Починаючи з 2000 року українські недержавні неприбуткові організації, очевидно під впливом міжнародних донорів і закордонних практик заговорили про соціальне підприємництво. Більше того, один із проектів технічної допомоги зі звучною назвою UCAN після проведення серії чудових тренінгів, проведених американськими експертами, оголосив конкурс бізнес-планів і надав гранти на створення соціальних підприємств.
На цьому історія завершилася, зібранням звітів і публікацією коротких історій, які, з огляду на подальшу життєздатність, важко назвати успішними.
Тут слід зауважити, що окремі організації, котрі отримали гранти соціального підприємництва від UCAN, до цього були досить відомими своїми корисними справами і після грантів, залишилися такими ж сприйнявши черговий грант (без огляду на назву) частиною свого безперервного потоку донорських вливань. У 2009-2010 рр., історія майже повторилася з іншими ініціаторами. Британська Рада в Україні, Фонд “Східна Європа”, за участі аудиторської компанії “Прайсвотерхаус куперс (PWC)” та “Ерсте банку” із залученням Українського Фонду підтримки підприємництва. З тією різницею, що тренінги з соціального підприємництва проводили британські експерти, а профінансувати бізнес-плани мав названий банк. Однак, через певні обставини, після навчань, лише один бізнес план отримав грант і жоден із бізнес-планів переможців конкурсу, так і не був профінансований з кредитною ставкою у 12% річних.
Усі партнери ніби виконали взяті на себе зобов’язання. Але соціальні підприємства масово в охоплених 3-х регіонах не запрацювали не зважаючи на потуги створити відповідні ресурсні центри.
Названий консорціум, за матеріалами звіту Фонду Східна Європа визначає соціальне підприємництво як: “прибутковий бізнес, який має чіткий соціальний ефект та спрямовує свої прибутки головним чином на розвиток громадського добробуту”
Враховуючи, що ведення бізнесу в Україні є справою ризикованою, оскільки понад 70% новостворених підприємств банкрутують вже в перший рік діяльності, запровадження підприємництва серед неприбуткових організацій (саме вони були головними учасниками майже усіх попередніх спеціальних програм) є справою ще більш невдячною.
З іншого боку, розпочинаючи подібні ризиковані проекти важливо знати причини попередніх провалів, тому що “зміна виробника граблів (українських, американських чи британських) не зменшує величини гулі на лобі”. Цей матеріал, не має на меті критикувати попередній досвід. Навпаки, ми робимо спробу розібратися у причинах невдач. Адже успіх неможливий без невдалих кроків, які рано чи пізно приводять нас до перемоги. Як говорять стратеги (у стилі Дж. Траута), багато малих програшних боїв можуть призвести до виграшу війни. Якими ж можуть бути причини складностей у запровадженні інституту соціального підприємництва?
Почнемо з визначення: “Соціальний підприємець виявляє та вирішує соціальні проблеми, використовуючи підприємницькі принципи організації, розвитку та управління справою для досягнення позитивних соціальних змін” (www.wikipedia.org)
Причини не мають нічого спільного зі звинуваченнями. Викладаючи їх автор не прагне нанести комусь образу чи кинути звинувачення.
Тим не менше, причин провалів конкурсів соціального підприємництва для НДО є кілька:
Отже, на жаль, більшість лідерів неприбуткових (громадських) організацій, слабко знають: яким є кругообіг фінансів у державі (на яких ринках відбуваються трансакції товарів і послуг, людських і сировинних, фінансових ресурсів. Як ринки зв’язані з державою та якими є податкові навантаження на підприємства та фізичних осіб)? Чим відрізняється послуга чи товар, які продаються бізнесом і соціальна послуга, котра може не обкладатися податком, у разі її надання громадською чи благодійною організацією?
По при це, в Україні є чимало позитивних прикладів. В якості ілюстрації хотів би привести приклад діяльності ефективних Кредитних спілок, які подібно до банків, надають фінансові позики фізичним особам, часто із значно вищою ніж у банках відсотковою ставкою і при цьому залишаючись неприбутковими, не сплачуючи податків за свою основну діяльність. Неприбутковий, не означає без високої заробітної плати для менеджерів і працівників і без фінансових резервів. Неприбуткова діяльність також не є синонімом – “непрофесійна діяльність”.
Так, у м. Стрий Львівської області 13 членів Товариства “Просвіта” у 1992 році заснували Кредитну спілку. Щомісячний внесок членів спілки становить 1 грн.
