Основною метою проведення прес-конференції було оприлюднити позитивні та негативні сторони вступної кампанії – 2011 у порівнянні із минулорічною, запропонувати шляхи вдосконалення кампанії наступного року, озвучити факти порушень допущених ВНЗ.
Учасники прес-конференції Наталія Линник, керівник проекту «КВУ», та Віктор Килимар, консультант «гарячої лінії» «КВУ», презентували результати роботи «гарячої лінії», а також наданої у соціальних мережах та на сайті «Захисти своє право!» он-лайн допомоги.
За оцінками спостерігачів «КВУ», вступна кампанія цього року відрізнялася від попередньої більш спокійним перебігом. Це зумовлено демографічною ситуацією: у 2011 році критично мала кількість випускників шкіл.
Цього року найбільш поширеними порушеннями стали:
Керівник проекту «КВУ» Наталія Линник зазначила:
«В ході спостереження за вступною кампанією і в результаті надання первинних правових консультацій монітори «КВУ» виявили певні тенденції. Одна з них – це відсутність профорієнтації: значна кількість абітурієнтів не мають чітко визначених пріоритетів щодо спеціалізації. Це веде до низки ускладнень, найважчим з яких є втрата вступником можливості вступити на найбажанішу спеціальність. Ситуація цього року є критичною для багатьох ВНЗ через недобір студентів, і вона зайвий раз підкреслює необхідність реформування вищої освіти і процесу вступу зокрема.
Зокрема, приклади ефективної системи профорієнтації та попереднього розподілу студентів до конкретного переліку вищих навчальних закладів в залежності від його сумарного балу і балу профільних предметів існують в Прибалтиці. Там всі дані абітурієнтів попередньо обробляються в комп’ютерній базі і вступнику надається перелік з 15 спеціальностей і ВНЗ, де він може «пройти» зі своїми балами, і вже абітурієнт виставляє їх в порядку пріоритетності.
Нашому ж абітурієнту необхідно самотужки робити такий аналіз і оцінку шансів вступу, в стислі терміни та ще й інколи за недостовірними даними (через те, що члени приймальних комісій ВНЗ з різних причин не встигають оприлюднити/оновити інформацію у системі «Конкурс»). Очевидно, що запровадження подібних методик потребує системного професійного підходу і адаптації під українські реалії і ментальні особливості. Це стосується запровадження нових процедур подачі документів і процедур попереднього профільного відбору до ВНЗ.»
Інна Совсун, керівник проекту «Правова підтримка забезпечення рівного доступу осіб до якісної вищої освіти в Україні», представила відповідь Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України на запит щодо “Електронного вступу”: «З відповіді Міністерства стає зрозумілими декілька речей. По-перше, завершеної системи «Електронний вступ» не існує: у листі прямо зазначається, що система досі знаходиться у процесі розробки. По-друге, обгрунтовуючи законодавче закріплення “Електронного вступу”, Міністерство посилається на постанову Кабміну від 13 липня цього року. Це фактично означає, що перших два тижні подача заяв он-лайн відбувалась незаконно. Більше того, навіть прийнята пізніше Постанова викликає чимало сумнівів у контексті захисту персональних даних. По-третє, фінансова сторона функціонування системи залишається таємницею для громадськості, оскільки Міністерство відмовилось надавати цю інформацію. Приховування інформації щодо фінансування “Електронного вступу” безперечно має стати предметом розгляду правоохоронних органів.»
Також Інна Совсун прокоментувала ситуацію довкола державного замовлення цього року:
«Попри заяви міністра Табачника про начебто відсутність скорочення державного замовлення за технічними та природничими спеціальностями, аналіз показує, що скорочення за цими напрямками склало у середньому 15,85%, для спеціальностей суспільно-гуманітарного блоку - 28,13%.При цьому скорочень зазнали навіть такі важливі для інноваційного розвитку країни спеціальності, як “енергетика” (-24%), “інформатика” (-19%), “хімічна технологія та інженерія” (-19%) тощо».
Юрист-консультант «КВУ» Віктор Килимар навів приклади звернень громадян:
«За кожним дзвінком, за кожним он-лайн зверненням стояла доля людини Яскравим прикладом несправедливості цьогорічної вступної кампанії став дзвінок мами абітурієнтки із Харківської області. Її донька подала документи для вступу до одного із харківських вишів. Вони розуміли, що мають бути рекомендовані до зарахування у другій хвилі, яка припала на вихідні. В суботу інформація на сайті не з’явилась, а додзвонитися в приймальну комісію не вдалось. В неділю вранці інформація на сайті з’явилась, і вони одразу вирушили до Харкова для подачі оригіналів документів. Прибувши о 14:20 до приймальної комісії вони побачили «замок на дверях». Приймальна комісія в неділю працювала лише з 10:00 до 14:00. Дочекавшись ранку понеділка в Харкові, їм повідомили, що оскільки вони не подали оригінали документів у другій хвилі зарахування, у третій – дочку зарахувати не можуть. Формально працівники ВНЗ нічого не порушили, а навпаки є порушення трудового законодавства стосовно них. Проте можливість здобувати вищу освіту в омріяному закладі абітурієнтка втратила.»
З повним текстом підсумкового моніторингового звіту «Комітету виборців України» за результатами спостереження за вступною кампанією до ВНЗ 2011 можна ознайомитися за посиланням: cvu.dn.ua/download.php?id=63
За додатковою інформацією просимо звертатися: до контактних осіб:
Метою проекту «Кампанія з громадського спостереження за об’єктивністю та неупередженістю процедур вступу до вищих навчальних закладів у 2011 році», що здійснюється ВГО «КВУ» в партнерстві з Правничою клінікою НаУКМА, проектом «Правова підтримка забезпечення рівного доступу осіб до якісної вищої освіти в Україні» та студентською організацією «Осоння» за підтримки Освітньої програми Міжнародного фонду «Відродження», є спостереження за забезпеченням відкритого і прозорого вступу до вищих навчальних закладів у 2011 році.
Коментарі
Електронний вступ на мою думку просто запланована перешкода на шляху до вищої освіти. Азаров же хоче загнати всіх у села й на заводи - навіщо розумні. Та й загалом, хоча я таки поступив, враження не найкращі - детально з півтора десьятка статей на http://varyag888.blogspot.com/ - від очевидця, так би мовити)