21 квітня 2011 року в Донецьку відбулась презентація проекту Концепції обласної цільової програми зі сприяння розвитку громадянського суспільства в Донецькій області. Процес розробки місцевої цільової програми в сфері громадянського суспільства викликав резонанс серед громадських організацій регіону, які вже почали подавати свої пропозиції до напрямків та заходів діяльності програми.
Пропонуємо Вашій увазі інтерв’ю з керівником аналітичних програм Донецької обласної організації ВГО "Комітет виборців України" Олександром Клюжевим.
Пане Олександре, як виникла ініціатива щодо розробки місцевої цільової програми для громадянського суспільства Донецької області? Хто був ініціатором?
Ініціатива щодо розробки такої програми розвивається з другої половини 2010 року. В червні 2010 року провідні громадські організації регіону звернулись до Голови Донецької ОДА з пропозицією створити робочу групу для розробки місцевої цільової програми в сфері громадянського суспільства. У серпні 2010 року Розпорядженям Голови ОДА була створена дана робоча група, до складу якої на паритетних принципах увійшли представники ІГС та державні службовці. І вже в грудні 2010 року ДОО ВГО «Комітет виборців Україну» спільно з Головним управлінням взаємодії з громадськістю та у справах національностей і релігій Донецької ОДА створила аналогічну експертну групу. На етапі розробки проекту Концепцїі обласної цільової програми основне інтелектуальне навантаження прийшлося саме на експертну групу, діяльність якої підтримується ПРООН.
У чому полягає проблема, яку необхідно вирішувати за допомогою програми розвитку громадянського суспільства в Донецькій області?
«Таких проблем багато в різних аспектах, що вже не перший рік стає предметом аналізу та моніторингу з боку різних громадських організацій. Усі ці проблеми детально аналізуються у проекту Концепції обласної цільової програми. Але, на самому початку роботи над програмою експерти домовились, що ми не будемо зосереджуватись лише на дисфункціях дій влади в сфері громадянського суспільства, а мусимо починати з себе. Інститутам громадянського суспільства Донецкої області треба здійснити багато кроків для того, щоб стати інстиуційно повноцінними, цікавими для громадян та рівноправними партнерами для влади».
На цьому моменті прошу зупинитися детальніше. Чого не вистачає громадському сектору?
Головна проблема-це відсутність у абсолютної більшості громадських організацій соціальної бази. Соціологічні дослідження засвідчують, що залучення громадян до діяльності громадянських організацій є мізерним. Інші проблеми є причинами або наслідками цієї базової проблеми. Гостро стоїть необхідність розвитку системи демократичного управління громадськими організаціями, оскільки більшість з них є лідерськими за методами управління. Люди повинні мати впевненість, що вони можуть впливати на прийняття рішень в громадських організаціях. Пріоритети та стратегії діяльності громадських організацій, як правило, визначаються суб’єктивними факторами, а не розумінням довгострових інтересів місцевих громад. На практиці це виражається у тому, що джерела фінансування домінують над стратегією діяльності.
Усвідомлюючі всі ці проблеми, експерти заклали до проекту Концепції обласної цільової програми багато завдань, які спрямовуються на створення практики публічного звітування громадських організацій, удосконалення системи їх управління, формування членської політики, посилення їх кадрового та експертного потенціалу тощо.
Багато хто з представників громадських організацій регіону запитує про те, наскільки коректною є назва програми, яка розробляється. Сприяння розвитку громадянського суспільства з боку влади-це однобічний процес? Сильний сприяє слабому?
По-перше, термін «сприяння розвитку громадянського суспільства» є усталеним в Україні нормативним визначенням. По-друге, створення владою механізмів сприяння розвитку громадянського суспільства є ознакою її цивілізованості. Коли влада добровільно бере на себе певні зобов’язання –це . безумовно, європейська практика. Розпорядження Голови Донецької ОДА про початок роботи над обласною програмою необхідно розглядати у якості декларації того, що проблематика громадянського суспільства відноситься до пріоритетів соціально-економічного розвитку регіону. Будемо сподіватись, що з прийняттям місцевої цільової програми в сфері громадянського суспільства декларації перетворяться у практичні дії. Поза тим, ми упевнені в тому, що механізм цільових програм має зазнати значних перетворень. Практика, коли розробник, виконавець, моніторинг виконання та джерело фінансування цільової програми «сидять в одному владному кабінеті», вже не може бути прийнятною. Треба говорити, що всі програми розвитку мають розроблятися та реалізовуватись на паритетних принципах: владою, громадськими організаціями, бізнесом чи іншими структурами цільового середовища. Саме тому, експерти заклали у проект Концепції обласної цільової програми принципи диверсифікації джерел фінансування, рівнозначність внесків та відповідальності за виконання заходів програми.
Ви говорили про зобов’язання місцевої влади щодо створення механізмів сприяння розвитку громадянського суспільства. У чому полягають ці зобов’язання?
Базовий посил, з якого ми виходимо, знаходиться у площіні суспільної відповідальності та політичної волі місцевих органів влади. Є багато прогалин у національному законодавстві, безліч аспектів взаємодії інститутів громадянського суспільства та місцевих органів влади є неврегульованими. Але, як тільки з’являться відповідальність та воля, на місцевому рівні можна буде вирішити безліч проблем. Проект Концепції обласної цільової програми предбачає окремий напрямок діяльності, який стосується розвитку місцевих механізмів сприяння розвитку громадянського суспільства в Донецькій області. По-перше, очікується вироблення прозорих механізмів підтримки місцевими органами влади діяльності громадських організацій у процесі реалізації ними соціально-значимих ініціатив. Обсяги підтримки громадських організацій з місцевого бюджету далеко не малі, але проблема прозорості розподілення цих ресурсів не зникає з порядку денного. По-друге, виникає необхідність розширення доступу громадських організацій до публічної інформації суб’єктів владних відносин. Зокрема, ми заклали до проекту Концепції індикатор щодо 100 % оприлюдення рішень та проектів рішень місцевих органів влади. По-третє, місцеві органи влади мають бути охоплені практиками громадських експертиз та системою постійного моніторингу. Також актуальним видається реформування управлінських структур в сфері взаємодії з громадянським суспільством, трансформація консультативно-дорадчих функцій, створення системи ініціювання, впровадження та контролю за виконанням спільних заходів між місцевими органами влади та ІГС регіону.
Інтерв’ю провела Анастасія Прокопенко. Продовження буде.
Довідково
Проект Концепції обласної цільової програми зі сприяння розвитку громадянського суспільства в Донецькій області був розроблений групою фахівців з числа представників громадських організацій та державних службовців в рамках проекту Донецької обласної організації ВГО «Комітет виборців України» та Головного управління взаємодії з громадськістю та у справах національностей і релігій Донецької ОДА при підтримці ПРООН. Із текстом концепції можна ознайомитися тут.
Пропозиції щодо проекту Концепції обласної цільової програми приймаються до 01.06.2011 року на ел.адресу: [email protected] .
План публічного обговорення проекту Концепції передбачає онлайн-обговорення, проведення в м. Донецьк науково-практичної конференції та інші інформаційні заходи.
З додатковими питаннями можна звертатися до керівника аналітичних програм Донецької обласної організації ВГО «Комітет виборців України» Олександра Клюжева: 0623376316 або 095822531
Коментарі