У 2011 році Кредитна спілка має 30.000 членів і 40.000.000 фінансових активів. Ця неприбуткова організація може бути добрим прикладом фінансового управління неприбуткової організації. В Україні кілька відомих благодійних фондів проводять успішні кампанії залучення фінансування, котрі забезпечують профіцит бюджету та створюють ендавменти (цільовий недоторканий капітал).
Ендавменти дозволяють отримувати пасивні доходи в тому числі від інвестування у соціальні підприємства. Благодійний фонд “Відкритий Світ” у 2010 році, за підтримки Антикризової гуманітарної програми Міжнародного фонду “Відродження” розпочав бізнес-школу лідерства, у якій кілька мільйонерів навчають безробітних, громадських активістів і підприємців (понад 100 осіб). Ці ж мільйонери у подальшому підтримали 15 проектів випускників, частина яких стала соціальними підприємствами. Як на приклад, оздоровчий клуб “Скай”. Який, на відміну від фітнес-центрів, не надає тренажери в оренду на кілька годин фізичним особам. А має стабільне членство та пропагує здоровий спосіб життя серед однодумців-членів клубу. Тобто надає колективну (соціальну) послугу.
Від так плата вноситься не за індивідуально надану послугу, з якої бізнес платить податки. А отримує внески та пожертви членів клубу, котрі виконують спільно визначену суспільно-корисну місію клубу. Клубні ж внески не оподатковуються, витрачаючись на підтримку належного санітарного стану приміщень клубу та високі оплати для всього його персоналу. Яскравим прикладом успішного соціального підприємництва є впровадження Фундацією імені князів-благодійників Острозьких, разом з численними регіональними партнерами Системи соціального дисконту.
Яка дозволяє в умовах кризи малим підприємствам повернути покупців і біля 100.000 малозабезпечених сім’ям економити не менше 5-15% своїх витрат на покупках необхідних товарів і послуг. Антикризова гуманітарна програма Міжнародного фонду “Відродження”, не декларуючи голосно, також намагалася долучитися до процесу забезпечення громадських організацій підприємницькими підходами в діяльності та забезпеченні самоокупності соціальних послуг, які надаються групам громадян.
Так, наприклад, у конкурсі надання соціальних послуг було підтримано проект ВГО інвалідів “Гармонія” (м. Київ) , в результаті якого одне із комерційних підприємств передало безоплатно громадській організації обладнання для виготовлення сувенірної продукції, разом із базою даних клієнтів. (Через кризу ціна та кількість замовлень зменшилися і стали нерентабельними, тому підприємство інвалідів, яке має пільги в оподаткуванні працевлаштовуючи людей з особливими потребами змогло стати більш конкурентноздатним ніж підприємство, орієнтоване на прибуток. При цьому якість сувенірної продукції залишається високою).
Нині ВГО “Гармонія” розширює свою діяльність на інші регіони та створює кластер соціальних підприємств інвалідів, готуючись забезпечити сувенірною продукцією туристів-відвідувачів чемпіонату з футболу “Євро-2012”.
Незабаром розпочнеться ще один антикризовий проект (спільно з Канадською програмою Децентралізація управління професійним навчанням й Асоціацією агентств регіонального розвитку за сприяння Міністерства освіти та науки України), який передбачає створення виробничих підприємств на базі професійно технічних ліцеїв (ПТУ), на яких працевлаштовуватимуться діти сироти - випускники цих професійно-технічних навчальних закладів. І продукція яких продаватиметься за допомогою спеціально найнятого агентства з маркетингу та дистрибуції.
Не позбавлені елементів соціального підприємництва антикризові проекти, що передбачають перетворення закладів культури в осередки громадської активності. Зокрема комп’ютерні курси та послуги копіювання й використання Інтернет (скайп) нині стануть доступними для понад 50 громад сіл і малих міст України.
В окремих випадках сільські заклади культури перетворяться на бізнес-інкубатори, що залучатимуть до партнерства фермерів і власників агросадиб, зацікавлених у розвитку сільського зеленого туризму й органічного землеробства. Для публікації успішних і невдалих практик Інститутом соціокультурного менеджменту за підтримки Антикризової гуманітарної програми МФВ створено та поповнюється спеціальний електронний довідник www.lac.org.ua
Останній із зазначених напрямків роботи отримав підтримку з боку президента України, котрий 30 червня 2011 року заявив (Інтерфакс-Україна) про необхідність підтримки сільських закладів культури з боку держави і місцевої влади.
