Тисячі українських людей: жінок, дівчат, чоловіків, дітей, інвалідів, людей похилого віку щороку потрапляють у рабство. Україна є одним з найбільших постачальників живого товару на чорному ринку. Торгівля людьми – третій за обсягом прибутковості після нелегальної торгівлі зброєю та наркотиками кримінальний бізнес.
Міжнародна спільнота вже давно займається цією проблемою. В Україні ж тільки в вересні 2011 року був прийнятий закон про протидію торгівлі людьми. Згідно цього закону людина, яка постраждала від торгівлі людьми, може отримати офіційний статус та необхідну допомогу для реінтеграції в суспільство.
Але як це відбувається насправді і чи достатньо ресурсів виділяє держава для профілактики торгівлі людьми та необхідної допомоги постраждалим? Саме цим питанням зараз займається Вінницька обласна правозахисна організація «Джерело надії», в рамках проекту Всеукраїнської коаліції громадських організацій з протидії торгівлі людьми «Спільними зусиллями влади та громади - проти торгівлі людьми». ВОПО «Джерело надії» є членом коаліції. Цей проект здійснюється у дев’яти областях України за підтримки Представництва Міжнародної організації з міграції (МОМ) та за фінансування Агенства США з міжнародного розвитку (USAID) та Міністерства закордонних справ Королівства Данії.
В рамках проекту заплановано провести моніторинг виконання Обласної цільової соціальної комплексної програми підтримки сім’ї, демографічного розвитку, попередження торгівлі людьми та забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків на період до 2015 року, затвердженої Рішенням 4-ї сесії Вінницької обласної Ради 6-го скликання від 4 березня 2011 №65 (Обласна програма), та підготувати якісний документ з рекомендаціями щодо внесення змін до програми, зокрема в частині “Надання психологічної, медичної, правової допомоги постраждалим від торгівлі людьми” та лобіювання його прийняття.
В рамках проекту заплановано також проведення круглих столів в шести районах області, фокус-групи, дослідження реальних потреб осіб, постраждалих від торгівлі людьми для реінтеграції в суспільство та висвітлення результатів дослідження в ЗМІ.
Під час 1 етапу реалізації проекту, Було проведено 3-х круглі столи, в січні-лютому 2013 року в Хмільницькому, Жмеринському та Вінницькому районах Вінницької області.
Для найбільш повного інформування та обговорення проблеми торгівлі людьми та виконання Обласної цільової програми до участі у круглих столах були запрошені представники служб, дотичних до виконання Обласної програми, а саме: фахівці районних та міських рад; районних (міських) центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; районних (міських) центрів зайнятості; заступники директорів з навчальної роботи, психологи, соціальні педагоги навчальних закладів; працівники правоохоронних органів, охорони здоров’я, громадських організацій та засобів масової інформації.
Тема круглих столів: «Обласна цільова соціальна комплексна програма підтримки сім’ї, демографічного розвитку, попередження торгівлі людьми та забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків на період до 2015р», затверджена Рішенням 4-ї сесії Вінницької обласної Ради 6-го скликання від 4 березня 2011 №65 (Обласна програма), а саме розділ «Протидія торгівлі людьми» в дії.
В період реалізації проекту з листопада 2012 року в Хмільницькому районі 2 особи отримали статус постраждалого від торгівлі людьми, який надається строком на один рік. Станом на 1 лютого 2013 року в Україні статус постраждалих надано 16 особам, з них 2 особи з Вінницької області. Підготовкою пакету документів на встановлення статусу займався відділ сім’ї, молоді та спорту райдержадміністрації. Суттєвою допомогою у встановленні статусу було те, що в обох випадках були відкриті кримінальні справи і важливо, що в законі не прописано термін давності справи. Тобто звертатися за встановленням статусу постраждалої особи можуть всі громадяни, які вважають себе ймовірно постраждалими від торгівлі людьми і потребують допомоги.
