенсійних реформ. Фактично німецька система державного пенсійного забезпечення є еквівалентом нефінансової моделі з визначеним внеском. У чинній формулі розрахунку пенсії німці беруть до уваги співвідношення між кількістю працюючих та кількістю пенсіонерів, обсяг внесків і стаж. У німецькій моделі розмір пенсії залежить від кількості набраних умовних балів, які нараховуються відповідно до стажу й щорічного доходу працівника. Загалом німецька пенсійна система проектувалася таким чином, щоб утримувати в певному коридорі як коефіцієнт заміщення (зарплат пенсіями), який до 2022-го мав би не перевищувати 67%, так і розмір встановленого внеску, що до цього самого року мав би сягнути 22% зарплати. Та навіть за оптимістичними прогнозами Світового банку, ні те, ні інше не є реальним у країні, населення якої невпинно старіє.
Досвід і Німеччини, і Польщі вчить головного: серйозне реформування пенсійної системи можливе лише в довгостроковій перспективі. Цей процес потрібно цілковито звільнити від політизації та популізму. Польща взялася за реформування своєї пенсійної системи, коли остання вже цілком збанкрутіла і кожен рік її функціонування у нереформованому стані невпинно збільшував дефіцит пенсійного фонду. Однак за допомогою Європейського Союзу та Світового банку їй вдалося виплутатися з цієї скрути. Україні зробити це буде значно важче.
Автор: Безп’ятчук Жанна
Джерело: Український тиждень
Коментарі
1. Мои родители работали на подобную идею - чем больше зарплата и выслуга лет - тем больше будет пенсия. Оба родителя - заслуженные и с медалями. Пенсия - минимальная. Соседи ни где не работали - пенсия та же.
2. Меня мои родители учили тому же - чем лучше зарплата - тем больше будет пенсия. Сегодня мама говрит - не верь. а я верю. Маме. И не верю уже в НИКАКИЕ реформы в Украине (пенсионные). В любом случае денег на пенсию не будет, как их не было и раньше. Вот и придумывают каждый раз новые "забаванки". А что делать? я тоже придумывал бы на их месте.
3. Полагаться надо только на себя. Страна не поможет. Это однозначно. У нас уж очень большая вилка в пенсии между народными депутатми и колхозником. и так будет еще очень долго. и большая зарплата и выслуга лет ( то есть выплата в бюджет) все равно пойдет на пенсию тем, у кого она действительно большая.
4. Живите сегоднешним днем. а если не хотите - сходите на кладбище и посмотрите - сколько СЕГОДНЯ людей доживают до пенсии. Неужели вы думаете, что к моменту вашего выхода на пенсию - люди будут жить еще дольше?