В інформаційному просторі не вщухають скандали, що пов’язані із завищеними цінами на товари та послуги, які закуповують для забезпечення діяльності високопоставлених поса ових осіб. Журналісти постфактум піднімають питання, які пов’язані із проведенням конкурсних торгів. Експерти Центру Політичних Студій та Аналітики (ЦПСА) дослідили інший бік медалі. А саме, на яку суму держслужбовці не провели конкурсні торги для забезпечення діяльності Гаранта, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України та інших державних органів у 2012 році.
Нагадаємо, що відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель», тендер проводиться, якщо очікувана вартість товарів дорівнює 100 тис. гривень і більше. Якщо очікувана вартість менше 100 тис. – чиновники не проводять тендери, а одразу перераховують гроші постачальникам, яких самі обирають. Таким чином, перед чиновниками виникає спокуса занизити очікувану вартість товарів на кілька сотень гривень, з метою уникнення тендерної бюрократії. Такі державні закупівлі експерти відносять у зону корупційного ризику, так як проконтролювати, за якими критеріями голови та секретарі конкурсних комітетів власноруч обирають постачальників фактично неможливо.
Державне управління справами, яке забезпечує офіційні заходи високопоставлених осіб, планувало у 2012 році витратити без проведення конкурсних торгів більше ніж 6,8 мільйонів гривень. З них майже 1,7 мільйона гривень на підпорогові закупівлі, вартістю 90 000 – 99 999 гривень.
Які саме товари та послуги не потрапили на конкурсні торги? Ось деякі приклади:
Після усього вище перерахованого, варто відзначити юридичний прийом дроблення предмету закупівель. Його зазвичай використовують, нечисті на руку чиновники, з метою уникнення конкурсних торгів. Так, на відкриті торги не потрапили державні прапори вартістю 98 000 гривень. Хоча могли там опинитися, так як окрім прапорів, ДУС передбачило окремий різновид прапору - штандарт за 60 000 гривень. І флагштоки до прапорів за 95 000 гривень.
Проект розпочався завдяки підтримці американського народу, що була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ЦПСА та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Інтерньюз.
Коментарі