Яскравим прикладом соціального підприємництва є альтернативні дитячі садочки, що стали самоокупними протягом першого ж року діяльності. До таких, на приклад, належить Центр розвитку дитини “Янголятко” у м. Чернігів, який створений Спілкою української молоді й підтриманий Антикризовою гуманітарною програмою МФВ. (Про діяльність та проекти Антикризової гуманітарної програми Міжнародного фонду “Відродження” можна довідатися з сайту www.irf.ua ).
Названі приклади та підходи до розвитку соціального підприємництва вимагають детального опрацювання. Без врахування попередніх помилок і досягнень підтримка цього напрямку донорами й інвесторами, незважаючи на ряд привабливих соціальних інновацій, залишається справою ризикованою. Справою професійних менеджерів і справжніх лідерів.
Джерело: http://kraplych.blogspot.com/
Коментарі
Цікава думка, але дозволю дещо не погодитися. Зокрема, що стосується проекту Британської Ради. Я не була залучена до проекту безпосередньо, але цікавилася як все відбувалося. І проблема тут зовсім не в тому, що підтримали тільки 1 бізнес план - проблема в тому, що на думку експертів організації подаються на конкурс на соціальне підприємництво, а очікують черговий грант. Британські експерти зазначали, що дуже багато ініціатив пропонувалося - але це просто хороші соціальні ініціативи, а не бізнес. Суть соціального підприємництва, що повинен бути прибуток, який буде використано на вирішення соціальної проблеми, але затрати повинні покриватися, люди повинні отримувати зарплату. Наскільки я знаю, у відбірковій комісії якраз був спеціаліст банку по оцінці ризиків. І тут все правильно - банк дає гроші, він підтримав цей проект не як благодійник, а як інвестор - тому він шукає ту ідею, яка окупиться, повернеться інвестиція та прибуток. Тому я думаю, що нам усім (громадським та благодійним) організаціям потрібно вчитися і як готувати бізнес-план і як проводити маркетингові дослідження, і як просувати продукт і багато ще чого. Бо соціальне підприємництво вимагає інших підходів.
Є ще один аспект, який уже не стосується безпосередньо описаних проектів - це загальний клімат для розвитку малого та середнього бізнесу. В більшості країн соціальні підприємства працюють саме як малий та середній бізнес, одиниці стають великим бізнесом. В Україні клімат (законодавство, політична ситуація, економічна ситуація) не сприятливі поки. І тому для створення соціального підприємства для більшості НУО - це великий ризик і це потрібно розуміти.
На моє особисте переконання, нехай підтримали тільки 1 бізнес-план і якщо він запрацює, кошти будуть повернені в банк, то хвала тій організації, яка такий бізнес-план підготувала. Це краще, ніж підтримати 10 просто заради результатів і знати, що запропоновані бізнес-ідеї не спрацюють.
У статті об"єктивно (хоча і не повністю) відображено причини і наслідки розвитку соціального підприємництва в Україні. Це вигідно вирізняє думку автора від основної маси "позитивних" відгуків на цю тему. Автор правильно зауважив, що українські реалії не доступні розумінню більшості зарубіжних експертів на феноменальному рівні. Тому і на жаль, вони покладаються на висновки експертів-грантоїдів. Останні, звичайно, переслідують виключно свої цілі - заробляння грошей на різних темах, дотичних до "розбудови громадянського суспільства".
Я згодна з автором, що результатом будь-якої діяльності є кількість створених працюючих об"єктів. А саме цього в питанні розвитку соціального підприємництва в Україні і не відбувається.
Також автор слушно зауважує про фаховість експертів та тренерів, які намагаються "навчити" уже працюючих підприємців робити бізнес із "соціальним" обличчям. Я побувала на декількох таких заходах і єдине, що отримала - витрачений час. "Експерти і тренери" - молоді нікому не відомі люди, які ніяковіють від простих практичних питань.
На мою особисту думку, кошти, витрачені на різноманітні і водночас такі схожі між собою програми "підтримки і розвитку" соціального підприємництва в Україні (як до речі на решту програм допомоги) краще спрямувати на неповоротну фінансову допомогу тих самих соціальних підприємців. Навіть якщо з них "виживе" лише 30% - це уже буде перемога. Такий результат набагато ефективніший для розвитку України, ніж мільйони викинутих на вітер коштів.