Люди, які отримують статус постраждалого, мають право на одноразову матеріальну допомогу. Постраждалим особам потрібна, насамперед, психологічна, медична та юридична допомога. Тому необхідно створення координаційних рад і взаємодія всіх державних служб для надання постраждалим ефективної допомоги у процесі повернення їх до нормального повноцінного життя. Постраждалі знаходяться у важкому стані, всього бояться, не знають до кого звертатися. Це є досить серйозною проблемою.
В 2011 і 2012 рр. ресурси з місцевого бюджету на виконання Обласної програми в Хмільницькому районі не були виділені. Звернення громадян були в кінці 2012р. і на 2013 р. витрати були закладені і кошти виділені.
Згідно Постанови Кабінету Міністрів від 22.08.12 р. № 783 “Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми” основна робота з постраждалими лягає на соціальні служби. Але в кожному випадку робота є індивідуальною. Про це свідчить ситуація з постраждалим інвалідом, стан здоров’я якого сильно погіршився з 2008 року і він потребує щоденного догляду та лікування, яке є досить дороговартісним.
Наступна проблема полягає в тому, що допомога постраждалому повинна на протязі року надаватися за його місцем реєстрації, а не за місцем проживання і механізм переадресації між службами районів, міст, областей не прописаний. Це значно ускладнює процедуру отримання допомоги, якщо людина працює, то потрібно витрачати час і кошти, а якщо не працює – гроші на проїзд та відвідування, як сталося у випадку іншого постраждалого.
В законі чітко прописані терміни встановлення статусу і заходів, які повинні проводити соціальні служби. Ці терміни дуже стислі, враховуючи навантаження соціальних служб.
В Жмеринському районі на сьогоднішній день розробляється своя програма, щодо попередження торгівлі людьми, яка буде затверджена на сесії районної ради. Створена міжвідомча рада, яка співпрацює з громадськими радами та зі всіма структурними підрозділами, які займаються протидією торгівлі людьми.
У Жмеринському районі також було звернення для встановлення статусу постраждалого від торгівлі людьми. В цьому випадку виникли нюанси, тому що по закону подавати документи на встановлення статусу може тільки районна державна адміністрація, а людина зареєстрована у місті Жмеринка. Але цю проблему вдалося вирішити і документи були подані в Міністерство соціальної політики, яке встановлює статус. Міська рада виділила кошти у розмірі 500 гривень для допомоги ймовірно постраждалому, у якого, незважаючи, що пройшло 6 років, збереглась внутрішня психологічна травма і він потребує медичної допомоги.
У Вінницькому районі не було звернень для встановлення статусу, хоча випадки відомі, але люди бояться звертатися, бояться розголосу і осуду.
Також в ході круглих столів була надана інформація про хід процесу моніторингу, які кроки зроблені, що планується робити надалі.
Члени ВОПО «Джерело надії» ознайомили учасників круглих столів з каналами інформування ймовірно постраждалих про можливу допомогу та особливостями спілкування з людьми, які звертаються по допомогу.
В результаті проведення круглих столів учасники дійшли до висновку, що співвідношення складності механізму отримання статусу і розміру матеріальної допомоги не сприяє тому, щоб люди звертались для отримання статусу постраждалого від торгівлі людьми. Розмір фінансування програми потрібно збільшити, оскільки в Обласній програмі на медичну та психологічну допомогу передбачено тільки 6 тисяч гривень на рік на всю область. На місцях можливо надати лише первинну консультацію і обстеження. Для допомоги постраждалим немає всіх необхідних спеціалістів, а щоб запросити кваліфікованих - не виділяються кошти. Закон потребує доопрацювання з урахуванням всіх недоліків, які виявляються на практиці.
Надалі ми будемо інформувати громадськість про моніторинговий процес згідно проекту «Спільними зусиллями влади і громади - проти торгівлі людьми»
Коментарі